Singular Gryphon

Viimekesän projekti, josta viimein sain aikaiseksi langan. Rakennettu talviajoon, retkeilyyn, CX-lenkeille ja joskus ehkä myös VPCX-tyylisille lenkeille. Kiitos Kimille kuvista.

http://farm9.staticflickr.com/8443/7826076460_567bbfc5b7_z.jpg
gryphon 2 by K1M_I, on Flickr

Runko: Singular Gryphon L
Keskiö & Kammet: RaceFace Ride XC (Phil Wood EBB)
Etunapa: Fire Eye Excelerant F-920T
Takanapa: Fire Eye Excelerant RS-10
Vanteet: Mavic TN317
Kumit: Kenda Slant Six 35mm
Ketju: KMC K710
Polkimet: Shimano M520
Ohjainlaakeri: RaceFace Turbine
Ohjainkannatin: Easton Vice AM
Tanko: Origin8 Gary
Tolppa: Easton EA50
Satula: WTB Rocket V
Jarrut: Avid BB7 Road
Jarrukahvat: Tektro RL340

Näin lyhyesti livenä tänään ja oli ihan saakelin hieno.

Gryphonin mittasuhteet tietty on aika erikoiset, mutta funktionaalisuus kaunistaa. Mitkä on kuskin ensikommentit?

Singularit on kyllä nättejä. Kieltämättä noin pienillä kumeilla vähän erikoisen näköinen, mutta retkeilyyn ja krossiin varmasti pätevät. Ajatko talvella samalla setupilla?

Horisontaalidropit? Ketjunkiristys kiinnostaa. Muuten kyllä jännä runko

Herne - 19:54, 5.1.2013 » Horisontaalidropit? Ketjunkiristys kiinnostaa. Muuten kyllä jännä runko
pystydropit eli VERTIKAALIdropit siinä on ja EBB:

http://www.singularcycles.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/r/gryphon4.jpg

^^EBB

Edit. Hidas

Ajaminen tuolla tuntuu erittäin hyvältä. Singularin omien sanojen mukaan normaali 29er-geoon verrattuna geo on modattu droppitangolle ja vain jäykälle keulalle. Käytännössä tuon huomaan lyhyemmästä yläputkesta, joka kyllä tuntuu hyvältä dropeilta tai hupuilta ajettaessa. Toisin sanoen, ajoasento tuntuu erittäin mukavalta ja sopii niin kärrypolulle kuin maantien varteen. Tästä päästääkin tuon pyörän sanottuihin ongelmiin. Liian kömpelö CX:ään, ei niin hyvä maastoon eikä maantielläkään se kaikista sulavin liikkumispeli. Eli vähän jack-of-all-trades. Ja se on oikeastaan mitä hain tuosta pyörästä eli olen tyytyväinen.

Nuo kaposet renkaat asensin lähinnä VPCX mielessä (vaikka ilmeisesti rengasrajoitus poistettiin ja en päässyt yksinkään kisoihin muutenkaan), mutta ne on osoittautunut oikein hyviksi rullaavuutensa takia ja nappulat auttaa lumella ja soralla. Ajatuksissa on ollut hankkia läskimmät kumit talvea varten, mutta ajattelun tasolle on toistaiseksi jäänyt. Retkipyöräilyyn tämän hetkiset on aika passelit.

Pyörässä on Phil Woodin EBB, joka on toiminut vielä ihan hyvin, vaikka olen kuullut että joillain flaskaa jos oikein runttaa. Oiskohan enemmän fiksipuolen ongelmia.

Tämä on hieno.
Palaan aina tasaisin väliajoin himoamaan lisää Singulareja talliini Swiftin lisäksi, ja ko. runko kuuluu kestosuosikkeihin. Sopisiko kysyä kuljettajan kriittiset mitat; lähinnä kiinnostaa toki pituudet päälaesta lattiaan sekä haaroväli.

Pituutta löytyy 183cm ja inseam on 82cm.

Cheers (itsellä haaroväliä 10cm enemmän, joten kokospekulaatio jatkuu.) Oma ebb on ollut täysin ongelmaton ja oikeastaan en tuleviin yksivaihteisiini muuta systeemiä enää haluaisikaan, on se niin helppo säätää ja ylläpitää.
Tuliko runko ilman emäputken lintufiguuria, vai päädyitkö poistamaan sen itse? Käsittääkseni hra. Singularilta, S.Allisonilta sellaisen halutessaan saa.

