On jo pidemmän aikaa tehny mieli kysyä, mutta nyt jotenki rohkaistui kun tuolla “Ensimmäinen sinkula” -topikissa nousi jo vähän samansuuntaista keskustelua…
Eli kertokaas sinkulakuskit, että miksi sinkula. Itse en ole sen ideaa oikein koskaan tajunnut. Olen yrittänyt ajella moisella duunimatkoja silloin tällöin, mutta tuo 10km suuntaansakin alkaa jo puuduttaa siinä määrin, ettei vaan pysty oikein ymmärtämään. Fiksillä olen ajellut Stadissa muutaman vuoden ja pidemmät matkat tekee mieli sotkea vaihteilla.
Jotenki siitä sinkuloinnista tulee sellainen fiilis, ettei tästä nyt saa oikein irti sitä pyöräilyyn liittyvää hyvää “flowta”. Fiksillä polkiessahan tuntuu lähinnä siltä, että se pyörä vaan liitää eteenpäin ihan itekseen. Pidemmillä matkoilla taas tekee todella hyvää vaihtaa ylämäessä pienempää vaihdetta kehiin ja vastaavasti tasaisella isompaa.
Ja sitten vielä se, että kun täällä joku kyseli siitä Suomen läpi ajosta sinkulalla, niin sille ehdoteltiin eri kokoisten rattaiden laukkuun pakkaamista… wtf? Siinähän on vaihdepyörä, jonka vaihteita vaihdellaan ketjuruoskalla.
No joo, tarkoitus ei siis ole tietenkään ketään eikä kenenkään fillaria mollata, vaan ihan puhtaasta mielenkiinnosta siis kyselen: mikä niissä sinkuloissa miellyttää?
Sinkulassa ei tarvi olla niin jäätäviä välityksiä alamäkiä varten, chillimpää. Ja maastossa on vittumaista ajaa kiinteellä, joskin välillä ihan hauskaa.
Polvet digaa kun välillä ajaa vapaarattaallaa ja samalla tulee harjoitettua pyörityksen sijaan runttausta.
Älä löpise täällä ja kuuntele muita vaan tuuppaa se vapaaratas alle, niin koet eron.
Käytännössä voi sanoa, että se miksi itse siirryin kuulalaakereista kierteeseen on se, että vanhaan pahaan aikaan ei ollut saatavilla vapaaratasta, joka olisi kestänyt edes vuotta (paitsi white ind. joka oli ihan törkyisen kallis). Toinen syy oli kuluvien osien minimointi niin pieneksi kuin mahdollista. Ja onhan kiinteällä kiva ajaa, mutta niin on sinkulallakin ja vaihdepyörällä… mutta meikkä on tainnut sen khuuliuspointin jo ohittaa tai en edes ole siihen yltänyt, että kiinteää rupeaisin verissä päin puolustamaan. Joku tykkää kesäkeitosta ja joku ei.
Itselläni ainakin sinkula juuri tuosta polviensäästelystä johtuen. Periaatteessa ajan sinkulallakin pitkälti samalla ajatuksella ja tavalla kuin fixilläkin, mutta erityisesti alamäessä ei tule tuota vääntöä polviin vaikka kammet pitäisikin liikkeessä.
Erityisesti sinkulalla tulee ajeltua silloin kun on muksu kyydissä. Tämä siksi, että sinkulassani olen panostanut jarruihin (levyt edessä ja takana). Fixiin kun en ole oikein koskaan saanut räpellettyä mitään surkeaa etujarrua kummempaa jos sitäkään ja turvaistuimen kanssa skidailua en halua kokeilla.
Niin ja sitten tietty tuo runttaus-osasto Joskus sitä vaan haluaa rankaista itseään ja lähtee repimään tuonne kaupungille ja se onnistuu paremmin sinkulalla ainakin meikäläiseltä kun halutessaan tuon ZENin saa kätevästi syrjään.
Joku saattaisi pitää miellyttävänä myös sitä, että sinkulalla voi käyttää avopolkimia, joten ei tarvi huolehtia häkkien repimistä kengistä ja remmien säätämisestä eri kengille jne… Ja liikkeelle lähtö ja pysähtymisetkin vaatii varmaan vähemmän keskittymistä, ainakin jos ei niin usein aja. Mutta kuitenkin vähemmän hajoavia osia kuin vaihteiden kanssa.
