Sijoitus ja raha-topi

Metti - 14:39, 6.4.2020 » Kyl mä kehtaisin väittää et 50€/kk ois suurimmalla osalla laittaa rahastoihin.
Ja jos nyt et heti kärkeen eti itelles rahastoja säästämistä varten, niin alota nyt ainakin alkuun säästämällä parin-kolmen kuukauden menojen verran puskurirahaa, niin sit kun se sun pyykkikone/auto/yms kuitenkin jossain vaiheessa hajoaa - ei tarvii het mennä käsiojossa visan tai pikavipin pakeille. Kun puskuri on kasassa, niin jatkosäästöille hae sit jo vähän korkotuottojakin. Toinen perustipsi - elä ohjaa palkkatuloja sun korttitilille, vaan siirrä sinne ennalta budjetoitu summa kerran kuussa / tarpeen mukaan.
timoma - 14:49, 6.4.2020 » Sitäpaitsi yhtiökokouksessa tarjotaan yleensä pullakahvit.
Tämä on erittäin pätevä huomio, koska---ilman ironiaa---kokoussämpylät ja -tarjoilut ovat suurta herkkuani.

Valitettavasti tänä vuonna kokoukseen ei pitäisi tulla paikalle maailmanlaajuisen tappavan kulkutaudin vuoksi. Mikä on siis ihan hyvä syy kehottaa olemaan tulematta paikalle.

Mutta, by God: joku vuosi vielä syön pullaa Fortumin yhtiökokouksessa, tai kuolen yrittäessäni.

A noble endeavour, sano!

Mä teen ite sillai että kun palkka kolahtaa tilille niin siirrän kaiken vakioidusta käyttötilisummasta ylimenevän toiselle tilille, tällä hetkellä bank norwegianin korkotilille ja jätän tilille kuukausittain vakiosumman. Tuolla varmistan sen, että mikäli kulutan rahaa vähemmän kun olen aikonut, tulee sekin siirrettyä pois tililtä kiusottelemasta. Toki pidän itseäni henkisesti vahvana, mutta on helpompaa hahmottaa lennosta, kuinka paljon erityisempiin isoihin hankintoihin menee rahaa, jos niitä varten joutuu pääomia siirtämään takaisin käyttötilille. Itse pidän käyttötilillä muutaman kuukauden nettotuloja vastaavan määrän puskurina ja sen päälle pientä lisämäärää, jotta kuun lopussa ollaan lähellä tuota muutaman kuukauden nettotulon rajaa (karkeasti). Nyt korona aikana rahaa kyllä säästyy reippaasti enemmän, mutta oon toisaalta ostanut myös arvopapereita vähän normaalia enemmän.

Tnts:lle vertaistukea. -31 % on osakesijoitusten tilanne.

Olen aina säästänyt. Opiskelijana lainasin opettajasiskolleni rahaa, kun oli pa. Ensimmäisen asunnon ostin 2003 ja samalla aloitin rahastosäästämisen pienellä kuukausierällä.

Pari vuotta sitten aloitin osakesijoittamisen ja siirsin rahastosäästöt osakkeisiin. Luin aika monta osavuosikatsausta ja valitsin niiden ja intuition avulla kohteet. Tuotto oli mielestäni hyvä ja sijoitin lisää aina, kun olin säästänyt lisää. Tämä vaati päivittäistä seuraamista ja seurasin vain tiettyä joukkoa yrityksiä, joiden toimialasta oli jotain tietoa. Naapuri oli Outotecin alihankkialla töissä, joten oli mielenkiintoista kuunnella, miten sillä sektorilla meni. Sitten myin hyvän nousun jälkeen ja sain voittoja. Uudelleensijoittaminen meni mönkään ja moni osake romahti. Iso osa oli 30-50 % tappiolla. Laskun jatkuessa sijoitin laskeviin osakkeisiin ja kurssien kääntyessä sain homman taas plussan puolelle.

