Paloheinän hiekkakentältä olis ollu 23min kävely. Toki tunti autossa istuen voittaa metsässä kävelyn.
Minä: puusk puusk “Onko sulla vilkut tossa sun autossa?”
Teslakuski: “Ai häh?”
Minä: puusk “Niin onko sulla vilkut tossa autossa? Se on semmonen pieni valo joka menee päälle ja pois.”
Teslakuski: “Aa joo! On mulla semmoset.”
Minä: “Hei ihan loistavaa! Mitäs jos käyttäsit niitä kans?”
Teslakuski: “Ai kun käännyn parkkikselle?”
Minä: “Joo, ja kun pujottelet kääntymässä olevien autojen ympäri tommosella asuinkadulla.”
Teslakuski: “Jaa SILLEEN”
Minä: “NIIN”
Mä kuvittelin Timo Kahilaisen kummeli-vetimissä tonne ratin taakse.
Tai Heikki Silvennoisen esittämä taksikuski huutamassa “mistä täältä pääsee poois?!”
Tulipa tästä hyvä rage mieleen parin vuoden takaa. Vien duunissa pyörän parkkihalliin. Trackstandasin nosto-oven avautumista odotellessa kun takana ollut autoilija alkoi tööttäillä. Siitä sitten utelemaan että mikäs homma nyt.
A: Vittuako siinä pelleilet
M: No enhän minä oven läpi voi mennä
A: Vitun homo
M: Lentosuukko
A: Mee nussimaan isääsi
M: Toinen lentosuukko
A: Äitis on varmaan ylpeä
M: Kolmas lentosuukko
Siinä vaiheessa kaveri näytti siltä että tulee päälle, ymmärsi kuitenkin rauhoittua. Sitten ajeltiin mukavan rauhallista vauhtia alas.
Tämä keissi tulee tasaisin väliajoin mieleen siinä oven edessä ständäillessä ja aina hymyilyttää.
eilen kotimatkalla Sörn.rantatietä pohjoiseen, tais olla Vilhonvuorenkadun risteys, kun joku pohjoisesta tuleva auto sinne Vilhonvuoren suuntaan kääntyessään meinasi kolata edelläni ajelleen pyöräilijän, pysähtyi kuitenkin osittain siihen jatkeelle tukkeeksi (pyöriä tuli myös etelän suuntaan, joten en voinut tietenkään tehdä isoa koukkausta), ja kun siinä vaaratilanteen välttääkseni hidastin reilusti auton keulan edessä, niin kabiinissa alkoi joku kiukkuinen elehtiminen - eihän siinä voinut kuin virnistää ja heittää pikapeukku vielä rattiraivokkaalle…
Tuli jostain syystä mieleen, jotta olikohan nimimerkki asb, joka tuli sunnuntailenkillä vastaan?
Tiukasti tien vasenta laitaa ysärimaasturilla nenä kiinni älypuhelimessa. Aloin jo kauempaa huutelemaan, että katsoppa eteesi, koska kohtaamispaikkamme vaikutti olevan sillan kohdalla, eikä siinä silloin oikeaa laitaa ajavalla ole mahdollisuutta siirtyä tieltä sivuun, ellei halua hypätä sillalta.
No, huudot ei aiheuttaneet mitään reaktiota vielä 100, 50 eikä 20m päässä. 5m ennen törmäämistä vastaantulija viimein reagoi karjuntaani. Olin jo pysähtyneenä liki kaidetta, kun se ehti metrin päästä väistää oikealle ja vältti törmäyksen.
Viitsi vielä alkaa mussuttaa jotain siitä huutamisesta. Olisin voinut ojentaa häntä muuten, mutta oli aika reilusti 178cm itseäni suurempi kulkija, niin annoin olla.
Kyllähän noita lapsia joskus vasemmalla on tullut jossain missä lyhyellä ajolla välttää tien ylitykset. Mutta tänä kesänä ekaa kertaa tuli Vesilahdella ihan harrastajan oloinen kevyellä bikepacking varustuksella liikkunut pyöräilijä PARI vastaan pientareella paikassa, missä siihen ei ole mitään järjellistä syytä. Hetken olin hoomoilasena, mutta katoin sitten taakse ettei autoja ollut tulossa ja kyllähän parivaljakko kiltisti ajoradan kautta väisti. Kohdatessa ehdin todeta, että mitä ihmettä olette puuhailemassa.
Jos haluatte joskus tuntea kunnon road ragea niin suosittelen hankkimaan skootterin.
Polkupyörää väistää monet mutta skootterilla tuntuu että yrittävät tahallaan ajaa päälle. Kuitenkin mun nopeus on 45 tossa 40 alueella niin ei pitäis kauheasti haitata etenemistä.
Ostin projektin ja korjailin kun lapsi tarvii semmoista parin vuoden päästä, ja voi helvetti että en kohta anna sen edes ajaa korttia.
Itsekin teininä jokusen vuoden mopoilleena - samaa mieltä. Oli useampi läheltä piti - tilanne, ja huomas kyl todellaki et autoilijat ei kunnioita yhtää enempää ku fillareitakaa (mut en ehkä sanos et vähempääkään). Sillä ei oo väliä ajatko ylinopeutta, ohi pitää usein mennä siitä huolimatta - samaa on kyllä pyöräillessäki - monesti ohitetaa 30 alueella vaikka ajasitki vähä yli sen.
