Saksalaista patarautaa -varastettu-

Lähtötilanne:
Kuva

Turhia kilkkeitä rälläköity pois:
Kuva

Tästä olisi tarkotus tehdä ihan normi vapaarattaallinen sinkula etujarrulla.
Alkuperäisistä osista en aio uusiokäyttää mitään.

Järkee vai ei, eikai sillä aina niin väliä ;D

E: otetaas img tagit pois. jatkossa pitää uppia kuvat pienempinä

Sanotaan vielä, että osia saa ehdotella/myydä jos jotain tähän mielestäsi sopivaa löytyy nurkista :).

Ehdotus nro. 1: Laita se takajarru kans.

Ei pysty enää taipumaan takajarruun, koska rälläköin jo hienot vaijerinpidikkeet rungosta pois :D.

Tuli kysymyskin mieleen, että saako tuohon kiinni normaalia nykyaikaista keskiötä millään. Muhvin sisämitta on 4cm, eikä siinä ole ollenkaan kierteitä.

^Sit kannattaa varmaan panostaa kypärään ja tapaturmavakuutukseen…

Outoa vinoilua ottaen huomioon, että varmaan puolet täällä olevista fillareista on jarruttomia fiksejä.

Ei se ole mitään vinoilua, parhaassa tapauksessa ihan henkkoht todettua paremmuutta vs. etujarrullinen sinkula. Suosittelen kokeilemaan esim. kosteata alustaa kaartaessa ja jarruttaessa samaan aikaan.

Pyorätohtorilta löytynee jonkinlainen fauber-adapteri tuohon.

Pitääpä pistää mailia pyörätohtorille.

Anna vinoilun olla.

Skeneen kai jollain tapaa kuuluu ihmisistä riippuen se, et porukka on postikortit pinnoissa painelemas tuol poolokentil fixiensä kanssa ja kun vastaan tulevas pyörässä on vapaaratas, niin nostetaan nenää pystyyn. Ennen kuin tulee fuuuuu-ragea, niin painotan siis sanoja “ihmisistä” ja “riippuen”. Koska niist se kans roikkuu.

Kaikki ei vaan voi ymmärtää sitä, et yksivaihteisiahan täs ollaan kaikki ja että mäkin nauroin pitkän aikaa lukiessani joitain projektilogeja ja teknistä apua kaipaavien postauksia. Mä en nauranu silloinkaan niille, ketkä kyseli ja kertoili jotain, vaikka taso ei ollutkaan true professional. Mä nauroin sille alhaisimmalle paskaselle pohjasakalle, ketkä dumas aina porukan innostuksen alas ja heijasteli sellaista mielikuvaa, että tällä foorumilla on vaikea kuvitella olevansa tervetullut, tai avaamaan sanaista arkkuaan.

https://www.yksivaihde.net/old/869&quote=12818#postform

Silti, kun joku tekee järjettömän järkipyörän niin tulee instant cast: silence & envy.
Toi oli yhtenä esimerkkinä hieno juttu lukea ja siel oli wma:kin kommentoinu hyvin:

wma - 14:24, 26.3.2009 » Kaikki "turha" työ on sitä oikeaa työtä. Tosta tulee HIENO!!
En mä silti dumaa itsekään kokonaan noita vinoiluja, kun miettii järjellä. Fixi on mahdollista saada pysähtymään inhimillisellä matkalla, vaikka etujarrun länki loksahtaisikin ohi vanteesta, jarruvaijeri katkeaisi tai jarrupala rikkoutuisi. Siksi porukka varmaan kuittailee ja kun ne on laiskoja, niin ne ei jaksa selittää vaan keskittyvät siihen disautuksen helppouteen. Se on kai muoti-ilmiö et dissataan kaikkea, kun se on niin helppoa. Rotu, uskonto, seksuaalinen suuntaus, vaatteet, katumaasturit, mykyrokka, sinkula yhdel etujarrul, you name it...

Mä ruuvaan itse täl hetkel Ruukinrautaista Helkamaa. Proggiksen nimi on Project-Fukushima ja olen käyttänyt nyt suhteellisen reippaasti aikaa osien haalimiseen,ym. Kuvia ja projektilogia alan puskemaan tässä jossain kohtaa tännekin.

Itse itseäni lainaten:

"Pyörästä ei olla tekemässä mitään velodromin nopeinta, eikä edes kevyen liikenteen väylän nopeinta kulkinetta. Kulkuri on valittu juuri rungon mittojen, sekä vakauden vuoksi, sillä se on pyörä jolla voi ajaa mukulakivikadulla ilman käsiä.

Olen tekemässä siitä itselleni ympärivuotiseen käyttöön soveltuvaa pyörää, jonka rakentamisessa aion oppia monta asiaa ja piristän ajo-ominaisuuksia niiden mahdollisuuksien puitteissa, mitä tuollainen velodromi-jumalien hylkäämä tuomionpäivänkone antaa myöden."