Olisinpa myynyt jouluna. Nyt on omistukset -31 %. Miksi en myynyt jouluna? Töissä oli kiirettä ja työ vaihtui, joten ei ollut aikaa ja energiaa seurata kursseja tai ennakoida maailman muuttumista.

En ole kokenut tarpeelliseksi sijoittaa lisää vaikka nyt olisi aika kasvattaa salkkua. Ostan mieluummin pyöränosia suomalaisista pyöräkaupoista. Osakeomistuksia onnellisempi olisin torissa myytävästä Belaruksesta, johon tulisi mukaan iso setti työkoneita. Tämän lisäksi olisi kiikarissa maa-ala rantarakennusoikeudella. Jos pitäisi osakesijoituksilla nuo saada, niin menisi aika kauan. Mielummin nauttisin niistä aikaisemmin ja ottaisin lainaa niiden hankkimiseen. Tämän jälkeen ei sitten olisi mahdollista paljon sijoittaa osakkeisiin.

Sijoittaminen rahastoihin ja osakkeisiin on ollut hyvä tapa säästää. Melkein kääntyisin taas rahastojen puoleen, kun en jaksa aktiivisesti seurata kursseja. Osinkoyritykset eivät ole minun suosikkeja osakkeissa vaan etsin arvonnousuja vaikka tiedän sen olevan uhkapeliä. Säästäminen kannattaa aina, mutta elääkin kannattaa, ettei säästä vain perintöä varten.

itse mietin tuossa, että mitä omaisuudelleni tapahtui, kun rahat tuli tilille ja cannondale lähtee uuteen kotiin. hävisinkö potentiaalia suurempaan myyntivoittoon, voitinko myyntisumman ja ostosumman erotuksen (todellisuudessa rakenneltuna completena tämä on perustellusti kyllä varmaan negatiivinen) vai realisoinko vain 1:1 käyttöhyödykkeen rahaksi?

näin niinkuin polkupyöräsijoittajan näkövinkkelillä…

SeppoKyllikki - 15:32, 6.4.2020 » Sijoittaminen rahastoihin ja osakkeisiin on ollut hyvä tapa säästää. Melkein kääntyisin taas rahastojen puoleen, kun en jaksa aktiivisesti seurata kursseja. Osinkoyritykset eivät ole minun suosikkeja osakkeissa vaan etsin arvonnousuja vaikka tiedän sen olevan uhkapeliä. Säästäminen kannattaa aina, mutta elääkin kannattaa, ettei säästä vain perintöä varten.
kiitos tukevista sanoista ja komppaan tätä täysin. varsinkin sanalla "sijoittaminen" tuntuu olevan erittäin negatiivinen klangi. Ja osakkeiden omistaminen on nolo mörkö. Itsekään en oikein nyt osaa sanoa, että mitä varten säästän, mutta "jotain" varten kuitenkin. Ehkä jotain lapin mökkiä/asuntoa tai maapalstaa "sitten joskus". Mut en pääomatulojen varassa tapahtuvaa jet-set elämää. Ja olen ihan tyytyväinen verojen maksaja tässä samalla.
tnts - 15:34, 6.4.2020 » itse mietin tuossa, että mitä omaisuudelleni tapahtui, kun rahat tuli tilille ja cannondale lähtee uuteen kotiin. hävisinkö potentiaalia suurempaan myyntivoittoon, voitinko myyntisumman ja ostosumman erotuksen (todellisuudessa rakenneltuna completena tämä on perustellusti kyllä varmaan negatiivinen) vai realisoinko vain 1:1 käyttöhyödykkeen rahaksi? näin niinkuin polkupyöräsijoittajan näkövinkkelillä...
historiatiedon valossa ihan hyvä veto, lähes huippuhintoja. tieten tulevaisuudessa tietäis aina paremmin.

https://1drv.ms/x/s!AunBVQb9Q4pRk8Z_2wW-8vbCmSmI7w?e=Q3aGZ6

Menikö cännäri faffelle vai jollekin muulle? Ihan mielenkiinnosta jos noinkin nopeasti liikahti.

