Rotafiksi ja mäen päälle ajo tappeli - kumpi voitti?
rotafix. saa tiukemmalle. Mäkirunttauksella kiristetyt takaroinat on aina välil lähteny liikkeelle mut rotafixauksen alotettuani eio ikinä liikahtanu mikään mihinkään.
Kuka ymmärtää jotain vipuvarsista ja välityssuhteista? Pari sekuntia tuon asian pohtimista tekee selväksi, että mäkirunttaus on rattaan kiristysmetodina kuolleena syntynyt idea.
Lumikko - 12:51, 30.6.2013 » Kuka ymmärtää jotain vipuvarsista ja välityssuhteista? Pari sekuntia tuon asian pohtimista tekee selväksi, että mäkirunttaus on rattaan kiristysmetodina kuolleena syntynyt idea.En minä. Ajattelin vaan, että jalat on aika paljon vahvemmat kuin kädet. Vaikka saahan rotafiksailuunkin kai parhaimmillaan ihan hyvänkin asennon, esim. suoria käsiä yläkropalla painaen, tyyliin oikeaoppinen paineluelvytys.
Vipuvarsi rattaasta kehälle on suurempi ku kammen pituus. Ja vaikuttaa vissiin kans se ettei välitys ole 1:1, vai vaikuttaako?
rotafiksausessa ei kylla paljoa voimaa tarvitse kayttaa.
negaatio - 13:58, 30.6.2013 » Vipuvarsi rattaasta kehälle on suurempi ku kammen pituus. Ja vaikuttaa vissiin kans se ettei välitys ole 1:1, vai vaikuttaako?Juuri näin. Ja välitys todellakin vaikuttaa, esim. 2:1 välitys nostaa kierrosnopeuden kaksinkertaiseksi, mutta pudottaa väännön puoleen. Kammen pituus vaikuttaa myös.
Rotafiksatessa vipuvarsi on n. 30-senttinen, joten kyllä sitä kiekkoa saa ihan kunnolla vääntää saadakseen asianmukaisen momentin aikaiseksi.
Mä oon eka rotafiksannu huolella ja sen jälkeen runtannu muutaman mäen huolella ja sit vielä tarkistanut lukkorenkaan kireyden ennen mitään kunnon ajoa ja skidailu-hommia. Mitään vipuvarsia en oo laskenut tai miettinyt, tämä työjärjestys on tullut lähinnä oman mielenrauhan vuoksi.