Suklaa

Kun täällä nyt kerta on juustoillekin oma lanka, niin mielestäni myös suklaa ansaitsee omansa. Jo useampana talvena tullut todettua suklaa aivan loistavaksi evääksi maasto- sekä pidemmillä maantielenkeillä. Suklaan korkea energiasisältö, sekä sen sisältämä teobromiini antavat ainakin itselleni mukavasti lisäpuhtia ottaen huomioon vieläpä sen, kuinka kätevästi se kulkeekaan messissä. Palautumiseen toki sitten suklaamaito, jota on väitetty jopa kaupallisia hiilihydraattijuomia paremmaksi. Joo, suurin osa käyttää suklaata satunnaisesti nautiskelutarkoituksessa, mutta hifistelijöitäkin foorumilta varmasti löytyy. Suosikkeja, inhokkeja? Hei, keskustellaan.

Kotimainen suklaa on Suomi pienoiskoossa: Lälläriä, ei särmää. Ei tyydytä, haluaa vaan lisää eikä odotukset täyty ja sitten tulee vaan paha olo.

Sama pätee suomlaiseen kahviin ja juustoon.

Itse on joskus tullut tehtyä noita raakasuklaa juttuja. Sillon kun oon tehnyt oon lisännyt proteiinijauheita messiin ja runsaasti pähkinöitä. Ovat menneet hyvin eväänä ja pikasnäksinä. Ainoo tietty on että ne menee pikkasenkin lämpimässä sottaavan löysäks. Mitä herkutteluun tulee, niin Fazerin sininen on aika klassikko ja kokonaisilla hasseleilla varustettu keltanen da best.


87% on ihan hyvä vahvuus.

Olli ei taida tuntea suomalaisia suklaa-artesaaneja.

Esim. Petriä
Tai Porvoolaisia.
Saatikka Levyä.

Myös suomalaisten paahtimoiden kahvit ovat minusta erinomaisen laadukkaita. Ja suomalaisten juustoloiden tarjontaa en ainakaan itse uskaltaisi noin kärjistäen kritisoida.

^ Toki on joka alalla hyviä spesialisteja. Arvostelin valtavirtaa.

Tummemmasta suklaasta olen nyttemmin itsekin innostunut. Silloin tällöin tulee hankittua, etenkin iltakahvin kylkeen joku pieni levy. Kuten kahvinkin kanssa, pyrin hankkimaan vastuullisesti tuotettua suklaata, jos kerran nauttia haluaa niin sitten edes jossain määrin vastuullisesti. Usein myös makuelämykset ovat paljon kiinnostavampia kuin perus bulkkikamassa, eikä voi olla vertaamatta tässä kahviin yhtä lailla.

suklaata tulee syötyä puhtaasti energiatankkauksena ja silloinkin erittäin harvoin.

pari reilun kaupan tuotantoa käsittelevää dokkaria katsoneena(yksi käsitteli kaakaontuotantoa) ostan nestlen riistosuklaata puhtaan omatunnon kanssa, koska lapset ne reilun kaupan kaakaopavutkin keräilevät.

Aion ottaa riskin ja hankkia puristien vihat niskaani, mutta näitä on monesti kaapissa lenkkejä varten, koska saatanan kätevä pakkaus, aivan kiva maku ja hyvin lisäpotkua fyysiseen rasitukseen.
http://www.varusteleka.fi/pictures/21923.jpg
Pitäisikin hakea taas laatikollinen kaappiin…

^tota tahi punasta tulee kyllä tilattua joka kerta kun lekasta jotain tarvii. Just hyvää tavaraa.

80%. hyvä. En oo tosin viittinyt muutamaan päivään taas ostaa, koska käsistä lähtee sekin kovin helposti. “Otan vain pari palaa” joo niin varmasti ja ohoh kappas mihin se 80-100 g levy katos :frowning:

Valmistan itse omat suklaani, koska se on muodikasta, paljon parempaa kuin kaupan sokerilevyt ja monille kirosanana - terveellisempää.