Seppokyllikille sellasta tsemppiä, että jos oot ollut osakemarkkinoilla pitkään, niin ei varmaan kannata tuijottaa nykyhetken lukuja, etenkin jos oot realisoinut voittoja jo aiemmin, vaan tarkastella koko sijoitusuran aikana saatavaa keskimääräistä tuottoa. Sen verran antaisin lisäsuositusta, että kannattaa yksittäisten lappujen sijaan kääntää katse osakeindeksituotteisiin esim laajemmalla hajautuksella olevat osake etf:t koska sitten sun ei enää tarvitse niitä aktiivisesti seurata. Tällasilta laskumarkkinoilahan ne ei suojaa, mutta suojaa käytännössä hutivalinnoilta ja konkursseilta niihin harvoihin salkussa löytyviin lappuihin liittyen.

peltsip - 15:41, 6.4.2020 »
tnts - 15:34, 6.4.2020 » itse mietin tuossa, että mitä omaisuudelleni tapahtui, kun rahat tuli tilille ja cannondale lähtee uuteen kotiin. hävisinkö potentiaalia suurempaan myyntivoittoon, voitinko myyntisumman ja ostosumman erotuksen (todellisuudessa rakenneltuna completena tämä on perustellusti kyllä varmaan negatiivinen) vai realisoinko vain 1:1 käyttöhyödykkeen rahaksi? näin niinkuin polkupyöräsijoittajan näkövinkkelillä...
historiatiedon valossa ihan hyvä veto, lähes huippuhintoja. tieten tulevaisuudessa tietäis aina paremmin. https://1drv.ms/x/s!AunBVQb9Q4pRk8Z_2wW-8vbCmSmI7w?e=Q3aGZ6
kyllä hinnasta vähennettiin se 10% tinkivara...

kyllä se nyt mun mielestä ainaki on vähä nolo mörkö larpata jotai nalle wahlroosia tuhatlappusilla ja siten tosiaan alistua kapitalistin valheisiin, mutta suomi on vapaa maa!

Sämpyläsijoittaminen kiinnostaa, millä osakkeilla saa parhaan tuoton investoinneille? Saako hajauttamalla sämpylöitä ympäri vuoden tasaisesti?

https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/786/699/d59.gif

karzan - 16:08, 6.4.2020 » kyllä se nyt mun mielestä ainaki on vähä nolo mörkö larpata jotai nalle wahlroosia tuhatlappusilla ja siten tosiaan alistua kapitalistin valheisiin, mutta suomi on vapaa maa!
Sanoo henkilö, jonka vaimo on kieltänyt osakesijoittamisen, vai oliko se vaan muuten sitä mieltä ettei ole hyvä homma ja jonka kommentti oli, että lomautettunakin pärjää kunhan katsoo mihin rahaa käyttää.

Kyllähän se tietysti vähän tekee sellasen että mitäs seuraavaksi olon, kun salkusta lähtee arvoa tonneja viikkoja putkeen, mutta sellasta se on eikä vienyt omia yöunia. Enemmän mun sijotuksista on ollut mutsi huolissaan ku minä itse :smiley:

Ainakin itselle sijoittaminen on helpoin tapa säästää rahaa, koska osakkeisiin “törsääminen” ei edes tunnu säästämiseltä vaan sen sijaan kivalta harrastukselta, joka ei katso aikaa eikä paikkaa. Suomalaisen keskipalkkaa vastaavista palkkatuloistani 1/4 menee normaalisti asuntolainan lyhennykseen, 2/4 osakkeisiin ja loput 1/4 riittää aivan hyvin yleiseen elämiseen, monesti rahaa jää jopa yli ja ne menevät yleensä sijoituksiin seuraavan palkan mukana. Viimeiset pari vuotta olen kiinnittänyt erityisesti huomiota sijoitusten vastuullisuuteen ja mututuntumalla sanoisin sen nostaneen tuottoja ihan kohtuullisesti. En ymmärrä miksi tällainen toiminta ei olisi jollekin ok kun otetaan huomioon vielä se, että maksan pääomatuloista enemmän veroa kuin palkkatuloista.

