Sträppitopikki

itse säädin syksyllä pari senttiä isommalle, kun ostin talveksi vähän leveämpipohjaiset kengät. Kesäksi sit taas vähän kireämmälle, kun vaihtuu kengätkin. KRNKYt on suunniteltu ja valmistettu ryhdikkäiksi siten, ettei ne lörpsähdä tai notkahda, joten kenkä sujahtaa sisään poljinta pyöräyttäessä. Joskus pitää kyllä vähän kädellä auttaa, mutta tosiaan ei niitä tule erikseen kiristeltyä/löysäiltyä muuten kuin eri kengille sopiviksi.

Kiitos, siinä tuli juuri se tieto mitä hain. Eli pitää laittaa varmaan KRNKYt tilaukseen, hirveesti niitä on ainakin kehuttu.

^ Ne on tosiaan loistavat :slight_smile:

En muistanutkaan, että tällainenkin topikki löytyi. Vähän omia kokemuksia:

Käytän sträppejä eniten kaikista jalankiinnitysvaihtoehdoista eli käytännössä päivittäin tulee ajettua pyörällä, jossa on sträpit. Holdfasteja on ollut ajossa eniten ja ne ovat tuntuneet toimivilta. Yhden parin olen saanut ajamalla hajalle: taaimmainen pääliommel lähti purkautumaan (päällysen reuna oli kuitenkin ehtinyt jo rispaantua tannerosumista, joten mitenkään yhtäkkisesti eivät hajonneet).

Suurimmat ongelmat noiden kanssa on ilmennyt talviajossa: tukevuus katoaa pakkasella ja sträpin saa jeesiä kädellä paikoilleen lähes poikkeuksetta. Lisäksi päällinen ei ole pinnoitettu (paitsi niissä - myös ajossa olevissa - Pedal Consumptionille tehdyissä), joten kosteutta saattaa päästä tarraosiin helpommin (vaikkakaan itselläni ei ole ollut tarraongelmia).

Nyt viimeiset viikot ajossa on ollut Burron Chronicit, jotka kaveri toi tuliaiseksi Floridasta. Jacksonvillessä väsäilevät näitä - ja erilaisia laukkuja - varsin pienimuotoisesti (burrobags.com). Nämä ovat aivan erilaiset kuin esim. Holdfastit - monella tavalla.

Ensinnäkin materiaali on täysin erilaista, ei jäykkää vaan pehmeämpää ja hieman joustavaa. Näin ollen sträppi joustaa hieman mikä sekä helpottaa kengän änkemistä että myös hankaloittaa sitä, sillä sträppi ei pysy aivan niin hyvin ryhdikkäässä muodossa. Lisäksi ajo, ja erityisesti skidaustuntuma, on hieman erilainen. Toinen eroavaisuus on kiinnitysmekanismi. Burron Chronic-mallissa ei ole yhtään osaa metallista tai muovista, ei solkia tai ruuveja, vain tekstiiliä ja tarraa. Kiinnityssysteemi aukeaa paremmin ohessa olevista kuvista (polkimet jotkut MDR V8 -kopiot). Kiinnityksessä kätevää on se, että remmit ovat kahdessa osassa kiinnitettäessä alustarraan, jolloin etummaisen voi säätää hieman kireämmälle kuin taaimmaisen. Muutoinkin kiinnitys vaikuttaa minusta ihan toimivalta ja tarrojen pikainen säätö on iisimpää kuin Holdfasteissa (joissa ainakin minä joudun värkkäilemään solkien kanssa kengän leveyden muuttuessa).

Vielä on liian aikaista sanoa ovatko nämä Holdfasteja ja muita vastaavia pätevämmät, kestävyys kun on mielestäni erittäin olennainen tekijä sträpeistä puhuttaessa. Tietääkseni nämä on tehty erityisesti kikkailua silmälläpitäen, mutta en ole vielä keksinyt mikä näistä tekisi erityisen mullistavat tuossakaan tarkoituksessa. Jos tässä vaiheessa käyttökokemuksia pitäisi valita, niin ottaisin varmaankin jämäkämmät solkikiinnitteiset sträpit eli (nykyisin) Suomessa asuvana KRNKYt.

Poljinmateriaalien osalta en ole huomannut eroa sträppien kulumisen suhteen. Minusta tärkempää on joko valita polkimet, joissa ei ole terävämpiä reunoja tai sitten pyöristellä kulmia itse.

http://img831.imageshack.us/img831/3761/img2186q.jpg

http://img143.imageshack.us/img143/8129/img2187s.jpg

http://img197.imageshack.us/img197/2295/img2188d.jpg

http://img51.imageshack.us/img51/2842/img2189m.jpg

Noi burrot muistuttaa hyvin paljon krnky:n protoja reilun vuoden takaa. Niiden säätö ei ole erityisen kätevää. Burron laukut (sori OT) on taasen ihan lystikkään oloisia.