E. plus tytöt tykkää

Velospede - 17:42, 9.1.2014 » Itse on joskus tullut tehtyä noita raakasuklaa juttuja. Sillon kun oon tehnyt oon lisännyt proteiinijauheita messiin ja runsaasti pähkinöitä. Ovat menneet hyvin eväänä ja pikasnäksinä. Ainoo tietty on että ne menee pikkasenkin lämpimässä sottaavan löysäks. Mitä herkutteluun tulee, niin Fazerin sininen on aika klassikko ja kokonaisilla hasseleilla varustettu keltanen da best.
Itse tohon Fazeriin en ole pitkään aikaan koskenut, mutta kun olivat tarjouksessa niin tuli ostettua pari levyä. Perus sininen, pähkinä ja sitten minulle entuudestaan tuntematon mansikka. Mansikka ei oikein pudonnut, mutta kyllä noi klassisemmat yleensä menee.
artpow - 18:09, 9.1.2014 » Valmistan itse omat suklaani, koska se on muodikasta, paljon parempaa kuin kaupan sokerilevyt ja monille kirosanana - terveellisempää. E. plus tytöt tykkää
Onko kuinka haastavaa puuhaa? Jotain hyviä linkkejä/luettavaa aiheesta mayhaps.

raakasuklaata uppoo viikottain. en oo ikinä oikein ollu suklaan ystävä, mutta raakasuklaat avannu ihan uuden maailman. ombarit lemppareita, koska niitä on helppo imeskellä. lovechockit myös tosi jees.

kyltymaton - 18:11, 9.1.2014 »
artpow - 18:09, 9.1.2014 » Valmistan itse omat suklaani, koska se on muodikasta, paljon parempaa kuin kaupan sokerilevyt ja monille kirosanana - terveellisempää. E. plus tytöt tykkää
Onko kuinka haastavaa puuhaa? Jotain hyviä linkkejä/luettavaa aiheesta mayhaps.
Todella helppoa, netti täynnä ohjeita. Suklaan voit maustaa ja täyttää oikeastaan millä tahansa: chili, minttu, himalajasuola, kuivatut marjat, pähkinät, you name it.

Raaka-aineet toki kalliimmat, mutta laatu maksaa. Yhdestä isosta satsista noin 30 palaa/hinta 20e riitti viikon alppireissulle muutama pala päivässä kahdelle. Ei tujua raakasuklaata voi syödä enempää.

E. lisäät vielä macaa, niin tytöt tykkää entistä enemmän

kyltymaton - 18:11, 9.1.2014 »
artpow - 18:09, 9.1.2014 » Valmistan itse omat suklaani, koska se on muodikasta, paljon parempaa kuin kaupan sokerilevyt ja monille kirosanana - terveellisempää. E. plus tytöt tykkää
Onko kuinka haastavaa puuhaa? Jotain hyviä linkkejä/luettavaa aiheesta mayhaps.
Kiinnostais kanssa näin yleisenä suklaan ystävänä ja diy miehenä.

Kyllä mä väittäisin että jos aletaan tosiaan valtavirta suklaita arvostelemaan niin Suomalainen standardi, elikkä Fazerin blå nousee rankingissa aika korkealle. Erikoisemmat suklaatit sitten tietty erikseen.

Tummissa suklaissa tuntuu olevan vähän sama kuin esim. chileissä, eli tolet nousee huikean nopeasti ja kohta se raainkaan ysivitonen ei tunnu enää missään, vaan pidäppä hetki taukoa ja perus 60%:nkin antaa hyvät sävärit.

On pakko off-topikoida:

Biciolli - 17:38, 9.1.2014 » älläriä, särmää. Tyydyttää, haluaa vaan lisää. Odotukset täyttyy ja sitten tulee paha olo kaljojen jälkeen, mutta oli se sen arvoista.

Eiks ton sinisen resepti oo alunperin jostain Sveitsistä?

^^ :slight_smile: