Satula-, tarakka-, runko- ja tankolaukut

voin suositella näitä laukkuja. Laitoin tarakan putkiin vaan vähän teippiä kun noi polymeeri(?)klipsujen sisällä oleva tila on aika runsas.

Kävin retkellä, niin että oli satulalaukussa max. 4kg ja etukorissa ehkä noin 2kg.
Maantiellä ja lähikauppaan toimii ihan ok, mutta vähänkin rouheempaa, hitaampaa ja teknisempää esim hiekkapätkää ajaessa meno muuttuu ikäväksi. Satulassa ajaessa tuntuu vähän, ku istuis hyytelön päällä, ku perälaukku alkaa siirtää voimiaan runkoon ja satulaan. Tietysti tässä osa syyllinen rimpula pacman, lisäaisoineen. Eturenkaan päällä paino ei juuri tuonut lisämausteita, mutta ei low trail keula kyllä hitaampiin maastoihin sovellu.
Pienet sivulaukut ens kerralla, vaikka molempiin päihin, jos ei nyt kokonaan uutta täysjuhtaa speksaamaan.

3 Likes

Jatkan aiheesta… Kysyin joku aika sitten miten saada peräporkkana kiinni pieneen pyörään niin, ettei se osu takarenkaaseen. Inspiraatio tuli nopeasti lähenevän lähtöpäivän muodossa:

11 Likes

Joku tommonen vois toimia meikälläkin aika hyvin. Satulalaukkujen kanssa ainainen struggle.

Onko peräporkkana muuten jotenkin oleellisesti parempi kuin tarakka & kuivasäkki combo? Kysyn ihan vakavissani siis, oon vedelly tommosella patentilla joitain satoja kilsoja mutta never have I ever peräporkkana: https://www.yksivaihde.net/uploads/default/original/3X/1/1/110af6641fa0d9b434aea9a8c91aa2fc97b7c68c.jpeg

1 Like

Mulla tuntui myös Stava sellaselta vetelältä nuudelilta kun oli Carradice satulan kiskoista tulevassa telineessä. Ei oo mikään muu runko mennyt yhtä oudoksi. Kuormana neljä pitkää bisseä ja puolisen kiloa muuta irtosälää.
Tämän takia tein sitten satulalaukuille takatarakan joka sopi Stavaan ja Sibboon.

Outoa kyllä että Marin ysärimaasturissa tai Sutrassa ei ollut mitään samanlaista vetelyyttä huomattavissa. Ihan vastaavat setupit niissä ja reilusti enemmän painoakin ollut.

Parempi, jos ei oo tarakan kiinnikkeitä tai jos ei tykkää siitä miltä tartsi näyttää maastopyörässä…

Tää! Ei oo edellämainitut koskaan menny nuudeliksi!

Joo siis sinällään lohduttava tieto näin jälkikäteen molemmat rungot jo myyneenä että ongelma ei olisi ratkennut lisäaisoilla.

Joo hyvä tietää, josko vetulointi johtuu ainakin osaltaan Stavasta. Outoa kyllä, kuitenkin järeähkö runko. Tietty esim noi takadropit melko hentoset ja qr.
Hyvä syy laittaa vanha kunnon takatarakka ja sivulaukut:D

1 Like

Tai en tiiä… Aika villiä on putkelta ajo vaikka on ylimääräinen vaakaputki. Ja satulassa ajaen koko ajan semmonen 3Hz wobble, jos ei oo molemmat kädet tangossa.

Jostain näkökulmista se lienee käytännöllisempi tai ainakin käyttöliittymältään erilainen:

• ei erillistä tarakkaa → ei tartte kiinnittää ja irrottaa sitä retkien yhteydessä, jos tarakkaa ei halua jatkuvasti pitää kiinni (tätä teen itse)
  • varmaan vähän kevyempi
  • mallista riippuen: ei tartte irrottaa kuivapussia ja säätää remmien kanssa, jos haluaa ottaa kamaa ulos.

Itsekään en omista peräporkkanaa, foorumilta vitosella ostettu takatarakka + kuivapussi pelaa ihan riittävän hyvin. Jos halvalla sais ni vois kai kokeilla.