Mulla on varmaan jo pahimmat fiksutusliekit jäähtymässä kun on ollut ihan kivaa rouhia mikkihiirivälityksisellä sinkulamaasturilla kodin ja duunin väliä nyt kun kadut muistuttaa pääasiassa perunapeltoa. mutta ehkä kaikille eri vehkeille tosiaan on ne omat paikkansa ja olosuhteensa joissa niillä pärjää vähän paremmin kuin jollain muulla ratkaisulla.
mä olen ajellut talvet sinkulalla. ilman häkkejä ja tietenkin etu ja takajarrut messissä. musta se fiilis ei siitä kyllä juuri muutu, kun on välitys kohdillaan. kokeilin tänä talvena myös fiksi ajoa. se on kyllä turhan hc ratkasu talvi keleille. varsinkin, jos sulla on häkit tai lukkopolkimet menossa mukana.
Talvellahan se vasta hauskaa onkin fiksillä ajo (lukot polkimina). Pidon tuntee suoraan jaloissa ja monta pannua on tullu “vahingossa” seivattua kiinteellä välityksellä, kun on perä lähteny irti niin jatkuvalla vedolla on saanut sen myös kiinni - antaa vaan hanaa. Vapaarattaalla tuli aiemmin jäisillä paikoilla rullailtua ja lähinnä odoteltua jotta millon kaatuu.
Maastossa on vapaaratas, ainakin toistaiseksi, mutta sielläkin vain yksivaihde. Miksi? No, se vain on hauskaa, ei mun tarttee sitä itselle sen enempää selitellä.
simojoki - 7:21, 23.2.2010 »
Talvellahan se vasta hauskaa onkin fiksillä ajo.
Allekirjoitan myös tuon mutta joudun jo heti puollustelemaan yllä olevaa läppääni sillä että mulla ei ole vanhan maasturin ohella tällä hetkellä kasassa muita ajoneuvoja kuin pari ratapyörää joihin mahtuu eteen max. 25mm sliksit. ;)
Smurf - 7:56, 23.2.2010 »
Meiikä luuli että niillä ajetaan, koska se on hip.
Voi paska meikän poustauksen tasoa.. Onko asb jossain ylhäällä pakkasessa hiihtelemässä?
Joo, olin Oittaalla kiukkupertsaamassa. Oli pakkasta, hirveen hyvä luisto ja tautinen pito.
Mut siis mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin lapsen, vaimon ja asuntolainan hankkimisen jälkeen mulla ei ole enää ollut aikaa huolehtia siitä, että muut harrastaa oikealla tavalla ja oikeista syistä. Arvostan kuitenkin sitä, että nuoremmat tekevät sen minun puolestani. Kiitos Pedro.
No hei, kiitos vastauksista. Jännää että melkein kaikki alkoivat verrata sinkulointia fiksillä ajamiseen ja puhua sen hyvistä puolista suhteessa siihen.
Itse kokisin sinkulat lähinnä vaihtoehtona vaihteilla ajamiselle. Sinkulan ja vaihdepyörän merkittävin yhteinen tekijä vapaaratas on mielestäni hallitsevampi ominaisuus kuin sinkulan ja fiksin yhteys eli yksivaihteisuus. Tämän takia minua sinkuloinnista huvitti alunperin kysyäkin, eli mitä hyötyä jättää pyöräilyä sinänsä helpottavat vaihteet pois, kun tilalle ei kuitenkaan saa sitä vaikeasti kuvailtavaa hyvää fiilistä, jonka saa fiksillä rullatessa. Eli onko se sitten juuri se paljonpuhuttu huollettavien osien minimoiminen, johon Smurffi tuolla viittasikin?
Ja niin siis, onhan mulla itsellänikin ollut tässä jo jonkin aikaa sinkula, jonka avulla olen tähän juttuun vähän yrittänyt tutustua, mutta lopputulema on ollut se, että alle viiden kilsan matkat on kiva heittää sillä tai fiksillä, 5-20km etapit lähinnä fiksillä ja pidemmät vaihteilla. Talvella mäkiset työmatkat menee pääosin vaihteilla. Lumiset baarireissut on toisaalta ollut ihan otollisia siihen sinkulointiin.
No joo. Kai toi sitten on vaan sellainen fiiliskysymys, et mistä ite sattuu pitämään?
^^ja asb: lapsen, vaimon ja asuntolainan hankkimisen jälkeen mullakaan ei ole enää ollut aikaa huolehtia siitä, että muut harrastaa oikealla tavalla ja oikeista syistä. Enkä usko, että pyöräilyn ohella moniin muihinkaan asioihin löytyy lopullisen oikeita tapoja, oikeita syitä ja oikeita vastauksia. Mua vaan sattu kiinnostaa kuulla.