Satula-, tarakka-, runko- ja tankolaukut

SQR Slim kovassa käytössä. Kiinnitys on nopea ja tehokas, ei heilu, ei huoju. Imee sisäänsä 15" MBP:n vaivatta. Varoituksen sana: suunnittelussa on erhe/laiskuutta, kiinnitysmekanismin neljä pulttia törröttävät laukun sisällä yläpinnassa todella törkeästi ja huonosti pakattuna tekevät koviin esineisiin pahaa jälkeä. Ne pitää tulpata tai pakata joka kerta pehmeää väliin.

Mjoo, kyllähän se läppäri lupsahtaa näköjään (testin jälkeen) sekä Nelsoniin että Camperiin. Ei mahdu korkeussuunnassa kokonaan sen itse pussukan sisään, mutta se ei haittaa kun läppä tulee jokatapauksessa päälle. Jotenkin nuo klassiset mallit kiinnosta(a) enemmän kuin se Slim, mutta tiedä häntä sitten. Ah valinnan vaikeutta!

Ostoskuumetta kai tämä on. Pärjäishän tuota repulla kun on pärjätty jo parikymmentä vuotta :slight_smile:

Vastailen itselleni, jos vaikka jotakuta toista joskus kiinnostaa, eli tosiaan läppäri menee hyvin tuohon viikko sitten hankittuun Nelson Longflappiin, ja koko systeemi Bagman minitarakan kanssa toimii helkkarin hyvin: ei vaapu, ja putkeltakin voi ajaa, selkä on hiessä vain jos vetää täysii ja kauppareissutkin onnistuu pitkän lipan ansiosta. Miinuksia annan olkahihnan puuttumisesta - olen itse nyt käyttänyt Ortliebin laukun hihnaa paremman puutteessa.

Kiitokset Pelagolle.

Meikällä taisi olla nelson longflap juurikin ja ihan vitun passeleita laukkuja noi on. Vetää helposti twelvarin kaljaa, kestää ja näyttääkin ihan mukavalta.

Näitähän on nykyään niin tuhannen erilaista, perinteisten solkiremmillisten herraspyörähenkisten lisäksi Super C:tä, CarraDryta ja CarraDura, niitäkin eri kokoja, pikakiinnityksellä tolppaan, suoraan satulaan ja sitten tietysti se perinteinen Bagman-viritys.

Onkos joku noita päässyt hypistelemään/testaamaan peräti useita ja voi jotain kommentoida?

tämmöiseen Prollyvistissä törmäsin:

http://www.porcelainrocket.com/wp-content/uploads/2014/08/mrfusion2.jpg

http://www.porcelainrocket.com/introducing-mr-fusion-2/

vaikuttaa varsin kätsyltä.

Omilla reissuilla sebuun on kiinnitetty tubus fly ja siihen ortliebin frontroller-laukut. sekin kyllä ok.

hakusanat:
Satulalaukku, tarakkalaukku, runkolaukku, tankolaukku, Satulalaukut, tarakkalaukut, runkolaukut, tankolaukut, sivulaukut, sivulaukku

Esim. täältä on hyvä tsekkailla millaisia virityksiä isot pojat käyttää http://bikepackersmagazine.com/.

Itsellä oli Carridicen 5l "vedenpitävä " rullattavalla suulla, mallia en nyt juuri muista , käytössä pari kesää breveteillä, toimi, mutta tuo satulatolpan kiinnityspalikka aiheuttaa sen, että pyörästä toiseen siirtäessä, joko sinulla on tuo kiinnityspalikka joka pyörässä aina tai sitten ruuvailet satulatolppaa aina irti, kohdalleen jne.

Tuohon kyllästyneenä ja hiukan lisää tarvittaessa hankin Revalationin Desingin 14l pussukan, joka kivasti rullaantuu pienemmäksi useimmin :slight_smile: tämä on mielestäni aika suolasen hintainen, mutta hyvä ja käy ainakin fyysisesti kaikkiin pyöriin, ehkä visuaališesti tuo ei ole se kaikkein kaunein vaikkapa klassisessa retkipyörässä. Mutta sehän on penkin alla, ethän sinä sitä edes polkiessa näe. Karella oli vastaavia puolan pojan tuotoksia , jotka näyttävät varsin päteviltä ja ovat vielä puolet halvempia. Noissa Puolan valmisteista oli aika pitkä toimitusaika, silloin kun tuota pussukkaan nopeasti tarvitsin.

Kare voinee antaa parempaa raporttia noista puolan pojan pussukoista.

