SSCX-, SSGG-, FGCX-, FGGG- jne. pyöräkeskustelu

Höntsä kiinnostaa.

Petikossa saisi olla melko omassa rauhassaan, ne muut paikat on vkonloppuisin ulkoilijoita pullollaan. Mut joka paikassa ainakin apukätenä mukana!

esim herttoniemen hyppyrimäkien alue ja kivikko on hyviä paikkoja. Löytyy helposti polkuja ja mäkiä ilman että joutuu paljoo etsimään.
Voin esim ensviikolla näyttää jotain mestoi.


Onkohan tosta töherryksestä mitään apua.
Mä saan krossarin kasaan vasta parin viikon päästä, mutta kyllä mä tuolla jollain pyörällä pystyn ajelee nytkin.

Kyselin jo aikaisemmin toisaalla, mutta onko tullut vastaan mitään (edullisia) runkoja 44 mm emäputkella (saa olla ilman haarukkaa) tällaiseen projektiin?

Noniin, en tajunnutkaan että tää oli uusi lanka. Tässä oma vanha SSCX-pyörä jolla ajelin VPCX-kisoja oikein ilosesti.
https://live.staticflickr.com/3932/15662250812_d53c621eaf_c.jpghttps://live.staticflickr.com/7585/16384245253_6db0fb7577_c.jpg
Nyt olis yks runko odottelemassa josta voisi ehkä saada kasattua ihan kivan SSCX-pyörän.

^tuskin mitään hirveen edullista 44mm emäputkellista runkoa tulee löytämään… Eikä Suomessa tunnu oikein runkoja liikkuvan, eli kohtuuhintaisia kompliitteja kannattaa etsiä.

Kepu-tracklocrosskausi alkamassa. Mukaan vaan.

Hyvä topi.

Millä välityksillä porukka on ajanut SSCX ja FGCX? Radan mukaanhan se välitys kannattaa valita mutta joku hyväksi havaittu yleisvälitys on haussa. Nyt itsellä 38x18 sinkulassa kevyeen jätskikiska-ajeluun ja miettinyt josko CX:ään olisi kevyempi parempi, esim 38x20.

Riippuu ajaako kiinteänä vai vaparilla. Esim ainakin 39x19 ja 34x16 toiminu ihan hyvin kiinteänä, mutta vaparilla laittaisin ehkä vähän kevyempää.

Joo, jotain tälläistä ajattelinkin. Kävin jarruttomalla ja huputtomalla Nelsonilla sliksien kanssa joskus vähän lähimetsässä pyörimässä, 46x19 pääs kovaa mutta ei siinä oikeen mitään järkeä ollut. Mistähän sitä löytäisi edukkaan rattaat perus shimpan kasetille? Shimano ei tee kuin 18t asti ja halon fat on 1/8, seuraavaksi löysin Surlyn rattaan mutta 40e on vähän turhan suolainen hinta pelkästään kokeiluun.

pienempi eturatas löytyy helpommalla

Se on totta, mutta käyttämätön rf:än 38t nw-ratas olis tossa ylimääräisenä ja sille sopivat kampiloisetkin löytyy, noh täytyy kokeilla tota 38x18 ihan metsässäkin.

Mulla on vaparillisessa krossarissa, jolla en aja työmatkaa tms. ajoja, melkolailla pysyvästi 38x17. Sillä menee pitkät gg-lenkit n. 24-25 km/h keskareilla ja lyhyemmät Kepu- ym. rymistelyt kivasti. Krossikauden alettua olen vaihtanut HELCX:iä varten 38x18. Viime syksynä oli niin mutakrossia kaikki kisat, että mun vauhdeilla 38x19 tai jopa 20 olisi ollut parempi, mutta yliarvioin oman kunnon ja aliarvioin kelin joka kisaan, enkä tullut vaihtaneeksi. HELCX-kuntotaso on jossain siellä cat. 2 -tuloslistan puolivälin paikkeilla, mutta olen harkinnut itseni downgreidaamista cat. 3:seen. Tunti täysiä alkaa olla vähän hapokasta viiskymppiselle.