Itse olen gyrphonista mieltä. Passaa erittäin kivasti täböjäykkä xc-kurjuutukseen.

daniel - 20:30, 5.1.2013 » Pyörässä on Phil Woodin EBB, joka on toiminut vielä ihan hyvin, vaikka olen kuullut että joillain flaskaa jos oikein runttaa. Oiskohan enemmän fiksipuolen ongelmia.
Tuskinpa fiksuilu vaikuttaa asiaan, koska isoimmat voimat kuitenkin liittyy etenemiseen. Pidon loppumisen takia semmosia ei saa skidaillessa aikaiseksi.

Jos pyörä tuntuu kömpelöltä, kokeilepa lyhyempää stemmiä. Droppitangon kanssa kädet kuitenkin asettuvat paljon edemmäksi, ja maastohommissa stemmit ovat lyhentyneet ihan syystä. Mulla on droppitanko-29erissä NS Quark Pro, eli 40-millinen.

Lumikko - 3:42, 6.1.2013 » Tuskinpa fiksuilu vaikuttaa asiaan, koska isoimmat voimat kuitenkin liittyy etenemiseen. Pidon loppumisen takia semmosia ei saa skidaillessa aikaiseksi.
Vaikka voimilla voi olla eroja, niin fiksillä skidaavalle niitä tulee kahdesta suunnasta, kun taas sinkulassa vain poljettaessa eli yhdestä (tähän en laske laakereiden kitkaa, vapaarattaan naksahduksia yms.). Mutta tällä siis ei ole mielestäsi vaikutusta?

Mulla on swifti ollu jonkun aikaa kiinteenä. Ei sillä taida vielä olla tonni täynnä, mutta ebb:n kanssa ei oo ollu mitään ongelmia, eikä muutenkaan. Lintu keulille tuli irrallaan paketissa ja odottaa nyt löytymistään.

Nnoo se miten fiksissä ne voimat kohdistuu keskiöön ei eroa sinkulan vastaavasta koska veto nyt vain tulee vuorollaan ylä- tai alaketjusta
edit: fiksuttelun kuormitus on toki enemmän nykäyksittäistä ja repivää, voima- ja vääntöhuiput syntyy skidatessa

Npertj - 17:52, 6.1.2013 » Nnoo se miten fiksissä ne voimat kohdistuu keskiöön ei eroa sinkulan vastaavasta koska veto nyt vain tulee vuorollaan ylä- tai alaketjusta
Eli EBB:n paikalleen kiristäviin osiin veto tulee fiksissä vuorollaan myötä- tai vastapäivään. Mutta tämä on siis mielestäsi sama sinkulassa?
JeeJee - 17:52, 6.1.2013 » Mulla on swifti ollu jonkun aikaa kiinteenä. Ei sillä taida vielä olla tonni täynnä, mutta ebb:n kanssa ei oo ollu mitään ongelmia, eikä muutenkaan.
Tämä on hyvä kuulla.
Lintu keulille tuli irrallaan paketissa ja odottaa nyt löytymistään.
Mä en oo lintua löytänyt, mutta tilasin tuon eurooppalaisesta puljusta, joka on voinut hyvinkin unohtaa sen. Ihmettelinkin emäputken paljautta.

Ei mullakaan ole lintua, mutta luulen että aarnokotkan värkkääminen siihen emäputkeen olisi ollut liian eeppistä

Pienestä otannasta huolimatta jengi on ajanut ihan menestyksekkäästi EBB-pyörillä fiksinä - minä mukaanlukien ja vieläpä kevyellä välityksellä, mikä lisää osiin kohdistuvia voimia. Toisaalta joillakin on ongelmia EBB:n kanssa sinkulakäytössäkin. Vedän tästä johtopäätökset, että joillakin on ongelmia EBB:n kanssa, toisilla ei, ja fiksuilu ei liity asiaan. Huono asennus ja kova runttaaminen ovat todennäköisempiä syitä ongelmiin.

Keskiöön kohdistuu monenlaisia voimia eri suunnista, fiksinä vs. sinkulana ketju siltikin vetää keskiötä ennen muuta taaksepäin. Ylä- ja alaketjun vektoreiden välillä on joidenkin asteiden verran eroa rattaiden koista riippuen, ei mitenkään älyttömästi. EBB:hen kohdistuva kiertävä voima riippuu enemmän siitä, mihin kohtaan keskiö on asettunut: esim. kello 9:ssä tai 3:ssa EBB ei lipsu ketjun vaikutuksesta, oli ketju kuinka kireällä hyvänsä.

^ tänks, kirjoitin tästä jo vastaavan tarinan mutta painoin sitten deleteä kun tuntui turhalta alkaa junnaamaan.