Suuri Ishiwata-keskustelu

Nyt kun Tampereen rauta- ja väriliikkeen kaikki ishiwatarungot on huhujen mukaan poistuneet myymälästä toivon, että tänne saadaan kuvia projekteista sekä vihjeitä että opastusta projekteihin.

Laitan nyt aloituksesksi pikku teaserin omasta projektistani joka kulkee nimellä nopsa 1890
http://lh4.ggpht.com/_22ABBizNbOQ/SyjbANBDnYI/AAAAAAAAF5M/ZaUSpgjTtRA/s128/nopsa%201890%20004.JPG
Linkki isompaan kuvaan

Tuohon 63cm tai onko se nyt sitten 61cm tarvitaan kaulaputkeltaan 230 mm pitkä haarukka, jos joltakin löytyy saa tarjota, jos vielä sellainen jossa kromattu alaosa tai koko haarukka niin aina vaan parempi. Kierteellinen tuumainen, ja halpa. Haarukka löytyi PYÖRÄTOHTORILTA.

Tää on jo vanha juttu, mut tässä toisessa threadissa on mun väsäämä.

Suntour

Harmaa eli pienempi Ishiwata Nopsa palvelee talvipyöränä tällä hetkellä ja kevään tullessa se lähtee eteenpäin ja tekee tilaa isommalle veljelleen.

Tästä se lähtee eteneen pikkuhiljaa.
http://img686.imageshack.us/img686/2091/img1128p.jpg
http://img192.imageshack.us/img192/8467/img1130p.jpg

Mulla oli joku käsitys että noi isommat ois ollu jotai ruskeita tms, eli ooks maalannu vai? Hyviä runkoja muuten, ja toivottavasti menivät hyviin paikkoihin hyville tyypeille eikä johonki huuto.nettiin.

Mun käsittääkseni on ollut ainoastaan kahta kokoa, pienemmät hopeaa ja isommat sinistä. Ruskeista en ole kuullut. Mun tietääkseni nää rungot on kaikki menneet tosi hyville tyypeille :wink:

Joo muistin vaan väärin, sekoitin mielessäni ton sinisen siihen ruskeaan. Ja taidanpa olla samaa mieltä jälkimmäisestä :smiley:

http://i.imagehost.org/0328/nopsa.jpg

Viime keväänä bongattu Nopsa-Ishiwata, Tampereen ensimmäinen?

edit: Tämä on joskus 2008 koottu, jolloin näitä oli runkoja oli vielä ~30kpl jäljellä.

Mä kävin eilen noutamassa viimeiset Ishit. Ovat noita askopeen rungon sinisiä.
En ole vielä mitannut niitä, mutta niistä on yksi pienempi ja loput valtavia
(ne myytiin mulle 61 ja 63 kokoisina). Eli noita sinisiä oli ainakin kahta kokoa.

-Olli

monta niitä ostin? kun puhut monikossa.

Ostin niitä kuusi. Tein tänään hieman tutkimus työtä runkojen putkien osalta.
Netti kertoi että Ishiwatan putkia on kahta sorttia 022 ja 019 (putkisettien
painojen mukaan 2,2kg ja 1,9kg). Mittasin puretun putkisetin painoksi 1,89kg.
Noista nyt tietysti puuttuu vähän mittaa ja samalla painoa, kun ovat jo kootusta
rungosta. Myös putkien seinämä vahvuus antaa ymmärtää putkien olevan tuota 022’sta.

Ishiwata 022 frame tube set:

Kuolleita lugeja:

Keskiöitä:

-Olli

Rest in pieces!

It will not rest for long! He’ll be back :slight_smile:

-Olli

“The material [022] is virtually identical to Columbus SP/SL/SLX. The top range of tubes were seamles double butted and the finish quality [as delivered to the builder] was much higher than Columbus. The tubing gauge of the 022 is 0.9/0.6 mm, exatcly the same as Columbus SP. It’s called “022” because the frame tube set weighs 2.2 kilos. The same material drawn thinner to 0.8/0.5 mm is called “019” because it weighs 1.9 kilos, just like Columbus SL. Many builders, then and now, mix gauges so a small frame might be all 019 but a 56 would have 022 chainstays and downtube for example.”

Taisi lähteä kaapeliohjurit yms helposti lämmittämällä ?

No ei ihan kauheen helposti, noissa käytetty messinki seos tuntui purevan ihan
pirun kovaan. Sai vetää ihan tosissaan punaiseks ennen kuin ne irtos, esim. ne
keskömuhvin päällä olevat kaapeli kourut ei lähteneet kuin palasina. Muhveja ois
ollut ihan mahdottomuus irroittaa ehjinä.

-Olli

wow! sait kuitenkin keskiöistä putket kuumentamalla irti? pitikö muotonsa?

jaaha, taas mennaan :slight_smile:

Eikö ketään muuta kuin mua yhtään naurata, kun toiset ensin fiilistelee näitä runkoja jonkinlaisena ‘holy grail’-löytönä ja sitten Olli yhtäkkiä astuu näyttämölle ja ilmoittaa ostaneensa pois viimeiset KUUSI niistä ja pilkkoneensa ne saman tien palasiksi?

mua ei naurata, vaan vähä surettaa ku itteni kaltaisille nubuille toi oli tosi mukava juttu, hyviä runkoja ja suht iisi laittaa. kyllähän niistä nyt varmasti tulee hienoja, mut emmätiedä. harmittaa ku ei tullu hamstrattua.

toivottavasti menevät käyttöön. ja hyviin koteihin.

ChopperOlli - 22:05, 20.12.2009 » Tein tänään hieman tutkimus työtä runkojen putkien osalta. Netti kertoi että Ishiwatan putkia on kahta sorttia 022 ja 019 (putkisettien painojen mukaan 2,2kg ja 1,9kg).
Lisäksi löytyy ainakin 1020. Mulla on vanha retki-Concorde, jossa lukee "1020 ISHIWATA CARBON STEEL – BUTTED TUBES, FORKS & STAYS".

“Many low-buck frames are made with 1020 steel, which is called plain carbon steel, and has significantly lower strength than the chromium-molybdenum steels.” >>