Suuri Sananmuunnos Topik

1 Like

Oon lukenut tän topsun nimen jo pari kertaa “suuri suunnanmuutos.” Niinku joku elämäntaparemontti topsu tjsp. :thinking:

Muistaakohan kukaan sellasta lyhyehköä mitä lie sukupolvikokemus-tarinaa jostain kilpa-ajosta missä oli ainakin hillitön kurvi ja pippuri hyllyllä ja varmaan muitakin noita Ollin kurjuusvuosien sananmuunnoksia kuten huoleton suora.

2 Likes

Yks kerta tossa oli saunalla herkkutarjoilut nimim. @happo-orgiat tarjoilemana ja nimim. @phegopteris kohteliaasti kehui näitä oma hapatettuja Ollin kurkkuja.

Kiitos kurkuista, Olli!

5 Likes

Sivarina itseäni on mietityttänyt, että onko armeijassa letkamarsseja. Samoin se, että osallistuvatko upseerit mallikursseille?

Arvostan myös sitä, että jonkun sananmuunnoskirjan tekijä esiintyy taitelijanimellä Jussi X. Hämäläinen.

Aiheeseen liittyen: mun systerini lahjoitti mulle yhtenä jouluna Pringles-purkin, jonka oli päällystänyt piirtämillään (!) sananmuunnoksilla. Siinä oli ainakin kaatuva pulu (niin käy kun piha on liukas), nakki uimassa, kuppeja pallilla, mustunut kana, karkeat sukat (kuvassa oli kaksi sukkaa, joilla oli vihaiset naamat, huutamassa toisilleen) ja paljon muuta. Hitto kun ei ole käsillä nyt, koska olen säilönyt Varmaan Paikkaan.

Kaveripiirissäni toi tunnettiin nimellä “Koivukylän” sylinteri ja kun jos oli frendejä kylässä, niin aika paljon aikaa kuluttivat sitä pyörittelemällä ja noita miettimällä.

edit.
Kun oltiin @TS:n kanssa Lapparilla palvelemassa isän & äidin maata, niin respassa oli ilmoitustaululla post it -lappu, jossa luki “Simo Hovari - soita kotiin!” Mä en ees tajunnu ennen kuin TS painotti Simo Hovaria.

4 Likes

Armeijateemaan liittyy myös aseistakieltäytyjä Pentti Hilkuri. Vänrikki Kuhmosen koulutustilaisuuksia kutsuttiin Lehmosen kurssiksi.

Flunssaiselle tietona, että nuhassa ei pissitä.

Kokki kopeloi pippurihyllyä.

Paha tilanne, kun Jussia pirruuttaa.

Harha-askeleen johdosta pulu kallistui.

halusin vain kertoa paljon nautin siitä, että tää topi ei ainoastaan lennä foorumin sakeimpien sjw heppujen tutkan alla vaan ne ite postailee huujalkaisia puorajuttuja tänne niinku no big deal

:smiley: hävetkää

10 Likes

tää kyllä kävi itselläkin mielessä mutta ajattelin seurata tilanteen kehittymistä kaikessa rauhassa ja katsoa kokeeko joku tarpeelliseksi esim. flagata asiattomaksi kokemansa sisällön kuten nykysoftan ominaisuuksien puitteissa on mahdollista toimia :thinking:

1 Like

Tyttäreni on suuri sananmuunnosten ystävä ja kääntää kokeilun vuoksi vähän kaikenlaisia sanapareja, muuntuivat ne tai sitten ei.

Oltiinpa tuossa eräänä onnellisena kesänä - aikana ennen koronaa eli 2019 - Tampereella Viikinsaarella saunomassa, kun tytär ilmoitti vasta uimasta lämpöiseen päästyään: ”Mun pimppi on kylmä!”
Muut saunojat pikkuisen tätä hymyilivät ja hengitysäänistä kuului pidättelyn merkkejä.
Äitinsä kuittasi, että asia kunnossa. Kun tämän sanaparin käänsi heleä-ääninen lapsi, ei saunassa enää pokka pitänyt kellään.

Olen aina tyttärestäni ylpeä ja erityisesti silloin.

