Rungon maalaus

Eli pyydä kannujen lisäksi vaikka muutama level 4 varasuuttimiksi, pehmeä jälki ja sopiva paine.
Ei o enää tietoa, miten Montana/Molotow henkisten purkkien suuttimet skulaa, mutta koulun varastoista kaivetut Mastonit etc. on toiminut esim muhvien maalaamisessa ok omista kaapeista kaivetuilla paremmilla suuttimilla. Niiden omat räkii sen verran, etten ainakaan ite halua niitä käyttää, jättää täplää IMO.

Saako jotain tuulitukkaa vielä?? =) =)

mites tämä vaihtoehtoinen rungon päällystämistapa eli tarroittaminen. hajooko runko vidusti jos heitän vähän ruostuneen pinnan päälle tarroja ison kasan? ja sattuisko jollain olee jotai tarravarastoa josta vois antaa mulle jonku läjän…

Oon nyt mietiskelly tätä maalaus projektin aloittamista ja näyttää että joudun kallistuun tohon kilikali linjalle. Miten hyvin noi maalit yleensä pysyy kiinni/kestää kiven iskuja yms.

Pulverointi olis kyllä se parempi/helpompi vaihtoehto, mutta ei vaan ole mahdollisuutta toimittaa runkoa maalattavaksi kun pitää valitettavasti töissäkin käydä. Vähän huonoihin aikoihin ovat noi Stadin maalaamot auki.

Onko kellään tarvetta runkonsa pulverimaalaukselle? Voisin loisia omalle rungolle kyydin maalaamoon ja takas…

Mitä halvempi spray, sitä huonommin peittää ja kestää. Lakka kannattanee vetää pintaan.

Voithan myös vetää pyörän pinnaksi vasaralakkaa. Se on nimestään huolimatta myös maalia, mutta kestävämpää (kemiallisesti se kai vastaa enemmän lakkaa… tai en minä oikeasti tiedä mistä se nimi tulee). Voi ostaa joko kilikalina tai pensselillä levitettävänä, pinnan pitäisi kuivua molemmissa samanlaiseksi vähän “vasaralla lyödyn” näköiseksi ja pitäisi kestää. Värivalikoima tosin on suppea.

Onkos jollain haisua millä tekniikalla onnistuisi ns. roiskemaalin tekeminen. Niitä näki joskus 80-90 luvulla jonkin verran varsinkin maastureissa. Olis tarkoitus heittää runkoon pulverimaali ja sitten jokin kirkkaan värinen roiskemaali päälle.

Ruiskulla toi roiskemaali on tod.näk pakko hoitaa mut miten, liian paksut litkut sisään, liikaa ilmaa or what?

Lisäksi jos joku osaa sanoa jotain rajoituksia tuolle maalille minkä voi laittaa pulverin päälle, sopiiko alkyydimaalit?

mutta vielä siitä suojaamisesta pulverimaalautuksen yhteydessä:

mulla on yhdessä uutta maalipintaa kaipaavassa rungossa kromatut haarukan päät edessä ja takana. onko niitä edes mahdollista suojata jotenkin pulverimaalauksessa vai miten se homma oikein toimii?

johnjohn - 13:09, 2.4.2009 » Onkos jollain haisua millä tekniikalla onnistuisi ns. roiskemaalin tekeminen. Niitä näki joskus 80-90 luvulla jonkin verran varsinkin maastureissa. Olis tarkoitus heittää runkoon pulverimaali ja sitten jokin kirkkaan värinen roiskemaali päälle. Ruiskulla toi roiskemaali on tod.näk pakko hoitaa mut miten, liian paksut litkut sisään, liikaa ilmaa or what? Lisäksi jos joku osaa sanoa jotain rajoituksia tuolle maalille minkä voi laittaa pulverin päälle, sopiiko alkyydimaalit?
oon joskus miettinyt samaa, itse lähtisin varmaan toteuttamaan tommosta ihan Jackson Pollock-tyylisesti roiskimalla tai vaihtoehtoisesti paskaks leikatulla suuttimella suihkimalla. Pulveroinnissa ei käytetä maalia vaan se (maadoitetun) metallin pintaan suihkutettava tavara on muovijauhetta joka tarttuu metalliin staattisen sähkön avulla ja uunissa sulaa tasaiseksi pinnoitteeksi.. en usko että kauheasti rajoittaa päällemaalausta muuten kuin korkeintaan pysyvyyden suhteen.

Teipillä maskaamalla. Teipin laatu kandee varmistaa maalaamosta, jotkut varmaan neuvoo että pitää ehdottomasti käyttää jotain erikoisteippiä, toiset taas että maalarinteippikin käy… itse en tiedä, oon aina vaan sanonut mitkä kohdat pitää suojata. Varmaan tärkeintä on että kestää n. 200 asteen uunin (eli ei sula/pala kiinni)

^ eli juurikin tuota kelasin, millä ne haarukan päät saa suojattua jotta kestävät uunin?

Aika suurella itseluottamuksella väittäisin, että sille kromille ei tapahdu tuon taivaallista siellä uunissa, suojattu, tahi ei.