Itse tilasin puolan pojan pussukoita Karen blogitekstin innoittamana http://vapaaratas.blogspot.fi/2014/06/mtb-siksak-2014-varusteet.html. Saatavuus ainakin kesällä oli huono mutta ilmeisesti nyt ompelija on saanut varastoonsa kankaita joten pusseja ja kasseja voi taas tilailla. Niin ja firma oli http://bikepack.pl/shop/index.php?route=common/home.

Alpkit tekee Englannissa varsin päteviä bikepacking varusteita. Kesäkuussa tilattu Koala satulalaukku ja fuel pod ommeltiin ja toimitettiin parissa viikossa tilauksesta

Tapanko itseni mikäli käytän Ortliebin tankolaukkua hiilikuitu stongan kanssa? Ohjeet toki sanoo, no no carboonille. Kokemuksia, ideoita?

LRM - 20:18, 28.8.2014 » Tapanko itseni mikäli käytän Ortliebin tankolaukkua hiilikuitu stongan kanssa? Ohjeet toki sanoo, no no carboonille. Kokemuksia, ideoita?
Itse en käyttäisi sen kiinnitysmekanismin takia, ne vaijerit pureutuvat tankoon aika kireällä ja se voi liikkuessaan kuluttaa ensin lakan ja sitten kuidun puhki. Omaan alutankoon jäi selvät jäljet kesän retkien jäljiltä. Toisaalta jos tankoon voi asentaa aerolisäkkeet, usein se on ilmoitettu erikseen, niin luulisi tuon laukun painon kestävän jos se teline sattuisi pysymään paikallaan.

Mulla oli ylimääräinen Carradicen Super C klikfix tankolaukku myytävänä. Haettu jo.

Laitanpa tännekki:

SuicideHub - 20:01, 7.11.2014 »
tutam - 16:52, 7.11.2014 » Kertokaa noista Carradicen Bagmaneista. Satulassani ei ole lenkkejä laukun remmeille, joten: a) pitääkö normaali Bagman laukkua sen verran, että laukun voi kiinnittä vain satulan kiskoihin, sikäli kun remmeissä on pituutta siihen b) onko toi QuickRelease-malli sellainen, että satulassa ei tartte olla noita lenkkejä Ja vielä: kuinka paljon toi tavallinen Bag-mies kestää painoa, vai onko toi Bagman expedition se, jolla kannattaa mennä? Vaiko eikö? Käyttökokemukset kiinnostavat.
Pelkilä remmeillä laukun kiinnittäminen satulan kiskoihin ei oikein saa laukkua pysymään kovin tukevasti paikallaan, tai ainakaan ei asetu kovin hyvin. Quick release taas tosiaan on tarkoitettu nimenomaan tuohon ja sillä laukku kiinnittyy varsin tukevasti, tukevammin kuin sen remmeillä saisi kiinni Brooksiinkaan ja irroittaminen sekä kiinnittäminen on helppoa, kannattaa melkeinpä ostaa tämmönen vaikka olis Brooks. Quick release -palikan lisäksi myydään suoraan kiskoihin kiinnittämisen mahdollistamiseksi myös pieniä Brookseissa olevia vastaavia metallilenkkejä, jotka ruuvataan kiskoihin ja satula kiinnitetään remmeillä. Toimii, mutta ei oo niin tukeva. Tossa Quick release-palikassa on ominaisuutena, että tapit joista otetaan otetaan kiinni kun varsinaisia salpatappeja haluaa liikutella, saattavat tippua irti omia aikojaan. Multa tippui kerran, lähettivät varaosat jotka runttasin huolella paikalleen, ja nyt on pysynyt. Vastaavia tarinoita olen kuullut muiltakin käyttäjiltä. Toi Expedition tarkoittaa itseasiassa vain sitä kokoa. Eli pienempi on sport ja isompi expedition. Sitten on perinteinen bagman, ja bagman2, joka on alumiinia ja jossa on ne alatuet. Sportista ei ilmeisesti enää tehdä sitä versiota jossa on ne alatuet, expeditionista tietääkseni kyllä. Sportista sen valmistus ilmeisesti lopetettiin siksi, ettei se kestä. Omani meni rikki ja valmistaja sanoi että eivät niitä enää teekään, kun tämmöstä tapahtuu. Expedition-koon vastaava on tehty vähän paksummasta matskusta ja se ilmeisesti kestää. Painorajaksi noille kaikille ilmoitetaan 10kg ja sanoisin että sen kantavatkin ihan hyvin, joskin ainakin isommassa koossa alatuettomilla versioilla tahtoo olla taipumusta joustaa ja pomppia jos painoa on paljon. Tossa perinteisessä alatuettomassa mallissa kaari on terästä ja satulan kiskoihin tuleva palikka alumiinia. Kaari on työnnetty alumiinissa oleviin reikiin ja lukittu paikalleen ruuveilla. Näille ruuveille on tyypillistä löystyä. Ruuvilukite auttaa, ja ruuvit voisi myös vaihtaa parempiin, alkuperäiset on pehmeitä ja kanta huono. Bagman2-mallissa kaari ja kiskoihin kiinnittyvä palikka ovat molemmat alumiinia ja liitetty toisiinsa hitsaamalla. Mulla on nyt sport-kokoinen vanhan mallin teräsbagman, johon oon laittanut bagman2:n alatuet p-klämpeillä. Ja ruuvilukitetta. On hyvä.
Muutenkin oon kyllä tykänny carradicen puuvillaisesta.

