Satuloiden strippaus

Tiedätte mitä meinaan. Oon tässä kuorinut yhen vanhan Unicanitorin ja yhen vanhan Turbon. Molemmat olivat muuten ehjiä, mutta päälliset repaleiset ja haisivat vahvasti homeelle. Onks joku meistä tehnyt tämmösiä hommia aiemmin?

Lyhyesti prosessi: revin kankaat ja isoimmat vaahtomuovit mäjelle ja hinkkailin vanhalla t-paidalla ja tärpätillä liimajämät perässä. Turbon liimat oli uskomattoman piukassa, joten hain Biltsusta nylonlaikan ja sudin sillä puhtaaksi. Miinuksena nykyinen mattapinta, mutta eiköhän se ajossa taas kirkastu. Oon maailmalta ja intterneteistä kuullut, että kuumailmapuhaltimella vanhat liimat lähtis pehmusteiden kanssa samaa matkaa. Enpä tajunnut/jaksanut/muistanut itse moista kokeilla.

Kilsoja ei ole muutamaa enempää vielä kummallekaan tullut, mutta tuntuvat kyllä erinomaisilta. Unicanitorin kevyesti joustava ja rei’itetty muovirunko eritoten. Tosin Unicanitorin kangas oli satulan nokalta kiinni niitillä jonka poistin. Toimenpiteen seurauksena “kansi” on/oli nokastaan irti metallirungosta, tämän ongelman korjasin musta sikaflexillä. Tosi hyvä. Turbon runko taas on kivikova, ja mitään raidoja sillä ei ilman bibsejä ajella.

Niin että ootteko testaillut ja millaisilla tekniikoilla ja mitä penkkejä ja onko ollu hyviä?

Minä oon nylkeny sen perinteisen succisjakkaran, SLR:n. Siinä on nahka vain liimalla kiinni, joten repimällä irti ne mitä lähee ja asetonin kans loput. Viimeistelynä hiomapaperilla kaikki terävät kulmat pyöreämmiks.
Paino nyljettynä 119g.

Huom huom! Painot ja kuvat ovat nyt olennaisia.

vanttera - 20:45, 30.1.2013 » kuumailmapuhaltimella vanhat liimat lähtis pehmusteiden kanssa samaa matkaa.
Lämpö helpottaa, mut en nyt sanois et samaa matkaa. Vaatii niin kovat lämmöt ettei enää karaistuneemmatkaan kädet kestä käsitellä. Ja koska joudut kuitenki pyyhkimään niitä liimajämiä, nii sinoli on toimivampi ku esim. toi mainittu asetoni. Sinolin kans sit muuten ikkuna auki ja hanskat käteen, ni ei tartte elää hedarin ja käsirasvan kans loppupäivää.

pari nyljettyä fliteä on ja tykkään

Joku nylky-Flite vm.92 löytyy täältäkin. Paino 160g.

Itellekki kelpais vinkit satuloiden suhteen, sillä olisi mielenkiintoa päälystää satula uudella nahalla … Onko kukaan suorittanut tällaista ? Kannattaa varmaan viedä suoraan verhoilijalle tms ?

-Taina

^ mä käytin Kallion “rokkisuutarilla” (Flemarilla) joskus yhden satulan.

Aiheesta on pälisty myös https://www.yksivaihde.net/old/132

^Tollanen löyty heti Google-haulla: https://www.yksivaihde.net/old/1947

Eikä taida olla ainoa topsu aiheesta.

onks satulan nylkemiseen jotain yhtä tiettyä syytä, muuta ku paino?

perusteltu syy vetästä bibsit jalkaan. ties mitä pervoja tälläkin foorumilla pyörii…

Oon kyl ajanu bibsittä noilla, tosin noissa on aika paaljon periksi antava runko. Mut syy on ollut näihin nyljrttyihin fliteihin se ettei oo kunnollisiin ollut varaa.

Satulat in general topsus meikän SDG BelAir nyljettynä jne…

Nyljin tossa yks päivä Concor Supercorsan. Katselin sitä hetken ja totesin, että niin paska idea, ettei kannata edes kokeilla istumista.

Itse olen yhden Kashimaxin Aeron nylkenyt, kun päällistä ei saanut irti ilman pehmusteen hajoamista. Päälle tuli mustaa vuohenmokkaa ja uudet logot.
Painoa on 294g. Vastaava pehmustettu 316g.

Kunhan lumet lähtee niin pääsee testaamaan. Varalla on kyllä toinen pehmustettukin versio. Taitaa mennä säämiskähousuhommiksi…

^Tota, aika kiva. Itse hallitsen just ja just tennissukan satulan päälle venyttämisen…

manuelkala - 22:56, 30.1.2013 » onks satulan nylkemiseen jotain yhtä tiettyä syytä, muuta ku paino?
Ite oon siis nylkenyt vain tekstiiliosiltaan hajonneita satuloita, jotka ois muuten jääny käyttökelvottomiksi. Eniten ärsyttää se, kun viikko sateen jälkeen penkkiin istuessa kastuu edelleen perse. Toisaalta olen myös todennut nyljettyjen satuloiden ulkoasun varsin miellyttäväksi, mutta se syy on toissijainen.

Kyllä stripattu penk on ain paras

Minulla uskollisen SDG Ti-Flyn kevlarpäällinen antautui kelvottomaksi vaatimattoman 2,5 v kokopäiväkäytön jälkeen. Revin riekaleet pois ja irrotin myös ohuen pehmusteen. Testasin, totesin mahdolliseksi mutta ikäväksi ajaa ja päällystin uudelleen.

Pari vuotta niin päällys taas antautui. Nyljin, en jaksanut päällystää heti, ajelin kaupunkiajoa ja rossiakin, totesin mahdolliseksi mutta edelleen epämukavaksi ja päällystin uudelleen.

vanttera - 0:06, 31.1.2013 » Eniten ärsyttää se, kun viikko sateen jälkeen penkkiin istuessa kastuu edelleen perse.
Tätä voi helpottaa poraamalla pieniä reikiä harkiten satulan muovirunkoon. Istuessa vesi juoksee pois niiden kautta.