Jos haluat pitää ne kromit esillä, niin sittenhän ne on tietysti suojattava. Ainiin ja tietty hiekkapuhalluksessa. Vaikka hiekalla ei kromista läpi taida päästä, niin matan sillä kyllä saa…

Joo kyllä kromauksen pitäis uunin kestää, prätkän pakosarjat ja sen semmoiset ottaa vielä vähän enemmän lämpöä.
Voihan tuonkin toki helposti varmistaa vaikka paistamalla vanhaa stongaa lohkoperunoiden ja falafelien kanssa, maalauslinjan masuuni ei eroa normiuunista käytännössä muuten kuin kokonsa puolesta.

ChainThug - 21:20, 2.4.2009 » Joo kyllä kromauksen pitäis uunin kestää, prätkän pakosarjat ja sen semmoiset ottaa vielä vähän enemmän lämpöä. Voihan tuonkin toki helposti varmistaa vaikka paistamalla vanhaa stongaa lohkoperunoiden ja falafelien kanssa, maalauslinjan masuuni ei eroa normiuunista käytännössä muuten kuin kokonsa puolesta.
Miten kuumia ne uunit on? Sinistetty pyörä ois aika hieno, tai edes oljenvärinen.

n. 200 astetta… or so I heard

(pizzat paistan kahdessa ja puolessa sadassa, uunin ritilän kromaukset/sinkkaukset on toistaiseksi pysyneet kiinni :slight_smile:

Sanoisin, että riittävän suuri keramiikkauuni ois sinistykseen paree vaihtoehto… En ole ihan varma paljonko nuista maalausuuneista saa tehoja irti, mutta keramiikkauunissa saa lämpötilan just ei melkein. Ja luulis sitä jossain olevan niin ison sellaisen, että runkokin mahtuu…

Pari kysymystä hiekkapuhalluksesta ja pulverimaalauksesta:

  • Pitääkö runkoa käsitellä mitenkään ennen operaatiota? Ruostetta ei rungossa ole. Keskiö ja ohjainlaakeri toki irti mutta pitääkö niiden jättämiä aukkoja miten suojata?
  • Onnistuuko pulverilla kerman väri ja jos ei, niin millä sen sais?

Tarkoitus olisi tästä tältä forumilta löydetystä rungosta tehdä ensimmäinen itse kasaama fiksi.

bobbie - 19:57, 16.4.2009 » - Pitääkö runkoa käsitellä mitenkään ennen operaatiota? Ruostetta ei rungossa ole. Keskiö ja ohjainlaakeri toki irti mutta pitääkö niiden jättämiä aukkoja miten suojata? - Onnistuuko pulverilla kerman väri ja jos ei, niin millä sen sais?
Joo, joko tulppaat kierteet ja emäputken itse (esim sopivankokoisella puupalikalla, isoilla prikoilla tai kuumuuden kestävällä teipillä) tai ohjeistat hiekkapuhaltamon/maalaamon jamppoja tekemään sen. Tuskin on ensimmäinen fillari jota ruiskuttavat joten tietänevät kyllä miten toimia ja mitkä pinnat suojata.

Melkein mikä tahansa värikartan sävy onnistuu kyllä, eri asia onko maalaamossa haluamaasi väriä varastossa ja haluatko/kannattaako tilata muutaman kilon jauhelaatikkoa yhtä runkoa varten.

mattavalkoinen jauhemaali pohjalle ja päälle haluttu sävy parilla paikkamaalikerroksella saattaisi toimia… tai sit ei… onko jollain kokemusta spraymaalin kestävyydestä pulveripinnoitteen päällä? Kiinnostais meinaan ehkä itse kokeilla jotain candylakkaefektejä.

Ei muuta kuin soittoa Tikkurilalle, niin eivätköhän osaa kertoa miten kannattaa menetellä, mikäli haluaa maalata pulverimaalin päälle.
http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/yhteystiedot/

Google antaa tällaista vastausta: http://www.paintcenter.org/rj/jul06d.cfm

Upsis.

Päätin ottaa vähän roheamman linjan rungon maalauksen suhteen ja hain purkin harmaata Hammeriten metallinsuojamaalia ynnä pensselin. Pari ohkaista kerrosta on nyt tullut teräsrunkoon sudittua. Maali vain on sen verran paksua, että pintaan tuppaa jäämään siveltimen jäljet.

Mites sen lopullisen pinnan, jonka päälle olis tarkoitus suihkia mattalakka, sais siloiseksi? Pitäiskö vetää vähän reilumpi kerros maalia ja hioa vesihiomapaperilla tai hienolla teräsvillalla, vai koittaa löytää pehmeämpi suti?

Ohenna maalia lakkabensiinillä? Joutuu ehkä tekemään enemmän kerroksia, mutta eipä jää siveltimen jälkiä.

sepe84 - 10:07, 22.7.2009 » Ohenna maalia lakkabensiinillä? Joutuu ehkä tekemään enemmän kerroksia, mutta eipä jää siveltimen jälkiä.
Totakin mietin, mutta purkissa ei oo ohjeita siitä, millä tota sopis ohennella ja oon melko uusavuton näiden maalien kanssa.

Pikaisen googletuksen perusteella vois kokeilla myös vaahtomuovitelaa.

Tikkurilan nettisivuilta löytyy, että suositeltu ohenne on just lakkabensa (1050). Kannattaa kyllä ehdottomasti ohentaa, sehän tehdään nimenomaan sen takia ettei tarvi liian paksulla litkulla sotkea.

Edit: ja eikai maalin ohentaminen mitään rakettitiedettä oo, lisäät vaan kokeilemalla sen verran ohennetta että sudin jäljet tasoittuu :slight_smile: