ja että ihan amatiautoiljat käy tästä inttämään? miten tän sais paremmin jakeluun??
ite joskus mietin et tulostan näitä lappusia ja autoilijana jaan näitä niille pyöräilijöille jotka kaahaa eteen näissä tilanteissa ajatuksella että minähän tulen, ei oo kerta eikä kaks kun porukkaa pyyhältää eteen. toki väistän jos olen siihen velvollinen, mutta näissä yleensä en jos nään että on turvallista mennä ja kyllähän sitä pyöräilijää sitten vituttaa kun mä menenkin enkä teidenritarina päästä sitä kaahaan edestä.
Tästä liikenneympyrässä ajaminen kuvastahan voisi myös tehdä ison tarratilauksen kaikkien halukkaiden kanssa ja sitten niitä voisi konepeltiin/tuulilasiin/auton kylkeen tai mihin vaan liimailla noissa tilanteissa.
Ylipäätään on surullista, että tarvitaan: kärkikolmio, pyöräilijöistä varottava merkki, suojatiemerkinnät tiessä, suojatiemerkki, että autoilijalta voidaan odottaa suojatien eteen pyaähtymistä.
Ja näistä huolimatta riittävän moni autoilija ajaa suojatielle varomattomasti, niin ettei turvallisuudestaan välittävällä pyöräilijällä ole oikein muuta mahdollisuutta kuin lähestyä näitä kuin itsellä olisi väistämisvelvollisuus (toki mielellään kuitenkin niin ettei näytä sitä kuin tarpeen tullen). Puhumattakaan että varmaan enemmistö suomalaisista autoilijoista ajaa rutiininomaisesti suojatien päälle odottamaan vuoroaan päästä eteenpäin ihan riippumatta siitä, onko se näkemien kannalta välttämätöntä vai ei.
Sama risteys Pukinmäessä keeps on giving. Kehä I tullaan kolmion ohi keskeellä pyörätien jatketta. Siellä sitten alakouluikäiset saa väistää maastureita koukkaamalla ajoradalle. Vitsit, että meni hermot. Hetken sai huutaa ja koputtaa ikkunaan, ei mitään reaktiota, kuollut kalan ilme vaan.
Laitoinkin suoraan triplan pomolle ja kuljetusfirman pomolle. Laitoin vieläpä molemmat saman mailin vastaanottajiksi niin että näkevät että toinen on myös saanut viestiä. Katotaan vastaisko joku.
Ah, unohtuikin maanantaina raportoida, että oli taas kommuuttini suosikkiristeyksessä pientä ohjelmaa - Vilhonvuorenkadulta kohti itää oli ajellut joku (pelkääjän puolen oveen jo kertaalleen kolaroitu) mersu optimistisesti risteysalueelle, mutta kun valot olivat vaihtuneet punaiseksi, jäi rohkeus ylittää se risteysalue loppuun saakka, vaan oltiin jääty seisomaan osittain pyörätienjatkeelle/suojatielle - osittain risteävälle ajoradalle.
Valojen vaihtuessa Sörn.rantatien liikenteelle vihreiksi, oli mersun keula edelleen etelään menevän kaistan päällä, ja kun sieltä joku vähän äänimerkkiä antoi, niin kuinka ollakaan mersukuljettajaoletetun ainoa paniikkiratkaisu oli lähteä PERUUTTAMAAN suojatie/pyörätienjatke -hässäkän yli, vaikka siinäkin oli jo risteävää liikennettä (esim. minä) - saatoin antaa nk. korjaavaa palautetta kohtuullisella äänenpaineella, onneksi ei tullut vetokoukku ihan jaloille. Mistähän noi on korttinsa lunastaneet? Miksi aina tuossa risteyksessä?
En rageta, koska zen, mutta mietityttää silti, että mikä tossa Käpylän urheilupuiston parkkiksen liittymässä Mäkelänkadulle on. Nyt lyhyen ajan sisällä on ajettu autolla pari kertaa sieltä eteen. Olen kaikkia viranomaistahojen ja liikennekasvattajien neuvoja vastoin pitänyt kiinni oikeuksistani eli ollut pysähtymättä ja kiertänyt ajoradan kautta auton edestä kun kevyen liikenteen väylä on väliaikaisesti esteellinen autosta johtuen. Äkkijarrutus tulee vasta siinä kohtaa kun olen jo melkein päässyt autosta ohi. Nopeutta tässä ei ole kummallakaan juuri mitään, valoistani jne johtuen minua ei voi olla huomaamatta ja kuskin pää on kääntynyt selvästi myös suuntaani (autoliikennettä tulee vain vasemmalta tässä kohtaa ja tulen itse autoilijan suunnasta katsottuna oikealta. Parkkipaikalta tulevilla on kolmio ja ristäevästä pyöräliikenteestä varoittavalla lisäkilvellä).
Eilen mietin jo hetken, ettei se todellakaan meinaa edes koskea jarrupolkimeen vaikka olen edessä, mutta jäi siinä nyt joku 20cm väliä sentään.
Tähän perään jotain yolo-hashtägejä ja semmosta shittii.