7 Likes

<3

2 Likes

Kertokaa minulle muiden maiden sanamuunnos-asioista. Onko tämä semmoinen mikä toimii kaikilla kielillä, vai vaan joillakin?
Olin joskus parisuhteessa ranskassa kasvaneen tyypin kanssa, ja hän ei ainakaan ollut yhtään messissä. Hänellä oli yksi suomessa kasvanut ystävä, joka oli samanlainen kuin minä, eli että kaikki mitä kuulee, prosessoidaan siinä sivussa sanamuunnoksiksi, ja mainitaan jos tulee hyvä. Ja kun oltiin kolmistaan, niin tätä ranskassa kasvanutta ärsytti kun me vaan puhutaan höpöjä, ja hän ei tajua jujua.

2 Likes

Englanniksi nämä ovat kuulemma spoonerismeja.

Muistan Carmageddon-pelistä ysäriltä, että joistakin tempuista sai sellaisen kuin ”Cunning Stunt -bonus”.

4 Likes

Sanoisin, että jossain määrin toimivat kaikilla kielillä. Englannissa tosiaan @Lumikko:n mainitsemat spoonerismit, jotka kai aika usein tahattomia. Ymmärtääkseni nimi tulee siitä, että joku hra Spooner lipsautteli noita luennoidessaan tms. Ainoa suomalaista sananmuunnoshuumoria vastaava juttu, johon olen englanniksi törmännyt, on toi Carmageddonin. Kaverini huomautti, että “pop corn” toki on myös, mutta enpä ole saksofonien* siitä kuullut huumoria vääntävän.

Veikkaan, että suomen kaltainen kieli, jossa sanojen päätteet kantavat paljon informaatiota ja muuttuvat mm. sijamuotojen vuoksi johdonmukaisesti ja samankaltaisiksi, on erityisen hyvä sananmuunnoksille. Näin varmaan jo ihan vain siksi että kun päätteet sanoissa ovat samankaltaisia, on todennäköisempää, että sanaparin tavuja vaihtamalla saa toisen järjellisen sanaparin.

Joskin sananmuunnoksissa suomessa ei liiku vain tavuja, vaan systeemi on vähän monimutkaisempi. Joskus esim. vokaalin äännearvo vaihtaa sanaa, mutta pituus jää. Ja jos sanaan, jossa on lopussa etuvokaaleja tulee alkutavu, jossa on takavokaaleja, niin vokaaliharmonian vuoksi loppuosan etuvokaalit muuttuvat takavokaaleiksi.


*Tämän luettuani en voi enää puhua anglofoneista.

4 Likes

Sanoja voi tosiaan muuntaa myös niin, että sanojen raja siirtyy. Usein se kuulostaa kömpelöltä, mutta siitä tulee nasta fiilis.

Vokaalisointu määrää tietysti sanojen muuntumista, ja sekin kuulostaa joskus kömpelöltä, koska sanojen pakottaminen vokaalisointuun ei tuota puhdasta sananmuunnosta.

Silti on ihan ok miettiä, että vanhan liiton brittirokkari nauttisi mieluiten turskaa ja herneitä. Lyhyet ja neutraalit sanat muunnossanojen välissä ovat nimittäin sallittuja…

2 Likes

1 Like

Jos tilaat pizzan New Jerseyssä, sen päällä saattaa olla yllärinä anjovis-bonus.

7 Likes

Jos tilaat pizzan New Jerseyssä, sen päällä saattaa olla yllärinä anjovis-bonus.

Nyt kyllä. Kova <3

Ruoista tuli mieleeni, että kauhean rokan syöminen on vähän nihkeää. Ja pikkaiset kahvit harmittaa yhtä lailla.

2 Likes

Tulipas mieleen vanhasta kunnon Kilon Poliisista:
Pietari suuri Vaasan linnassa hattuja polki

1 Like

Näkisköhän sitä kesällä Tutamin massun ja peesaavan Muniksen?

12 Likes

Brittivariantista tuli mieleen cockney rhyming slang. Aika erilaista vääntöö toki.

3 Likes

Aikanaan Viikin kampuksen Biokeskus 1:n alakerran miestenvessassa oli kaakeleiden väliseen laastiin kirjoitettu roppakaupalla näitä. Mm. kertomus eräästä tuotantolaitoksesta, jossa tehtiin sarvista kyhättyjä mallikukkaroita. Olivat osittain sen verran hyviä, että pönttöön tähtääminen vaikeutui merkittävästi, kun nauratti.

Nyt kyllä :DD

3 Likes