Arvon yhdellä vaihteella kulkijat!
Aihe on noussut pinnalle milloin missäkin keskustelusäikeessä ja milloin missäkin muodossa, joten ajattelin avata oman ketjun. Pohjustuksena voin kertoa, että täysin hetken mielijohteesta en asioista kysele, vaan asiaa on jo pidemmän aikaa pohdiskeltu erinäisten tahojen ja ihmisten kanssa.
1. Olisiko täysin Suomessa käsin valmistetuille pyörille tai pyörien osille tarvista/kysyntää? Onhan Suomessa toki ollut ennenkin runkojen valmistajia ja eikös mm. Finnpeak valmista vieläkin joitakin omia pyöriä Suomessa.
2. Mitä haluaisit suomalaiselta pyörämerkiltä? Haluaisitko täysin omien visiodesi mukaisen pyörän tai rungon, vai riittäisikö esimerkiksi kustomoitava geometria johonkin tiettyyn runkomalliin, enkä tarkoita tällä muiden valmistajien kopiomista vaan kustomoitavaa omaa runkomallia. Eli, onko sinulle tärkeämpää ajaa täyskustomilla, vai riittääkö jo pelkkä tieto siitä, että runko on valmistettu Suomessa, nostamaan hartioita?
3. Onko tärkeää tuntea rungon valmistaja? Haluatko, että sinulla on mahdollisuus pistäytyä verstaalla juomassa kuppi kahvia ja keskustella pyöräsi geometriasta ja ominaisuuksista?
4. Miten haluaisit pyöräsi? Pelkkä runko käteen ja itse palikkaa kiinni vai täysin valmiiksi koottuna? Jossain keskustelussa joku ehdotti puolivalmisteiden myymistä, eli viimeistelemättömien runkojen myymistä, joista asiakas sitten itse hioisi saumat ja maalaisi/maalauttaisi. Itse en kuitenkaan tälle kovin lämpeä.
5. Entä mitä muuta kaipaisit suomalaiselta pyörävalmistajalta? Joitakin oheistuotteita tai palveluita?
6. Kuinka tärkeänä pidät rungon pitkää takuuta tai takuuta ylipäätään?
7. Entä missä kulkee kipuraja hinnan suhteen? Paljon olisit valmis maksamaan täyskustomista pyörästä joillakin laadukkailla putkilla? Entä rungosta, joka on valmistettu Suomessa mutta tulee tietyissä ennalta määrätyissä koossa? Jos Mielec määrää tällä hetkellä hinnan, niin aika hiljaista taitaa olla suomalaisen pyöräpajan suhteen:)
Minulla on omat näkemykseni asioista ja olisi tietysti mukava kuulla myös muiden näkemyksiä ja toiveita asiasta, sillä voihan olla, että näkymykset saattavat erota paljonkin.
Realistina voin loppuun sanoa, ettei Suomessa pyöriä rakentamalla täysipäiväisesti eläisi mutta kakkosduunina/lisäansiona voisi toimiakin. Tiedän, että muutamat jo innostuivat mutta en ole nyt suoraan mitään pyörämerkkiä laittamassa pystyyn, kunhan kyselen vähän tuntemuksia.
Kiitos vastauksista jo etukäteen.
//Antti