Kerran ajettii suoraa kylkeen talon pihasta, auto lähti liikkeelle ku olin kokonaan sen auton edessä, ajo mut kumoon ja pakeni paikalta jäämättä kattoo kuin kävi.
Tänään näin, kun Vilhonvuorenkujan ja Sörnäisten rantatien risteyksessä Teslakuski meinas ajaa jonku about ekaluokkalaisen lapsen yli. Äiti ja lapsi tuli siihen risteykseen fillarilla ja äiti sano, että “varotaan sitten autoja” ja hidasti kattookseen tuleeko ketään. Siinä risteyksessä oli jo tökerösti osittain pyörätien päällä valkonen Tesla ja just samalla hetkellä ku se lapsi oli auton rinnalla, se auto lähti liikkeelle kääntymään päälle. Etukulma ehti osua jo siihen lapseen, mutta se auto pysähty. En tiedä näkikö puusilmä kuski viimein jotain vai pysähtikö ihmeauto Kitt itestään. Se äiti ei ehtinyt kuin huutaa, että “EIIIIIIII”.
Lapsi ei ollut millänsäkään, mutta se äiti oli menossa just repiin kuskin ulos autosta, valeleen bensalla ja sytyttään tuleen. Sanoin sille, että menkää te, minä ripitän kuljettajan, koska se lapsi oli vieläki siinä risteysalueella ja just nähtiin, että autoilijoilla on ihan liian kiire kattoo ympärilleen.
Ehdin miettii, että olikohan kuskilla puhelin kädessä ja onhan toi toisaalta ruuhkanen risteys etc. mutta sitten katon sinne autoon sisään ja sillä kuskilla on puoliksi syöty tonnikalasalaattiloota sylissä.
Meikä ripitti sitä kuskia sitten siinä ihan kunnolla ja hän valittaa, että mulla tosi huono fiilis tästä älä viitti huutaa. Jebist. Mun nähdäksi minä lähinnä de-eskaloin tilannetta, kun ottaa huomioon, että hän on rattiruokaillessaan just ollut ajaa suojatietä vihreillä ylittävän tenavan päälle. Ja siis, siinä oli kyllä niitä pyöräilijöitä tulossa sen verran paljon, että hänellä ei ollut mitään asiaa kääntyä sen suojatien yli, vaikka ei ois pientä lasta nähnytkään.
Jebulis. Kiitokset sille nuorelle parille lapsi rintarepussa, joka toisalta puolen tietä antoi vielä tukensa!
Tosi paljon oli lapsia liikenteessä, ratissa ja tangonki takana saa olla tarkkana.
Onko muutes kohdassa tässä oikea paikka odottaa kääntymistä viivan takana? Per liikennesäännöt.
Kaikkihan oikeesti ajaa auton oikean kulman ujosti tohon seepraraidan päälle.
Maailman pienin saatanan viulu soi nyt kyllä tälle. Olisko kannattanu edes toisen kerran miettiä ennen rattiin hyppäämistä.
Huutopalautteissa on semmonen huonompi puoli, että ne vähentää typeryksen syyllisyydentuntoa. Mokanneen henkilön mieli rakentaa siitä defenssin; hän on jo saanut pienestä virheestään kohtuuttoman ripityksen ja on sen takia melkeinpä uhri itsekin. Jos mitenkään saa riivittyä itestään voimat välttää sitä, sen parempi.
Ei mulla kyllä mitään varaa jeesusteluun ole, ikeniä on tullut tuuletettua päreiden palaessa eikä edellinen kerta varmasti viimeinen ollut. Juuri tällainen tapaus olisi saattanu olla itelle yksi.
Palaute on parasta kylmänä, oon käyny useemman kerran seuraavana päivänä palautetta ansainneen kotiovella tai työpaikalla viileenä ku viilipytty kertaamassa tapahtumia.
On sujunu yleensä melko rakentavasti ja johtanu ehkä itsereflektioonkin. Paikan päälle mennessä tekee hengitysharjoituksia ja miettii et zen pysyy. Asiallinen, tyyni palaute toimii paljon paremmin, ja toinen osapuoli on usein ihan erilaisessa mielentilassa kun siinä akuutissa tilanteessa.
Konfilktitilanteen ollessa kuuma, laukee ihmisellä ne alhaisimmat liskoaivon puolustusreaktiot ja mikään ei mee perille eikä tajuntaan.
Sit vielä se et ne voi jälkikätee miettii et miten toi tuntematon tyyppi osas tulla tänne mun kotiin tai työpaikalle. Et en ookkaa anonyymi siellä auton ratissa.
(paitsi jos on blokannu omistajatietojen annon noista rekisterinumerokyselypalveluista, mut sillonki saattaa löytyy tiedot internetistä jotain muuta kautta)
No eihän taas voi muuta sanoa kuin että ihan hurjaa, että voi olla noin paljon asennetta / aikaa / sinnikkyyttä / harkintakykyä / mielen tyyneyttä ja ties mitä. Ja hattua nostaa.
joo on kyl aika next level hommia.
käännytin juuri kolme mopoilijaa luonnonsuojelualueen läpi menevältä, mopoilta kielletyltä kelviltä huutonauramalla. en ole ihan varma mitä tapahtui mutta kiire niille ainakin tuli. jotain joku jossain täällä puhui shokkiarvon merkityksestä järkipuheeseen verrattuna, ehkä sillä on jotain vaikutusta johonkin
Se on pelottavampi kokemus varmasti noin😄
Full send crazy cat lady vibat vaan