Road Rage - tarinoita liikenteestä

25kmh liikkuva kevyt liikenne aivam mahdoton nähdä ja väistää, mutta nopeammin liikkuvat autot eivät ole ongelma.

11 Likes

Jep, tässä esim ragea tarjoaa myös liikennesuunnittelu: https://twitter.com/fillarointi/status/1574404300385783809

Heikki se sitten oli laittanut oikein hienon kommentin:

Tuota, tuota…se varuste on jokaisella autoilijalla ja se on se kääntyvä pää jos puhutaan tuosta “kuolleesta kulmasta”, pelkkä taustapeiliin vilkaisu kun ei riitä.

Toki autoissa on tuollaisia varusteita olemassa, tässä esim. Tesla Model kolmosen blind-spot kameran toteutus. Eli kun tuuppaat vilkun päälle niin näyttöön tulee kyseisen puolen livekuvaa.

Tuostakin järjestelystä saisi paremmalla suunnittelulla vähemmän vaarallisen toteuttamalla 15–25 m ennen risteystä pyöräkaistaan yhdistetyn oikealle kääntyvien kaistan. Yleinen ratkaisu Tanskassa, mutta jostain syystä Suomessa näitä ei haluta tehdä.

5 Likes

Oletan, että Heikin (joka on muuten pyörämiehiä) kommentti oli puhtaasti sarkastinen :blush:

8 Likes

Seison korjattuna. :raised_back_of_hand: Twitteristä tuosta sosiaalisen median likasangosta kun ei aina tiedä.

1 Like

Joo ja ei.

Vasemmalla kulkeva pyörätie on risteyksessä viisi kertaa vaarallisempi kuin oikealla kulkeva. Koska niissä risteyksissä ajaa keskimäärin samoja autoilijoita kuin muissakin, on ilmiselvä selitys huono liikennesuunnittelu, missä pyöräilijä tulee järjettömästä suunnasta. Meillä on Suomessa kuitenkin oikeanpuoleinen liikenne.

Yli-inhimillisiä kykyjä se oikealta tulevan pyöräilijän huomaaminen ei vaadi silloin kun ite kääntyy oikealle, mutta selvästikin se on vaikeampaa.

1 Like

Oikeanpuoleinen liikenne kyllä juu, ja vasemman puolen pyörätie sotii tätä perusperiaatetta vastaan. Kas kun ei bussikaistaa vasempaan laitaan.

Mutta tunnustaudun sitten ali-ihmiseksi kun en kykene havainnoimaan samanaikaisesti neljään eri suuntaan (kolmion takaa risteyksen yli ajaessa risteävän pyörätien ja autoradan liikenteitä molemmista suunnista) enkä läheskään aina muista jotain parinkymmenen auton verran sopivaa liikenneympyräänajopaikkaa kytättyäni ennen liikkeelle lähtöä vielä vilkaista oikealle josko sieltä olisi juuri tullut jalankulkija (ei pyörätietä). Molempia tulee kokeiltua aika heti kotoa lähdettyä, onneksi ei ole tähän mennessä käynyt mitään. (Nämä siis fillarilla, tappovälineillä toivoisin noudattavani suurempaa varovaisuutta.)

Vaikeita noi on, kaikista eniten vasemmalle kääntyminen. Onneksi harjoittelemalla paranee.

Lohdullista kolmion takaa tullessa ja suoraan tai vasempaan jatkaessa on, että pitää muutenkin katsoa oikealle. Jos tulee kolmion takaa ja kääntyy oikealle, on insentiivi katsoa vain vasemmalta tuleva ajoradan liikenne. Siinäkin pitäisi kurkata oikean olan yli samaan suuntaan kulkevan pyörätien liikenne, jos sellainen on. Tässä tilanteessa sentään se vastaantuleva pyöräilijä kulkusuuntaansa nähden vasemmalla puolella on näkökentässä.

Meinasin pyöräillä juuri kissan sateenkaarisillalle, kun juoksi pyörätien viereisestä pusikosta about täysiä esiin ja siitä tien yli. Saattoi eturengas hipaista häntää, en ole varma, mutta kylläpä säikäytti. Kaunis ja hyvin hoidetun oloinen (mitä nyt ehti siinä turkin kuntoon panikoidessa kiinnittää huomiota) kotikissa oli. Paha mieli tulee huomata, että taajamissa edelleen päästetään näitä viattomia otuksia vapaasti liikkumaan ulkona.

