Road Rage - tarinoita liikenteestä

Pariisissa on myös tehty minimibudjetilla hitokseen pyöräinfraa ihan vaan maalamalla katujen reunaan merkinnät pyöräkaistoista yms. Mun mielestä siellä toimi pirun hyvin ja paljon oli liikenteessä pyöräilijöitä laidasta laitaan. Toki autoilijatkin olivat siellä otannallani varsin huomaavaisia.

Tietty Suomessa talviolosuhteet vähän hankaloittaa tuollaista ratkaisumallia, mutta ei kai se nyt poissuljekaan sellaisen mahdollisuutta. Vaatisi varmaan myös asennemuutosta autoilijoilta suhteessa pyöräilijöihin jos tällaiseen pelkällä maalilla erotetun ajoradan jakamiseen päädyttäisiin laajemmin.

2 Likes

Pariisissa taidettiin samassa yhteydessä laittaa myös jotain rajoituksia sen suhteen että missä saa ajaa eli autoliikenteen volyymit on keskustassa kohtuulliset, mikä vähentää konfliktia käyttäjäryhmien välillä. Omasta mielestä myös erittäin toimiva ja kiva ratkaisu

2 Likes

Tää “toimiiko maali” on todella kulttuurisidonnainen kysymys (just esmes Ranska on melko kohtelias maa pyöräilijälle), plus kehtaan kyl väittää että maali ei toimi jos et oo jo aika tottunut pyöräilijä - ja miten niitä tottuneita saadaan jos ei tekemällä turvallista fiilistä heille?

3 Likes

Ei siihen tarvita kuin yksi ihminen, joka ei osaa ennakoida tai joka toimii itse tavalla, jota muut eivät osaa ennakoida.

Ikävä kyllä se tila, mikä meidän liikenteestä on varattu muille kuin autoille, on niin pieni, että tarvittava aika yllättävään tilanteeseen reagoimiseksi on jossain kevyen liikenteen väylillä turhan lyhyt – varsinkin kun ajattelee kansakunnan ikäkehitystä.

Ihan totta. Toisaalta sitten tulee helposti vastaan kustannus- ja tilankäyttöasiat, jos halutaan täydellistä pyörätietä tehdä laajemminkin. Toki siihen tulee pyrkiä, mutta realiteetit ovat usein ihan muuta. Siksi vähän nostelinkin esille keinoja, joilla jostain Pariisistakin tehtiin pikaisesti varsin pyöräily-ystävällinen iso kaupunki.

Tulee mieleen Konalantie jossa melko usein oon 30-bussin matkustajana. Siinähän on tämmönen maalattu pyöräkaista, niin ei oo yks eikä kaks kertaa kun bussi on vetäny tyylikkäästi punaista pyöräkaistaa pitkin koko kadun. Ei tarvi kato sit vaihtaa kaistaa bussipysäkkien kohdalla!

4 Likes

ite yleensä koen turvallisemmaksi ajaa ihan keskellä tietä kuin maalatulla pyöräkaistalla jos siinä ei ole mitään pientäkään erottajaa jos nopeusrajoitus on tyyliin alle 50kmh. Ne maalit pakottaa epäedulliseen kohtaan tiellä ja luo vaan mielikuvan siitä että tää on ihan ookoo. Autoilija kokee ne maalit samalla tavalla kuin muutkin viivat tiessä että kunhan ei mene viivan yli niin se riittää, eikä huomioi sitä että 30cm päässä viivasta on jonkun ihmisen ruumis minkä ohittaminen pitäisi suorittaa varovasti.

4 Likes

Tämäkin vaan todistaa että halvalla voi tehdä hyvää infraa mutta se vaatii että autot roskiin mihin ne kuuluu :smile:

7 Likes

ps meikäläisen voi nyt rekrytoida kehittämään pk-seudun pyöräilyinfraa jos on joku semmoisella asialla

1 Like

Hih, minulle taas on jäänyt Manhattanilta oppina katsoa jalankulkijana yksisuuntaista katua ylittäessä aina vääräänkin suuntaan, koska sieltä koska tahansa voi tulla joku ruokalähetti sähköpyörällä täysii (tältä osin meno on kai viime vuosina vain muuttunut hurjemmaksi), että se niistä samoista säännöistä… Mutta suoria katuja täysii vetäminen on kyllä silti kivaa varsinkin jos valot suosii eikä autot ole liikaa tiellä (suosikkipaikkani on 5th Ave Central Parkin kohdalta, kaiken lisäksi pitkä loiva alamäki ja vähemmän mahdollisuuksia kääntyä).

