Rungon koko?

Kuinka paljon suurempi “French fitin” mukainen runko olis verrattuna “konventionaaliseen mitoitukseen”? (maantiegeometria, horisontaalinen vaakaputki)

Tyyliin 54 → 58 vai

Ehkä 4cm vähän liioiteltu. Joskus kun kiinnosti vielä road racing pyörät niii kai se 55 oli se mun koko sen tyyppisessä pyörässä. Nykyään mulla on suunnillee 57 vaakaputki ja 61 c-t pysty. Satulankorkeus 73cm. Tanko n. 10mm satulaa alempana. Pituus 178cm.

1 Like

Oon itse 160 cm ja maastopyöristä tulevana maantietyyppinen geometria+mitoitus oli hieman mysteeri. Laskurit tarjosi 44cm ~ 51cm effektiivistä pystymittaa, mistä otin onkeeni sen, että täytyy hankkia pienin runko mikä löytyy :sweat_smile:

Saatuani ekan kasauksen rullaamaan, oon nyt ottanut tuntumaa tuohon 50 cm Rossiniin, ja jotenkin se vaan tuntuu pieneltä. Satulatolppaa on melkein yhtä paljon näkyvissä, kuin kasarimaasturissa. Ehkä kysymys on vaan totuttelusta kyyrympään asentoon?

Sitten taas yhden siirtoajon n. 54 cm (tosin löysemmät kulmat) rungolla ajaneena, totesin sen aivan liian isoksi. Nyt kiinnostais seuraavaksi varmaan sit kokeilla jotain ~52 cm kokoista runkoa :grin:

Selkeästi myös kampien, stemmin, stongan mitat kaikki vaikuttaa, esim. jos kammet lyhenee 10 mm, niin satula nousee oletusarvoisesti saman verran.

Droppitankojen maailma on edelleen tosi vieras, samoin erilaisten mitoitusten, joten älkää ottako näitä höpinöitä liian vakavasti. Tod.näk. Rossin tulee palvelemaan enimmäkseen kaupunkiajossa pystymmän asennon antavan tangon kanssa, mikä tietty teoreettisella tasolla sekoittaa mitoitukset täysin…

Ei jääny kassivaraa / tolppaa näkyi alle nyrkillinen, vai joku muu ongelma?

Näissäkin rungoissa reach voi vaihdella yllättävän paljon, kahden eri valmistajan ”54” voi olla aika poikkeavat toisistaan alkaen siitä, ilmoittaako satulaputkesta c-c:n vai c-t:n.

54 cm itse mitattuna, ja molemmat mainitsemasi ongelmat toteutui. Tää oli enemmän kaupunkipyörä kyllä, joten erilainen siinä mielessä.

Kuten lumikkokin toteaa niin noi senttikoot ei anna kovin kattavaa kuvaa asiasta sit jos yritetään tarkemmin mitottaa.

Lähtökohtaisesti french fitin, eli ranskalaisen pitkänmatkan geometrian, soveltaminen italiaisiin kilpapyöriin jotka on suunniteltu erittäin kyyryyn asentoon ei ole välttämättä toimiva konsepti. Tai muutenkaan yrittää tehdä niistä mitään rennosti ajettavia droppitangolla

1 Like

Miten pitäisi soveltaa tiedossa olevan kaupunkirungon mittoja kun on etsimässä 90-luvun maastorunkoa sinkulointiin? Ihan aloittelijana tässä…

Maasto- vai kaupunkisinkulointiin?

Varmaan enemmän sellainen iso bmx/talvipyörä mielessä. Ajelen tracklocrossoletetulla nyt, mutta tässä talvella rupesi tekemään mieli leveämpää rengasta ja jarruja.

Ota isoin minkä haaramitta sallii?

Means what?

Isoin, minkä yllä pystyy vielä seisomaan mukavasti.

Not scientific enough :face_with_hand_over_mouth: Pitäiskö löytää joku sopivan kokoinen, ottaa siitä mitat ja lähteä sillä hakemaan?

edit: Onks siis mun “maantiepyörien” mitat mitenkään verrattavissa näihin
Näitä myydään ympäri maata ja pelkkinä runkosetteinäkin, jokaisen sovittaminen ei ihan…

1 Like

Okei, onnistuu. Miten tätä pitää sitten soveltaa johonkin torilla myytäviin ysäripyöriin?

No, 26" kiekon säde 2,1" kumin kanssa on 559/2+54 mm, eli 333,5 mm. Tästä voi vähentää oletuksena vaikka 35 mm keskiönpudotukseen, eli rungon keskiö on 298,5 mm maasta. Voit vähentää siitä saamastasi haaramitasta tämän mitan ja koska 90 luvun maastopyörissä usein on slouppaava vaakaputki, vähennä saamastasi tuloksesta vielä vaikka 70 mm, niin sinulla on sopiva pyörän pystyputken mitta. Muita mittoja et tarvitse.

1 Like

Ysärimaasturithan on ihan megapitkiä, eli katsoisin top tuben pituuden mukaan sopivan kokoista. Pitkällä tolpalla sit pehva sopivaan korkoon.

Oletko nyt aivan varma tästä? Ja mihin vertaat?

No kyllä mä mielestäni aika varma oon.

Verrataan nyt vaikka sun standover teoriaa, katupyöränä Pelagon S koon Hanko ja standover 777mm ja jos saman standoverin haluis Konan ysärimaasturilla, niin tarttis ottaa 20" runko.
Efektiivinen toptube ois Hangossa 56cm ja Konassa 61cm. Eiköhän se aika pitkä ois.

Mun standover-teoriassa ei vertailtu runkoa muihin runkoihin, vaan vähennettiin haaramitasta semmoset 37 cm.

Ideana tossa on myöskin se että stemmin pituus on enemmän sitä BMX-osastoa, jota kysyjä kaipas.