4 Likes

Kiitos vaan, mutta luulen, että näillä harjoitteluvuosikymmenillä alkaa vähitellen olla aika tunnustaa ns. tosiasioita… Mutta joo, ikävimpiä minusta tosiaan ovat tapaukset, joissa saman pääilmansuunnan ajoradan ja pyörätien liikennettä ei oikein näe samalla vilkaisulla (seisovia autoja tmv. näköeste välissä). Neljän eri suunnan katsomisessa menee jo sen verran aikaa, että ensimmäisenä katsotusta suunnasta ehtii pyöräilyvauhtiakin tulla jo melkoisen matkan.

Sivutieltä oikealle kääntyvät (ja vastaavat) ovat tosiaan oma lukunsa, parhaassa/pahimmassa tapauksessa eivät katso edes eteensä. Eräskin sankari lähti penssa-aseman pihasta valumaan eteenpäin, kun olin jo vasemman etukulman kohdalla. (Toki olisin ohittanut mieluummin takakautta, mutta siellä oli seuraava auto kiinni puskurissa.) Yleensä tosiaan tulee väärällä puolella ajaessa kanavoitua kaikenlainen rage suoraan tienpitäjälle, mutta tuossa tilanteessa ei.

Siis vertaatko autoilijan näkymää fillaristin näkymään?
Auto on aika näkyvä. Fillaristi ei. Varsinkin kun useammassa pyörässä ei ole minkään sortin valoja. Edes iltaisin.
Itse kyllä näen autot hyvin. Osa pyöräilijöistä on vaikeampaa havaita. Toki tämäkin riippuu monasti että missä ja miten.

Valottomia pyöräilijöitä ei pimeällä lasketa. Ne on ite tällä foorumilla julistaneet, että ne väistää kaikkia.

Vitun ärsyttävää joo, kun ne saattaa silti joskus nähdä, ja sitte niitä säikähtää.

1 Like

Jos ei valoisalla fillaristia näe, niin se on ajolupa saksilla poikki.
Lähinpään kyttikseen kun ilmoittautuu, niin niillä on ne sakset.

Ajoneuvon kuljettamiseen on täällä selkeästi määritellyt vaatimukset.
Siihen ei kaikki pysty, ja siksi meillä on jalkakäytävät, ja jalankulkija on kuninkaallinen, jolle annetaan loputtomasti siimaa.

Hhhhh ajelin tossa rauhakseen Marian sairaalan alueen läpi matkalla töihin. Just kun olin kääntymässä oikeelle poistuakseni aluelta niin eikö siitä aja joku sankari oikeelta ohi. Onneksi sain pysäytettyä enkä tärskäyttäny kylkeen.

Oli silleen aikaa että ajelin sit tän sankarin kiinni kun se pysäköi siihen lähelle.

Minä: “Ajoit sitten piha-alueella oikeelta ohi.”
Kuski: “No ajoin kun sä ajoit siinä ihan keskellä.”
Minä: “Mites ne liikennesäännöt meni sen oikeelta ohittamisen kanssa.”
Kuski: “Joojoo mut on kiire.”

Siinä sit jotain vielä sanailtiin ja sit piti mennä töihin. Kunnon meininki.

3 Likes

Tämähän se on yksi suurimmista syistä liikenneonnettomuksiin ja toinen tietty se “en huomannut”.

Paremmin tätä ei voisi sanoiksi kuvailla.

11 Likes

Olen jo valmiiksi peilin edessä harjoitellut:
“ei voi olla kiire, kun olet lähtenyt liikenteeseen hitaalla ja kömpelöllä autolla”

11 Likes

Mulla vihreet ja keskellä risteystä joudun pysähtymään, kun keskimmäistä kaistaa kaahaa auto nenän edestä. Ihan reippaasti punasia päin tuli, olin kuitenkin hänelle risteyksen toisella puolella. Ja lähes pysähdyksistä on saanu kiihdyttää, koska neljän ruuhka. Noh käännyin perään jututtaa, kieli vaihtu enkuks, ku ekat sanat oli kutakuinkin “sorry, I didn’t see you”. Mihin hittoon mahto kattella, jos ei nähny mua eikä valoja.

Mä: “You have to pay attention to the lights.”
Kuski: “I know, but the lights turned suddenly.”
Mä: “Yes, they do turn suddenly and red means you have to stop.”
Pelkääjä: “Ensi kerralla hän kyllä katsoo.”

Zen petti tähän hölmöön puolusteluun joten totesin lähtiessäni “fucking idiot”.

Oispa vaan olemassa joku kolmas valo, joka varottaa, että kohta tulee punainen.

8 Likes

Ehdotan jotain, mikä ois näkyvän valon spektrillä suunnilleen vihreän ja punaisen välissä.

8 Likes