Mulla oli koko viime talven tracklocrossvälit 40x19 ja oli kyllä tosi hyvä. Toisinaan ois toivonut 38x19-tyyppisiä välejä, mutta se oli vain hetkellistä. Ajoin myös yhdet Night ridet näillä väleillä, ei niin hyvä siihen hommaan.

Nyt kun päästiin täälä kisakamojen speksaukseen, niin tää on ehkä parempi lanka keskustella myös renkaista verrattuna tohon toiseen cross/gravel/monster-lankaan.
Eli: mikä on tän kauden voittaja rengas (33-35mm)?
Ite kattelin nyt esim schwalben x-onea ja contin crosskingiä.

kahen tuuman maastorenkaat, muuten varmaan toi x-one allround

Paras tarttuvuus märillä juurilla ja mudassa oli - yllättäen - 33mm Vittoria Wet Terrenoissa tubeleksena. Löysin käyttämättömän parin komponenttikirpparilta kahella egellä. Ehkä parhaiten käytetty kolikko ikinä. Kokeilin erilaisia gravel yms. kumeja, mutta ihan crossiin tehty pehmeäseoksinen kumi kyllä vei voiton olosuhitesta huolimatta. Steamroller Pista pitäis laittaa taas polkuvalmiuteen.

E: kahen tuuman nastarenkaat ei rolleriin mee. Jos menis niin laittaisin.

pabs - 10:30, 3.9.2020 » Eli: mikä on tän kauden voittaja rengas (33-35mm)?
Jos tavoitteena on HELCX:t, niin kannattaa muistaa, että renkaan kyljessä ei saa olla 33 mm isompaa lukemaa (ja SM:ssä mitattu leveyskin pitäisi olla alle sen). Donnellyn krossirenkaat on olleet kivan HELCX-sääntöoptimoituja, koska ovat melko reilusti ylikokoisia, mutta niissä kyljet on pikkuhiljaa muuttuneet paksummiksi, paino noussut ja rungon joustavuus heikentynyt. Kiinnostelis 120 tpi TLR Grifojen todellinen leveys.

o: 130bcd 39t
näkyy mudas

^^onko HELCX-kisoissa mitattu tai katottu renkaita? SM-kisoihin en oo kyl ikinä päässyt ajamaan ja tuskin tänäkään vuonna… ei sillä että menisin yli 35mm, mutta tuntuu vaan vähän siltä että 33mm renkaat on turhan paljon kalliimpia kuin vastaavat 35mm renkaat.

Ei niitä muistaakseni ole tsekkailtu koskaan, mutta lähtökohtaisesti perusolettamana on ollut, että osallistujien omavalvonta toimii ja kukin pitää itse huolta pyöränsä sääntöjenmukaisuudesta.

Omasta mielestäni rengassääntöjen suhteen pitäisi olla isompi vapaus. Leveälläkin 33-millisellä clincherillä antaa tasoitusta 33-millisille tuubeille ja minusta homman tarkoituksena ei pitäisi olla varustelukilpailu. USA:ssa muutettiin tälle kaudelle kansallisia sääntöjä niin, että jopa maan mestaruuskisoissa elite-luokkia lukuunottamatta renkaiden maksimileveys nostettiin aiemmasta 35 millistä 40 milliin. Eliten kansallisista jaetaan UCI-pisteitä, joten niissä pitää mennä UCI-sääntöjen mukaan. Muissa luokissa mahtuu gravelpyörät ym. paremmin sääntöihin ja kalusto ei ainakaan muodostu osallistumisen esteeksi. HELCX:n somessa rengassäännöistä on käyty keskustelua aina välillä, mutta toistaiseksi tiukemman linjan kannattajat ovat määränneet pelin hengen.

https://helcx.com/2019-2020/saannot/