Tää on kyllä muuten hyvä ja hieno mut mulla on joskus töyssystä lentöny koko laitos skeitteineen tippunu kyydistä. Jotenki takapainonen ja edestä “keulii” toi laitos tarakalla. Tarakka ois ihan suorassa imo.
Jos on jo takapakkari ja siinä se jousella toimiva läppä ni saa käteväst pitkittäin siihe ripustettua etutrukista.
Ja nyt kun satulatolppatopikissa ollaan ni oisko vinkkejä analogiselle hissitolpalle? Sutturas ei oo vientejä hissitolpan piuhalle vai saisko sen jotenki keskiön, vaakaputken kaut?
Mulla oli yhdessä pyörässä se KS Eten -dropperi mitä usein halpana suositellaan mutta itteni mielestä ei ollu kovin hyvä - vaijeri kiinnittyy siihen tolpan liikkuvaan osaan niin en itte ainakaan saanu sitä viriteltyä niin luotettavasti että ois pysynyt 100% ajasta paikallaan vaan sitä joutu välillä säätämään parempaan kulmaan satulan alla.
Riittäisikö dropperitolppa jossa on vipu satulan alla? Helppo vaihtaa kiinteään tolppaan jos ei ole dropperille tarvetta. Noissa on aina vähän klappia nimittäin. Satulaputken voi tietenkin porata, jos uskaltaa.
Suunnilleen joka ainoa hissitolppa on se sama white label tuote milloin milläkin tuotemerkillä “koristeltuna”, jos ei kuoria myöten niin vähintään sama Wintekin jousipatruuna sisällä - paitsi OneUp ja eräät boutique kamppeet kuten BikeYoke. Siinä mielessä on ihan sama minkä XLC:n, Tranz-X:n, Brand X:n, X-fusionin tms ostaa, kaikki ne on ihan yhtä ok:ita ja joka ainoa salee klappaa hieman kiertosuunnassa. Itse en ole kokenut mitään haittaa pienestä välyksestä, se on jopa ihan jees kun voi kiertää lantiota mutkan suuntaan nousematta penkistä. Niitä liukuputken messinkisiä ohjuritappeja voi kans vaihtaa ja eräät valmistajat myy varaosana sellaisia jossa sovite on tiukempi
Ulkoisen vedon huono puoli sisäiseen verrattuna on sen mekanismin vaatima tila, joka on pois tolpan iskunpituudesta. Tälläkään asialla ei ole oikeastaan väliä jos pyörää ei ajeta maastossa kovin totisesti.
Mulla on toisessa pyörässä saman firman eeSilk+, kyl se toimii. Laitoin jäykemmän elastomeerin kuin oli suositus, tolppa nappaa nyt hyvin asfalttisaumat ja pienet töyssyt, C17 suodattaa tärinän.
Mulla on fiksissä Redshift ja kuormapyörässä joku edullinen Contec-brändillä myyty, mitä saa monelta muultakin merkiltä samanlaisena.
Redshift on tietenki erinomainen, mutta noi edullisemmatkin on hyviä, kunhan valitsee linkkimallin. Teleskooppinenkin on kokeiltu, oli aivan surkea.
Mä tykkään kierrejousesta elastomeerin sijaan, koska se on pidemmän matkaa pehmeämpi eikä kuitenkaan normaalisti polkiessa keinu ylös–alas.
Arvelen, että näiden linkkitolppien taakse ja alas keinahtava geometria ehkäisee pomppimista, koska ylhäällä olevalla jalalla työnnetään eteen just ennen sitä voimakkainta painallusta alas, ja alas painaessa takana olevaa jalkaa nostetaan ainakin oman painonsa verran ylös. Nosto on heikompi kuin polkimen painaminen, mutta nostettava jalka on selvästi taaempana, joten luulisin sen kompensoivan vaikutusta. En tiedä pitääkö selitys kutiaan mutta noi tuntuu hyvältä ajaa pidempiäkin matkoja.