Yhdyn kanssa Stava-kokemuksiin. Ensin kokeilin ajaa sillä neljällä sivulaukulla ja se oli kyllä kuin käärme. Mut sitten vähensin kamaa ja hankin runkolaukun ja randokuution ja luovuin takalaukuista niin olikin ajo mukavaa.

1 Like

en oo ikinä ajanu oikeen pyörillä mut kaipa mä pärjäsin ihan hyvin sillä vanhalla 56 ja etu ja taka ortliebeilla.

ja myös pelagon omassa tartsissa ja lowridereillä ne etulaukut on ollu iha jeppistä jees.

Tein näin ja tippui kahden päivän ajon jälkeen :sweat: Eli joko mulla ei ole tarpeeksi ruista ranteissa tai sitten ajan paljon hurjempia reittejä. Jätetään vaikka tällainen epätietoisuuden verho tähän.

Nyt olin sentään teipannut sen päädyn kiinni, joten pultti ja jousi pysyi sisällä. Harmi kyllä pultti pääsi liikkumaan niin pitkälle, että ihan ei yllä tunkemaan mitään työkalua siihen liipaisimen reikään. Täytyy jatkaa tuotekehitystä.

Siis toi alaspäin osoittava tappi on vaan painettu kiinni? :crazy_face:
Tuo se ranchille niin laitetaan tigillä pikku täpit sinne juureen.

2 Likes

Nyt kun oon hurauttanu kaks kertaa fast&light tyylisesti (ja majoituspalveluilla) niin haluaisin seuraavaksi upgreidata etuosaston:

Kori olis pirun kätsy. Sinne vaan vippaa pohjalle joku vedenpitävän nyssäkän ja päälle voi sitten latoa tilanteen mukaan mitä haluaa, ja vaikka joku joustava verkko päälle. Tossa voi myös kätevästi kuivatella kamoja ajoviimassa, pitää vaatetusta käden ulottuvilla jne.

Ja hommaisin vihdoinkin jonku toisen fillarin matkatouhuihin enkä ajelis jollain saakelin cyclocrossarilla näitä :laughing:

Mä oon korihommissa tykänny Blb Take Away Traysta ihan tosissaan. Se on nyt heilalla Kotkassa mut jos haluut kokeilla niin voin jollain aikataululla lainaa.

1 Like

No voeh.
Jos nyt oikein muistan vuosikymmenen takaa kun noita viimeks kattelin niin ettei siinä ollut tuota mustaa kumihuppua päällä, olinuo malliltaan sellasia putkimaisia sokkatappeja, joita voisi tehdä tiukemmaksi vähän levittämällä, olenkohan mahtanut tehdä sitten jotain sellaista kun on pysynyt.

Liekö tossa sitten toleranssit pielessä. Voishan siihen vaikka kierteetkin tehdä ja laittaa liipasimeksi pultin lukitteella.

Tim Tas Rekin randokuutio ja Many Metal Industriesin decaleuri. Jean Michelille täydet suositukset, tuli nopeesti valmista ja toi on vielä vähän kustomoitu tosta peruslaukusta. Painoa tuli jäykisteineen 409g (ilman decaleuria) mikä on hyvin vähän. Värit löyty jostain nettisivujen esimerkkilaukusta, esikuva on musta joko de stilj tai harlekiini-golf. Sain ton eilen käyttöön eli hirveesti kokemusta ei vielä ole, mutta tosi laadukkaalta vaikuttaa kaikin puolin.

Decaleur a la Jo Routens on tosi hyvä, mutta kaipaisi hautakiven tarakkaan mitä tossa pelagossa ei oo. Laukku pääsee nyt liikkumaan vähän sivusuunnassa, mutta vain suunnilleen sentin verran, mustekala rajoittaa liikkeen aika hyvin ja se on kanssa jo tossa alkuperäisessä designissä usein mukana. Hautakiven kanssa mustekalaa ei tarvi.

Decaleur on kiinni Gilles Berthoudin adapterissa joka on vähän sellainen, että joko sopii tai. Tossa stemmissä oli onneksi sopiva väli.

6 Likes