Kööpenhaminassa sääntöjen noudattaminen sen sijaan kyllä toimii, mitä nyt että turistit tekevät mitä sattuu, ja tietysti huomiokyky saattaa itse kultakin herpaantua hetkeksi silloin tällöin (ei toki pitäisi mutta ihmisiähän tässä kai ollaan). Ehkä Helsingissäkin vähitellen päästään tuohon, mutta siirtymäkausi kestää varmasti vielä vuosikymmeniä.

Ja juu, pyöräinfran ja autojen kohtaaminen on se todellinen vaaramomentti, ja juuri näiden osalta yksisuuntaiset ovat paljon parempia (plus siirtyminen erillisinfrasta sekaliikenteeseen ja päinvastoin on paljon helpompaa). Kaksisuuntaista pyörätietä menosuuntaan tien vasemmalla puolella ajaessa asennoidun itse kuin että kolmion takaa tulevat autot todennäköisesti eivät huomaa minua ja sitten kun tämä tapahtuu niin ohjaan ragen näissä tilanteissa ensisijaisesti liikennesuunnittelijoille.

2 Likes

Köpiksessä myös rapsahtaa hyvin tuntuva sakko, jos politi huomaa sekoilun. Punaisia päin ajellessa rapsahtaa 1000 kruunua, eli ~130 euroa, ja esim. vastapalloon merkittyä suuntaan ajelusta tulee 700 DKK (94 €).

Valvontaa myös on, niin kyllä se myös näkyy siinä liikennekyldyyrissä. Tosin siellä myös aidosti pyöräillään aika helvetisti, joten sekoilun minimointi lienee myös tavoitteellista.

5 Likes

täähän ois silleen hyvä jos siihen ajoradan puoleen vielä jyrsittäs asfalttiin ne täristävät merkinnät

Väyläkin näkee asian näin
image

ajoratamaalauksista sen verran että nykypäivänä kun on nämä ympäristöasiat kuten on, niin noi perusmaalit on meillä sellasia vesiohenteisia tjsp että hyvä että yhen talven kestää, lisäksi pakkasolosuhteet, nastarenkaat ja auraus kuluttaa niitä ihan kivasti.

upotetut massamerkinnät on sitten ihan eriasia, ne kestää pidempään -yleensä, poikkeuksiakin on, tai siis pintamassamerkinnät ei kestä sitäkään välttis mitä perus maalatut

1 Like

Pariisissa otettiinkin isolla kädellä katutilaa autoilta pyörille, Berliinissä suht monessa paikassa sama juttu, vaikka tässä onkin välillä ollut pientä takapakkia poliittisten voimasuhteiden vaihtelun takia.

Helsingissä tuntuu maalinkin käyttö vielä vaativan pientä harjoittelua ainakin Lönkan pyöräkaistaharjoitelman perusteella. Omat havainnot kyseisestä esteradasta lähinnä poikkikatuja ajamalla, mutta järjestään ovenavaustilan päälle pysäköidyt autot kyllä tuottavat sivusta katsottunakin ainakin tiettyä liikennesuunnitteluraivoa.

2 Likes

Anteeksi jos sanoin vähän kärkkäästi asiasta. Iibislintu muotoili sen paljon paremmin, asiallisemmin ja tyhjentävästi.

2 Likes

Nouhätä, asia bueno ja kaikki tyynni.

Saattaa olla että iteki vähän kärjistin näitä tilanteita.

Piis’n’lov

Ps. Tänää kelasi tätä asiaa, jos toisella/molemmilla esim arskat päässä ja muutenki poissaoleva preensens, aika vaikee hakea sitä kontaktia, saati jos siinä ryysiksessä tulee useempi vastaantulija ja maasto haastava, ei kyl itekää ala ettii mitää silmä-silmä kontakteja siinä… tännänki oli tilanne missä jopa muaki vanhempi (rouvas)henkilö polki vastaam, kaikkensa teki ettei vaan kato mua päin. Haastavaa o

