Sellakkaa?

Onko kellään Helsingissä ylimääräisenä pientä korvausta vastaan tai vinkkejä mistä saisi hyvin pieniä määriä ostettua?

Onko muuten sattumalta kukaan käyttänyt hamppunarun sijaan juuttinarua tankoihin? En itse keksinyt syytä miksi juutti ei kelpaisi ja sitä sattui löytymään hyllystä.

Käy kyselemässä taiteilijatarvikekaupoista. Myös rakennusalan perinne-maaleja yms. kauppaavat firmat saattavat tietää.

Kauhean pientä määrää ei kannata ostaa, koska se käsittely täytyy kuitenkin aina uusia.

Tuolta löytyy ainakin pariin desiin riittävä määrä hiutaleita. Ja tuolta valmista.

Ja joistakin huonekaluliikkeistä löytyy myös. Itse löysin ainakin Juvilta (Petikko / Suomenoja).

Nimenomaan vinkit kivijalkakaupoista kiinnostaa. Lisää niitä.

millasia kokemuksia jengillä on näistä pellavakankaisista/hamppunnaruisista ym hippien tangon päällysteistä? toisaalta ajelen tällä hetkellä paljaalla (heh) joten ei se käyttömukavuus varmaan laske ainakaan

Mulla on pellavanauhaa ja sellakkaa ohjaustangossa, on ollu iha jees. Eka mietin tarviiko hanskoja tms, mutta nyt joku 200km ajettu eikä käsissä mitään, ei ehkä niin pehmee kun joku tankonauha, mutta ihan kiva silti. Ulkonäkö on jees, mutta ilmankosteuden kanssa kannattaa olla varovainen, sellakka ei kestä juurikaan vettä, eikä noi hippinarutkaan varmaan hirveesti, pidemmän päälle kastumista. Eli jos vaikka on sateinen keli, ja pyörä ulkona, alkaa kadota sellakasta se kullanruskea väri ja se alkaa lähennellä tollasta keltavihreää. Mutta uus kerros vaan päälle, ja se on sit siinä.

Pitää vielä ilmoitella käyttökokemuksia pidemmältä väliltä, ja millaisiksi päällystystahti muodostuu. Jos ostaa jotain tollasta narua, kannattaa ostaa samaa satsia, ite ostin eka liian vähän, jolloin mulla talvella oli toisella puolella sarvea se setti jo valmiina, ja toiselle puolelle ostin myöhemmin samaa nauhaa samasta liikkeestä, mutta väri on hieman erilainen, liekö se aiempi sitten kulunut nyplätessä sitä talven aikana innostuneena. Jos kiinnostaa joskus kokeilla tuollasta ratkaisua, niin siitä vaan, voin lainata.

Se pitää mainita, että nauha on suht hintavaa, sellakka taasen edullista, pussillinen maksaa joku ehkä vitosen, ja liuottimen hinta vaihtelee, ei paljon kuitenkaan. Mulla oli eka ehkä 5-6 kerrosta siinä, ja nyt ehkä tullut vähän lisää. Vähemmälläkin varmaan pärjää.

noni. tahtotiloissa kirvankakka ja stadin kivijalat. pls.

http://www.kirjovarit.fi/verkkokauppa/contact.php

tuolta taitaa ainaki saada ja vaikutti kaikin puolin miellyttävältä paikalta ku kävin hakee kalustevahaa sohvaa varten

ei oo kyl kivijalka eikä puritaanien mielestä edes Stadissa

Kampin Hobby Pointista pitäisi löytyä.

Huonekalurestaurointifirmat/pajat kannattaa käydä läpi, sen verran yleinen pintakäsittely noissa vanhoissa kalusteissa että niiltä löytyy yleensä joko valmiiksi tehtynä tai hiutaleina.

Ja shellakkaahan on ainakin 7 eri tummusastetta + sävyttäminen on tietysti myös mahdollista jos haluaa vaikka välttämättä sen ruskean brooksin värin niihin naruihin.

Ite hain aikoinaan Värisilmästä. Hiutaleista tehdessä menee hetki että saa sen liotettua, mutta kun se on valmis niin sitten on iisiä. Aina sitä mukaa kun kuluu niin sutii lisää.

Nestemäisenä löytyy maalikaupoista, esim Kalevankadun RTV. Itse ostin Jyväskylän Terrasta.

tänckx. mites toi säilyy liuotettuna ja sopiiko tämä siis mikseriksi?

e. denaturoitu sprii siis nimenomaan

Olen vähän dorka kun en tiedä mikä tuossa on liuottimena, itse blandasin tähän. Mulla on porukoiden tallissa vielä purkillinen parin kolmen vuoden takaa tuota tököttiä eikä ulkoisesti kyllä näytä olevan mitään ongelmaa. Yksi huomionarvoinen juttu on kyllä se, että jos johonkin vanhaan hillopurkkiin tms liuoksen tekee, niin toi sellakka saattaa aika tehokkaasti liimata korkin siihen kiinni. Eli tarkasti putsaa kierteet aina sen jälkeen kun on touhuillut niin homma toimii. Tuolta wanhasta wiljamista muuten saa tilattua myös noita hiutaleita.

Oon tehny shellakkan ruskeaan bissepulloon jossa on kikkakorkki. Löyytyy hyvin vaustelluista ruokakaupoista ja alkosta, kyl te tiiätte. korkin kierteiden kanssa ei oo ainakaan ongelmia.

http://i.ebayimg.com/t/GERMAN-BEER-BOTTLE-ALTENMUNSTER-BRAUER-BIER-WITH-PORCELAIN-FLIP-TOP-PINT-EMPTY-/00/s/MTE4OFg1OTQ=/z/l2YAAOxy7odR5Y92/$(KGrHqVHJBkFHJ74iinDBR5Y92B(Mw~~60_35.JPG

note to self: 12 kerrosta sellakkaa näyttää kivalta korkilla mut koko grippi halkee kun tsygä kaatuu ekan kerran itestää.