Pyörätohtoriin suosittelen ottamaan yhteyttä, mikäli jokin palikka tai toteutus arveluttaa tai vaatii ideointia. Sähköposti toimii, kuvia voi lähettää ja tohtorilta saa valmiin reseptin vaivaan, kuin vaivaan.

Mun reseptiin kuului todella ystävällinen asiakaspalvelu, erittäin hyvä hinta-laatusuhde, makee palikka ja paljon vinkkejä. Toimitus oli todella nopeaa myös.
Ja tää juttu ei ollu maksettu. Tää oli syvä arvostus IUCN:n uhanalaisuusluokituksessa katoavaa, hyvää asiakaspalvelua kohtaan.

Mä toivon kaikkee hyvää proggikselle ja lupaan seurata loppuun saakka.
Still kickin´, ei mul muuta.

edit: Hieno nähdä, et joku tajuu pikkusen oikaista siinä ajassa missä meikäläinen kirjottaa postaustaan 2,5-sormijärjestelmälläni. Props.
Fauber-adapteria saa juu tohtorilta, tuolla lisää kertomusta siitä: FAUBER ADAPTER - Myydään - Yksivaihde.net

Kiitokset Hachiolle rohkaisusta :).

CONVERTS SCANDINAVIAN 45MM PRESS-FIT BOTTOM BRACKET CUPS TO 1.37 X 24 T.P.I BRITISH THREAD.
Ei taida sopia, kun tässä keskiömuhvin hakaisija on 40mm.
Laitoin aiheesta Tohtorille postia menemään.

konkeli - 23:39, 26.3.2011 » Ei se ole mitään vinoilua, parhaassa tapauksessa ihan henkkoht todettua paremmuutta vs. etujarrullinen sinkula. Suosittelen kokeilemaan esim. kosteata alustaa kaartaessa ja jarruttaessa samaan aikaan.
Jep. Tikit viime kesänä leukaan juurikin kuvatun skenarion jälkeen.

EDIT

Tuossa leuan alla, taas yks kohta johon parta ei enää kasva. Ikinä. Onneks on ylähuuli ehjä, ni viikset sentään kasvaa.
EDIT: kypärästä ei ollu apua, tapaturmavakuutuksesta kylläkin: yksityinen klinikka ois ollu pari kilsaa lähempänä ku päivystys, ja odotusaika ois varmaan ollu lyhyempi.

häh? Ei tässä mitään muuta ole tehty kuin (varovasti) valistettu että pelkällä etujarrulla varustettu polkupyörä on hippasen vaarallinen vehjes tietyissä tilanteissa, niin johan tämä aihe vedettiin tyyppiskeneilyyn, postikorttien ja katumaastereiden kautta kotiinpäin.

Avaudutaan vaan ihan rauhassa, mutta kestetään siitä sitten nouseva räyhä.

Konversiot kunniaan!

Arto - 22:52, 26.3.2011 » Ei pysty enää taipumaan takajarruun, koska rälläköin jo hienot vaijerinpidikkeet rungosta pois :D.
Pyöräkaupasta löytyy irtopantoja jarruvaijerille. Ne ovat ihan tyylikkäitäkin verrattuna suurimpaan osaan integroituja vaijerinpidikkeitä. Tai sitten nipppareilla. Takajarruton sinkula on vaan typerä ratkaisu. Vaikka etujarru on tehokkaampi, kuin takajarru, niin etupyörän lukkiutuminen hätätilanteessa johtaa käytännössä aina kaatumiseen. Takajarru kannattaa asentaa, koska sen kanssa jarrutustehon tasapainottaminen etu- ja takapyörän välillä on helppompaa.

Takajarruton fiksi on se muotijuttu. Takajarruton sinkula on vaan merkki tietämättömyydestä. Eikä muuten ole mikään häpeä myöntää olleensa väärässä. Päinvastoin.

Dudes. Mulla on krapula. Kertoo varmaan, et mikä on ollut mielipiteiden kärkkäyden taso puolen yön aikaan. Mä en vaan nähny metsää puilta ja käsi tärisee kahvikuppia nostaes, kuin kissan häntä paskatessa. Sori. Over & out.

^

asb - 8:36, 27.3.2011 » Eikä muuten ole mikään häpeä myöntää olleensa väärässä. Päinvastoin.
;)

Njoo, rupesin käymään päässäni läpi tilanteita joissa takajarrua tarttee, ja olishan se kiva.

nippareilla pääsee alkuun takajarrun vaijerikuoren kanssa

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/22134_283996932953_823527953_3216313_8055508_n.jpg

Onko se kotikonstein järjettömän vaikeaa vetää jarrukaapelia yläputken läpi?

ei, kun vaijerin pujottaa ensin ja vasta sen jälkeen vetää kuoren vaijerin päälle niin onnistuu. Vaijerin saaminen reiästä ulos voi vaatia painovoiman ja jonkinlaisen koukun käyttämistä. Joissain rungoissa menee sisäputki jolloin se on tod helppoa, silloinkin vaijeri ekaks.