1 Like

Oman kokemukseni mukaan samassa tasossa viivalla erotetut pyöräkaistat toimii hyvin - kesällä. Viime talvena ajattelin monta kertaa kirjoittaa kuolemanpelko topikkiin yrittäessäni pysyä pystyssä Telakkakadun pyöräkaistalla, samalla kuin vierestä jyrää rekka ohi.
Joo on nastat ja paljon pyöräily kokemusta. Välillä pyöräkaista oli niin huonossa kunnossa että piti siirtyä autojen sekaan, jolloin muutaman kerran autot ohitti hihaa hipoen vauhdilla. Selvästi viestien että ”et kuulu tänne”.
Asenteet ja kunnossapito pitää olla hyvällä tasolla, jotta nuo viivalla erotetut kaistat toimii.
Minusta on mielenkiintoista, ettei niitä merkitä muuten kuin viivalla tiessä. Eihän talvella niiden olemassa oloa voi havaita välillä mistään. Mutta ehkä se onkin osa halpuutta ja helppoutta kaupungin näkökulmasta. Mitä ”ei ole olemassa” ei tarvitse huoltaa.

1 Like

Tässä on nyt tahkottu Hanko-Nuorgam väliä viis ajopäivää ja vähän reilu 1100km. Ainoa kunnon rage tuli eilen dösäkuskille, sillä ei vissiin ollu jarruja laitteessa vaan oli pakko tunkea kapealla tiellä vastaatulevan bussin ja meikäläisen väliin, se meni saatana yheksääkymppiä siitä 20cm päästä…vittu mä säikähdin ja ajoviima nosti fingerin ylös.

Lieviä mielipiteen ilmaisuja käsimerkein oon kertonut myös niille hätähousuille jotka lähtee ohitukseen just siinä kun oon tsygällä heidän kohdalla, on sekin aika kuumottavaa kun auto tulee kohti vauhtia kiihdyttäen.

Mun mielestä täällä lapissa parhaiten on käyttäytyneet Saksalais-turistit matkailuautoillaan ne malttaa hidastaa jos tilanne sitä vaatii.

8 Likes

Tänä aamuna tuli pitkästä aikaa nostettua käsi :pinched_fingers: liikenteessä, kun Malminkadulla Kampintorin kohdalla ohitin hitaasti etenevää autoletkaa pyöräkaistaa pitkin ja porschekuski nähdäkseni joko tahallaan tai jotain tiktokkia katsellessaan kiilasi viistosti autokaistalta suoraan mun eteen. Harvoin sitä jaksaa enää oikeasti raivota mistään yleisestä sekoilusta, mutta nyt kyllä vitutti kun vaikutti suoraan minun etenemiseni torppaamiseen räätälöidyltä muuvilta :cry:

Kertokaapa viisaammat miten olisi pitänyt toimia:

Eilen Vanhalla Lahdentiellä tuli rullahiihtäjä vastaan pientareella, samaan aikaan tuli autoja vastaan ja mun selän takaa oli tulossa pitkä autojono rekka etunenässä. Odottelin jonkin aikaa että rullahiihtäjä olisi siirtynyt joko lähemmäs ojaa tai reunaviivaa jolloin olisin itse siirtynyt vastakkaiseen suuntaan antamaan tilaa. No hiihtäjä jatkoi omaa linjaansa ja sit viittilöi karmean sadatuksen kera mua väistämään tien puolelta, siinä sitten sivuutettiin toisemme sillai et melkein hartiat osui yhteen ja rekka meni mun ohi varmaan 15cm päästä. Jälkiviisaana olis ollut parempi pysähtyä kokonaan, mutta se ei eilen tullut mieleen.

Kuinkas tuossa olisi pitänyt toimia? Rullahiihtäjä kun rinnastetaan jalankulkijaan niin hänenhän pitää liikkua tien vasemmalla puolella ja minä pyöräilijänä tietty oikealla, mut sitten kun kohdataan niin kummalle puolelle väistetään? En löytänyt pikaisella netin selaamisella vastausta,

Pyöräilijällä väistää tietty omalle vasemmalleen eli lapa pystyyn näyttävästi kääntymisen merkiksi ja keskelle kaistaa.

Jarrupolkimen painaminen on takana tulevien moottoriajoneuvojen kuljettajien tehtävä.

Toki hiihtäjänkin pitää yrittää tilanteessa viedä mahdollimman vähän tilaa sivusuunnassa.

1 Like