Jooonalla tais ainakin olla tollanen BIGxTOPin randolaukku ajossa jo viime kesänä?

http://images.cdn.bigcartel.com/bigcartel/product_images/147436291/max_h-1000+max_w-1000/P1020090.jpg

Löytyiskö kokemuksia? Pystyykö tota aukomaan ajaessa? Tuleeko paino liian ylös, jos ei oo low-trail meninkejä, vai pystyykö ajelemaan kädettä?

En ole sivumennen keksinyt miten tuo Klickfix asennetaan. Jos ne mukana tulleet ruuvit kiristää, ei ainakaan pikkuruuvarilla saa kiristettyä tarpeeksi ja tuntuu, että siellä alkaa muovi rutisemaan paskaksi jos vetää överiksi. Ei kai sinne ole tarkoitus mitään puolta kiloa omia kumitiivisteitä panna väliin…

Vieressä täysjärkinen alumiinistemmi kuusiokolopultteineen nauraa ja ilkkuu.

Se kiristys tapahtuu niin että se vaijerinpätkä stemmin alta kiertäen ottaa vastaan enimmät painot ja ne rinkulat pitää paketin hallussa sopivalla kireydellä.
Hyvä laukku kyl. Mukaan ei tuu itse tota kiinnikettä tankoon, metallikaari on toki messissä. Muutoksiakin saa siihen pyydettyä…

Noniin kävin jo offtopikoimassa muualla mut laitan mun 2 senttii tähän.

Elikkäs alunperin piti ottaa vaan tää alpkitin drybag. Tekasin siinen pari remmii että sain pussukan kiinni satulatolppaan. Ja bagin mukana tulleet remmit ristiinrastiin jotenkuten. Luulen et olis toiminut kohtalaisesti vaikka olis heilunut ja osunut reisiin poljettaessa. Ja hyötyy olis varmaan ollut sen £15 edestä:

Sit kuitenkin sain lainaan revelate disainin Viscachan ja tungin drybagin sinne. Ja vähän lisää tavaraa. Oli hyvä. Saattaa olla et tilaan siltikin sellaisen vaikka puolan pojalta ja alpkitiltä sais huokeemmalla.

Kunnollista runkolaukkuu toi olis tietty vielä huutanut, mutta enpä tiedä jaksanko alkaa tohon nallevassuun sopivaa laukkua speksaamaan kuitenkaan, kun ei se nyt mikään retkipyörä* oo…paitsi ehkä jos heittäis hurlumhei estot romukoppaan ja kehittäis siihen jostain 27.5x3" -kiekkosetin.

*30-40 km/h kun on vauhtia, niin tuntuu kuin satulan paikalla olis jonkunlainen vibraattori :—DD olis pitänyt vaihtaa BFL myös eteen mut en jaksanut

domppa92 - 20:00, 29.6.2015 » [https://c1.staticflickr.com/1/470/19270160485_d5e7da2601_b.jpg](https://flic.kr/p/vmQBmi) Vielä pitäis lokarin jatke korjata, omat Spyret hommata ja keksiä joku hyvä laukku tarakalle. Ajatuksia?
Onko jollakin Carricade Nelson satulalaukku? Mahtuisiko se tohon väliin hyvin? Saisko joltakin kokeilla sellaista Hyvinkää-PK-seutu alueelta?

E. Tai parempia ideoita laukusta mikä syö sisäänsä työvaatteet, eväät ja korjausvehkeet.

mikä toi tarakka on??? :smiley: