Soittokello, pirikello, äänitorvi tai töötti

Jotenkin kuulostaa siltä, että nyt on toiminnallisuus jätetty härvelissä romukoppaan.

Knogim tuotteissa? Eihän nyt niin voi olla.

Tätä itsekin hämmästelin. Meillä on lafkalta myös erinomainen lamppu, jossa on aavistuksen lyhytkestoinen akku, mutta toisena toimintona on varavirtalähteenä toimiminen.

Pääasia, että näyttää hyvältä.

Villejä arvauksia kun tässä pyörittelen vastaavaa kourassa:

  1. kiristysruuvin pää ottaa kiinni soivaan osaan
  2. tanko on paksumpi, kuin jolle kello tarkoitettu ja clampin taipuminen estää soivan osan kellumisen
  3. clampin välissä on jotain, joka jumittaa soivan osan ja clampin yhdistävän soivan osan “tapin”, jonka tulee kellua vapaasti clampissa olevassa reiässä

Kiristysruuvin kireydellä ei ollut vaikutusta asiaan ja tanko on Racefacen Atlas, jossa ymmärrykseni mukaan pitäisi olla standardi 22,2mm. Mutta tuo kolmonen voi olla todennäköinen ongelman lähde ihan soundinkin perusteella.

Hainpas tämän tänään. Onhan tuo fyysiseltä kooltaan piirun verran isompi verrattuna tuohon Lezynen vastaavaan vehkeeseen. Ääni on selvästi pontevampi, joskin hieman matalammalla taajuudella varustettuna. Kaikenkaikkiaan hyvä ostos tuohon 26 euron hintaan.

Niin ja siis edittinä e-ne:n nimenomaan hain. Replysin sit väärään viestiin :slight_smile:

Luulen, että tuon kellon kanssa syy on stongan muotoilussa. Olen kaventanut sitä jonkin verran (ei ole edelleenkään mitenkään kapea), mutta Knogia pyöritellessä hoksasin, että se tarraa vähän eri tavalla riippuen mihin suuntaan sojottaa tangossa. Eli luultavasti kello osuu alueelle, jossa tavutuksesta johtuen stongan poikkileikkaus ei ole enää ihan pyöreä. Kun kellon kiristää paikalleen, tulee sen verran vetoa johonkin suuntaan, että kieli ei pääse soimaan ihan vapaasti.

Mulla tommonen knogin luxe malli tekee kans sitä, että kiristettäessä sointi vaimenee. Jätin sitten sen verta löysälle, että juuri ja juuri pysyy eikä pyöri. Hyvin pysyny ja nätisti soinut.

Kauan myöhemmin alkoi inan vähän siristä ajossa. Huomasin, että kellukejousista keskimmäinen irronnut liimauksesta soivan osan päästä. Soi yhä samalla nätteydellä, kevyen sirinän saattelemana.

Toissapäivänä pimputtelin sitä edessä olijoille ja yks niistä kysy toiselta “mikä toi ääni on?”

1 Like

Tehdäänpäs tällainen kysely

Miltä polkupyörän äänimerkkilaitteen tulee kuulostaa?
  • Rrrringg!
  • Ding-Dong!
  • Ding!
  • rrrRRRrr
  • Klingklang.
  • Tööööt!!!
  • Pirrrrrrrrrrrrrrrrr…
  • Bzzzzzzt

0 voters

Cranen messinkikellot best. Puhdasta messinkiä ilman pinnoitetta, lähtee paras DING ääni. Pinnoitetut kellot kuulostavat huonolta. Maksaa joku 10-20€ uutena, en muista tarkkaan. Suosittelen Crane MADE IN JAPAN messinkikelloja. Ei rämise. Kiillottamisessa on vaan kova työ.

Edit: tästä tuo ”gold” versio siis: Amazon.de

1 Like

Tästä puuttuu lehmänkellon kilkati kalkati.

Swiss Trailbellin jälkeen ei ole muuhun ollut palaamista.

1 Like

Jumaleissön! Saako noita lehmänkelloja Suomessa jostain vai pitääkö nettitilata?

Ei sillä että olis isovanhempien tykö alppikylään ikävä mut en oo moneen vuoteen käynyt.

1 Like

Toivottavasti @Velobia :sta löytyy vielä :slight_smile:

Lisäys, koska in the topic: mulla kesti aikani tajuta, että tää esine ei ole hassu design vitsi vaan aktuaalisesti sellainen kello joka toimii mulle ja jota haluan pitää pyörässä. Koska se on samaan aikaan kuuluva ja epäaggressiivinen, jopa de-eskaloiva. Sopii tilanteisiin jossa on paljon ihmisiä ja muita tienkäyttäjiä pienessä tilassa vailla selkeää osoitettua paikkaa, esim. puistokäytävät ja ulkoilutiet. Eipä äänilaitetta oikein muualla kaipaakaan.

Ja niille ketkä ei jaksa tai halua googlata: tuossa on vaimennin joten se ei kilkata aina.

4 Likes

Löytyypi! Mut pitää tilata lisää, koska hyllyvalikoima on parhaillaan melko suppee.

Oon samaa mieltä, et se on paras kello ikinä.

Ostin just sellasen 2-vee kummilapselle lahjaks ja tajusin, et kaikissa lastenpyörissä pitäs olla sellanen. Automaattikello! Eihän lapset kelloja soita kun ne keskittyy oleelliseen.

2 Likes

Joo siis vaikuttaa ihan parhaalta vehkeeltä! Heti hankintaan.

1 Like

Ps. Yhyyy toi sveitsinsaksan nuotti :heart::sob::heart: harmitta vietävästi etten ite puhu sitä, kun sydämessä aina läikähtää sitä kuullessa.

2 Likes

Hah, olen joskus ajanut ainakin yhden korttelikisan (tai siis noin puolikkaan kunnes liputettiin ulos) lehmänkello kaulassa, saipahan samalla kätevästi varoitettua reitillä tai sen välittömässä läheisyydessä haahuilijoita.

Tällaisia on tullut ostettua itselle ja sidosryhmille yhteensä varmaan ainakin tusina. Diskreetti, kuuluva, luotettava (kunhan ei asenna niin että jarruvaijeri toimii sordiinona).
https://www.bike24.de/p1125420.html

Kun nyt tuli puhetta kyselyni puutteista, onko kokemuksia

-vaijerikäyttöisellä liipasimella renkaan kyljestä kierroksia ottava kello

-paineilmatorvi pullotelineessä

Just mietin samaa :laughing:
Koska 1x11 setupissa vasen vaihdevalitsin ihan tyhjän panttina niin ajattelin implementoida siihen jonku soittokello-funktion.
Kun sit vetää täysii kahvoilla niin voi rimpautella irrottamatta otetta.