Mun tsi-remmit on myös tehty tolla burronkin käyttämällä “hampurilais”-mallilla. Hyvää muihin sträpeihin verrattuna tossa ratakisussaedit: ratkaisussa on lähinnä se, että se on helppo ja halpa tehdä itse. Mutta vaikka ne omatkin välillä tahtoo vetelehtiä varpaiden eteen kun laittaa jalkaan, en niitä kuitenkaan tapaa ikinä kädellä auttaa, menee kyllä kun vähän heilauttaa kenkää. Ja ovat edelleen ehjät, joskin vähän rispaantuneet, takana on kohta kaksi talvea, kesän lepäsivät.

http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=1669 Toimivatko näppärästi krnky:jen kanssa? Tarkoittaako vaihdettavat piikit sitä että ne voidaan irroittaa tarvittaessa esim toiselta puolelta?

toimii KRNKYjen kans. luultavasti samaa poljinta kiinteillä, eli viilalla irrotettavilla piikeillä saa clasulta 6€/pari.

Kiitoksia pikaisesta vastauksesta! Nyt tulee noobiekysymys mutta mikä on clasu?

claas ooosssom!

ja hinta on pompsahtanu

vasaraasialainen - 21:53, 8.12.2011 » Mulla on ollut parissa pyörässä Power Grips -tsydeemit, joista olen tykännyt. Onko nuo, ööh, suorat(?) sträpit missä mielessä parempi vaihtoehto?
En oo ite power gripsejä kuin testannu ja yhden proton väsännyt nahkavyöstä, mutta itsellä ne ainakin pyrkivät vääntämään jalkaterää vinoon, kun semmoisela vaikka skidasi. eli jalkaa joutui painamaan sisäänpäin, kun noissa poikkiremmeissä tätä ei tule. Poikittaisissa on sitten ongelmana kireys, kun remmin tiukkuudessa pitää olla mukana jalan asetusvara, kun viistoissa se tulee jalan asetussuunnan ja ajosuunnan erosta.

Ok. Täytyy poistaa jotkut poikkiremmit jossain vaiheessa ja kokeilla.

Onkos kukaan keksinyt optimaalia piikkisijottelua KRNKYjen ja (Biltsun) flättien kanssa? Edellisistä muistaakseni viilasin kaikki muut paitsi keskeltä, ja toimi hyvin. Jotain puhetta on ollut takapiikkien jättämisestä tuolla tän topikin ekalla sivulla. Mutta mikä on se sweet spot?

Vastatakseni omaan kysymykseeni:
Takapiikkien jättäminen osoittautui hyväksi taktiikaksi. Hyvin pitää Niken talvitennarit (on muuten hyvät, tälläset) tuossa setupilla lipsumatta, vaikka lunta oli reilusti pohjassa ennen kopistelua.

Tilasin just hetkenmielijohteesta muun roinan kanssa Odysseyn Twisted flattipolkimet. Tsekkailin, että niitä on sträppien kanssa käytetty aika paljon ja ovat kai ihan jees (itelläni oli alumiiniset joskus bemaksissa). Nyt sit huomasin, että noissahan on päädyissä aika ahdasta, mistä KRNKYjen hihnat pitäis saada läpi. Onko kellään mitään kokemusta näistä, saako ongelmitta pujoteltua läpi? Pitääkö mun sahata/viilata tuosta tuo välipalkki pois?

https://images.danscomp.com/images/products/mid_465056.gif

Ei noihin taida ilman viilausta stäppejä saada.

Mulla noi twistedit oli, ja ne oli jeppiskamaa kun ensin dremelöi noi pienet pystytuet pois. Tosin edukas muovipolvin on edukas muovipoljin.

Saa ne sträpit noistakin reiistä läpi suuremmitta ongelmitta. Been there done that.

itel oli vissiin 1,5v krnkyn sträpit metallisissa polkimissa tommosesta “puolikkaasta” reijästä läpi. Laittaessa hirvitti et mitenköhän nopeesti ne hankautuu paskaks. Äskön otin irti kun polkimista aika jätti, ja ihan mitätöntä pintakulumaa noissa on. Hienoa työtä!

Hyvä homma, ujuttelen suorilta läpi. Jos ei toimi kunnolla, dremeliä kehiin.