tutam - 13:33, 6.4.2020 » PS. Kannatan perustuloa, tai jotain vastaavaa mekanismia, jolla kaikista pidetään huolta.
PS. Kannatan myös jotain vastaavaa, mutta mielestäni olisi hyvä pitää avoinna myös mahdollisuudet pärjätä oman riskinoton ja työpanoksen kautta taloudellisesti perustuloa paremmin ja siten luoda niitä verorahoja, joilla voitaisiin mahdollistaa tuo perustulo.
josbanse - 17:13, 6.4.2020 »
karzan - 16:08, 6.4.2020 » kyllä se nyt mun mielestä ainaki on vähä nolo mörkö larpata jotai nalle wahlroosia tuhatlappusilla ja siten tosiaan alistua kapitalistin valheisiin, mutta suomi on vapaa maa!
Sanoo henkilö, jonka vaimo on kieltänyt osakesijoittamisen, vai oliko se vaan muuten sitä mieltä ettei ole hyvä homma ja jonka kommentti oli, että lomautettunakin pärjää kunhan katsoo mihin rahaa käyttää. Kyllähän se tietysti vähän tekee sellasen että mitäs seuraavaksi olon, kun salkusta lähtee arvoa tonneja viikkoja putkeen, mutta sellasta se on eikä vienyt omia yöunia. Enemmän mun sijotuksista on ollut mutsi huolissaan ku minä itse :D
nii mä kyselin siltä yks päivä puoliks vitsillä et mitäs tehdään noilla asuntotilillä makaavilla KYMMENILLÄ TUHANSILLA euroilla, että tankataanko osakkeita ku nyt on halpaa, johon se tuumas, tiukka muija ku on, et todellakaan ala mitää osakkeita ostaa ja katto sillei "vitun pelle"

Voihan sen noinkin tehdä tai sit sijottaa nyt ja sitä onki 20v päästä 100t€ + jälkeenpäin sijotetut lisäeurot

karzan - 18:01, 6.4.2020 »
josbanse - 17:13, 6.4.2020 »
karzan - 16:08, 6.4.2020 » kyllä se nyt mun mielestä ainaki on vähä nolo mörkö larpata jotai nalle wahlroosia tuhatlappusilla ja siten tosiaan alistua kapitalistin valheisiin, mutta suomi on vapaa maa!
Sanoo henkilö, jonka vaimo on kieltänyt osakesijoittamisen, vai oliko se vaan muuten sitä mieltä ettei ole hyvä homma ja jonka kommentti oli, että lomautettunakin pärjää kunhan katsoo mihin rahaa käyttää. Kyllähän se tietysti vähän tekee sellasen että mitäs seuraavaksi olon, kun salkusta lähtee arvoa tonneja viikkoja putkeen, mutta sellasta se on eikä vienyt omia yöunia. Enemmän mun sijotuksista on ollut mutsi huolissaan ku minä itse :D
nii mä kyselin siltä yks päivä puoliks vitsillä et mitäs tehdään noilla asuntotilillä makaavilla KYMMENILLÄ TUHANSILLA euroilla, että tankataanko osakkeita ku nyt on halpaa, johon se tuumas, tiukka muija ku on, et todellakaan ala mitää osakkeita ostaa ja katto sillei "vitun pelle"
Mua vaimo pitelee vähän vitun pellenä kans ku rahat makaa nollakorkosäästötilillä tekemässä omaa arvotonta kuolemaansa. Aion tankata jotain.

Joka tuutista toitotetaan että kannattaa ostaa nyt kun on halpaa. Suosittelisin kuitenkin varomaan ankkuroitumista. Toki nyt ostamalla on parempi tilanne kuin jos olisi ostanut kuukausi sitten.

(täältä)