Suositusta leveämmät kumit: Uhka vai mahdollisuus?

Hotsittaisi kahden käsijarrun kaipuussa vaihtaa tarhapyörään Biltsun jalkajarrullisen lötköparin tilalle toimettomana lojuvat Shimanon halpiskiekot. Shimanoiden rengassuositus on 23-28, käyttätarkoituksen takia pitäisi kuitenkin asentaa alle 32mm Marathon Plussat.

Tuleeko maailmanloppu vai jotain vielä pahempaa?

laita vaan, kyllä skulaa

Mulla oli kapeissa (15 mm sisäleveys) kehissä 37 mm kumit, mikä oli aika huono yhdistelmä: kovistakin paineista huolimatta kehä iski kanttareista sisäkumiin käärmeenpureman naurettavan helposti. Mut jos 28 on enimmäissuositus ni eiköhän 32 mm vielä skulaa.

Mulla taas oli 16mm sisäleveydeltään olevas vantees 44-622, eikä ollu snakebite ongelmia kertaakaan, oon kyl aika kevyt ja aina oli suht kovat paineet.

OK, toteuttamaan. Ensin pitää tietysti siirtää kiekkojen tieltä putkiremppajantterien pyöräkellarista meidän kellarikopin eteen siirtämät 20 polkupyörää.

Tämä on näitä ikuisuusaiheita. Aina jotain huolettaa, vaikka talvirenkaat ja rossirenkaat ja nakkikumit on aina sopineet samoille kiekoille.

Leveä rengas toimii parhaiten leveällä vanteella, mutta käytännössä kapoiselle openprolle voi asentaa kaksituumaisen 29-maastokumin, ja ajaa ihan tyytyväisenä.

Sopimattomuuden huomaa lähinnä maastoajossa matalilla paineilla, kun rengas muljuu eikä kuvio pure oikeassa asennossa, sekä kuivalla asvaltilla kantatessa.