Seisontatuki eli jalka

En löytäny topikkia, ja jossain projektissa oli joku muukin kyselly. Voin siirtää, jos topic on jo olemassa.

Tai onko vaihtoehtoisesti jotain lankaa, mihin voi heittää tän tyylisiä kysymyksiä?
Eli miten tämmösen saa siististi irti ?

http://lassivainionpää.com/pyorii/jalka.jpg

Kiitos.

Ei taida moneenkaan foorumipyörään jalka sopia/kuulua. Ton saat irti kätevästi rälläkällä.

Tää propleema voi konversioissa tulla kuitenkin vastaan. Ja siis tarkotus ois irrottaa tää ehjänä. Tuon jalanpidikeosan rälläköintiä voin mietiskellä sen jälkeen. :slight_smile:

joku joskus sanoi tuosta jalkamallista jotain. sen muistan että jippo oli loppupeleissä tosi yksinkertainen mutta ei valitettavasti mitään hajua että mikä se jippo oli.

Oisko ollu zigura? Voin olla väärässä.

Ekaks yritetään irrottaa ehjänä hakkamalla tota muoviosaa taltalla ja vasaralla. Sit otetaan rälläkällä kaikki pois ja vähän chainstaytakin.

Traceur - 15:03, 24.9.2014 » Ekaks yritetään irrottaa ehjänä hakkamalla tota muoviosaa taltalla ja vasaralla. Sit otetaan rälläkällä kaikki pois ja vähän chainstaytakin.
en ole tämmöistä ikinä joutunut tekemään mutta tekniikkasi vaikuttaa uskottavalta ja luultavasti tällä menisin itse eteenpäin :D

Omasta herraspyörästä tuo lopulta vuosien jälkeen tippui itsekseen. Hitsaus runkoon ei ole kovin vahva verraten miten jäykkä se jalan mekanismi on.

Mulla oli mixtessä samannäköinen palikka, mutta se oli erikseen kiinni rungossa omana osanaan, keskiömuhvin takana takahaarukan ja pystyputken välissä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/16490226/jalka.jpg

Toiselta puolelta se oli umpinainen, eli ainakaan tossa mun versiossa ei ees pääse toiselta puolelta koputtelemaan jalkaa liikkeelle.

Ja mä en btw saa tota jalkaa hievahtamaankaan. En milliäkään, vaikka on liotettu sitruunahappokylvyssä ja truutattu CRC:tä.

Ulommassa putkessa näkyisi olevan leikkaukset, jotka on painettu sisään jalan + mekanismin pitämiseksi sisällä. Ei ole siis tehty purettavaksi. Jos sinne saa väliin laitettua jotain (tai kyseiset kohdat putken suulta tärveltyä), rojut pitäisi saada vedettyä ulos.

Veikkaisin, että nuo leikkaukset on painettu sisään ennen maalaamista, ja näinollen ennen jalan asentamista. Ja veikkaisin myös, että tuossa valkoisessa muovinpalassa on jossain kohdassa halkio, ehkä tuossa kohdassa jossa sellainen näyttäisi ulottuvan pelkän kolon sijaan itse jalkaan asti, jonka saa käännettyä tuon nystyrän kohdalle kun muovinpalaa painaa sisään jousta vasten, mut en tiiä, kun en ite ole ikinä ihan tommosta jalkaa purkanut.

^ Pidän näkemystäsi huomattavasti pätevämpänä ja kokeilisin. Paina, käännä 1/6 kierrosta ja päästä.

Oletan että minulla sama ongelma ja samanlainen jalkapyörässä. Löyttisikö uusia ideoita nyt viiden vuoden jälkeen?
Olettaisin itsekin että pitäisi painaa ja kääntää jolloin irtoaisi, mutta en vielä ole onnistunut tässä.

josbanse - 13:06, 24.9.2014 » Ei taida moneenkaan foorumipyörään jalka sopia/kuulua. Ton saat irti kätevästi rälläkällä.
Laitetaan tää vaan tähän, sama neuvo pätee siis

^ Näin siinä kävi että sahasin irti, tuon mouviosan sain kyllä crc:n avulla liikkumaan mutta ainakin tässä tapauksessa oli niin jäykkä että piti koko painolla olla kaksin käsin painamassa ja ei enää kädet riittänyt kiertämiseen, kaikkiaan kaksi tuntia painin tuon kanssa ennen kuin luovitin.

Tarvitsee jonkinlaisen erikois avaimen mikä kävisi yllä olevassa kuvassa pysty akselilla oleviin koloihin ja näin ollen pystyisi painamaan ja samaan aikaan kääntämään.

Eli kyllä sen irti saa jos viitsii käyttää aikaa sopivan työkalun tekemiseen.

Sori jos linkki on huonosti, mutta jospa tuosta videosta apua seuraavalle joka painii vastaavanlaisen jalan kanssa

Edit: ei toimiei, korjailen linkkiä

E2: En osaa tube-yv, en ainakaan mobiililla.

Kyseessä video: Vanhat Velot irrottaa seisontatuen

08-HC-BC - 18:28, 31.10.2019 » https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=RD8AUwlmXtA Sori jos linkki on huonosti, mutta jospa tuosta videosta apua seuraavalle joka painii vastaavanlaisen jalan kanssa Edit: ei toimiei, korjailen linkkiä E2: En osaa tube-yv, en ainakaan mobiililla. Kyseessä video: Vanhat Velot irrottaa seisontatuen
kopioi youtubeappista linkki, laita selaimesta "näytä tietokonesivusto" päälle ja postaa sinne. kopioi syntynyt url tänne.

Hyvä video, mutta tässä minun tapauksessa ei ollut tappia pohjassa vaan nuo kuvassa näkyvät väkäset piti jalan paikallaan, tuota muovia pitää siis painaa alas päin ja samalla pyöräyttää jollloin oletettavasti jalka lähtee irti.

vai että seisontatuki

En tiedä onko muitakin jalkakeskustelulankoja täällä, mutta tämä nyt nousi haussa.

Eli: mikäs olisi kelpo seisontajalka Tunturi Kayapoon?

Toisekseen, kun hommasin tuossa viime talvena tällaisen Tokmannista vähän sillä ajatuksella, että kait se hommansa hoitaa.

Mutta tuo nyt ei ainakaan oikein toiminut. Ei pysynyt paikoillaan ja repi vain maalia ja metallia.

Mistä päästäänkin toiseen kysymykseen:

Miten seisontatuen ylipäänsä saa kunnolla kiinni runkoon, jossa ei ole ajateltu moista?
Tuntuisi, että vaihtoehtona on joko litistää ja rutistaa putket, tai kärsiä lipsumisesta.
Auttaisiko esim. joku fyllinki väliin tms?