Road Rage - tarinoita liikenteestä

”Sallittu mopoille”-lisäkilpi ei ole käyttövelvoite. Maantien valitseminen ei ole lainvastaista, ellei mopoilu ole siellä nimenomaan kielletty.

1 Like

Koska muuten? Ei nimittäin ainakaan edellisen tieliikennelain aikaan ollut kiellettyä pyöräillä suojatien yli, joten varmaan mennään aika syvälle finlexin arkistoihin.

Eihän se suojatiellä pyöräily ole ikinä kiellettyä ollut jos vaan suojatie pyörätiehen liittyy.

Minun käsitykseni mukaan tämä “suojatiellä pitää taluttaa” homma on lähtöisin yksinkertaisesti siitä, että jo muinoin ja osin vieläkin kouluissa pienten lasten päähän taotaan tuota suojatiellä taluttamista, jotta autot ovat aina väistämisvelvollisia. Pienten lasten päähän kun on mahdoton saada mahtumaan sääntöjä milloin suojatiellä pitäisi väistää autoja ja milloin ei. Voi ne sen hetkeksi ymmärtää jos oikein taot päähän, mutta käytännön ajossa ei onnistu…

Ja koulun käytävällä kerran kahden ala-asteen opettajan keskustelua kuulleena voin todeta, että osa opettajistakin luulee edelleen, että suojatiellä ei saa ajaa pyörällä.

4 Likes

Tuossa puolenpäivän jälkeen kuohahti. Nyt alkaa enin raivo hiipumaan, mutta kyllä keittää vieläkin.

Ajoin teollisuuskatua kohti pasilaa. Yksistä valoista lähtiessä risteävän tien toisella puolella kävelijä haahuili pysäkiltä ollen vielä pyörätien puolella kun edelläni menevä pyöräilijä tuli kohdalle.
Tää pyöräilijä ajoi ihan hihaan kiinni sitä kävelijää ja POTKAISI takareiteen. Ei sanonut mitään ei ennen eikä jälkeen.

En osannut sanoa sille jalankulkijalle mitään, katsottiin toisiamme, että mitä taphtui. Jotain epäuskoista älähdin ja ajoin potkijan kiinni.
Kysyin, että mitähän ihmettä puuhaa että näinkö mä oikein?

  • se käveli pyörätien puolella
    Et sä nyt silti ketään ala potkimaan
  • ootko ajanu paljoo pyörällä?
    Oon ihan riittävästi, sulla on kello siinä pyörässä ja jarrut, ei ihmisiä potkita
  • kello ei auta tarpeeks mä potkin

Aika sanattomaks veti. Ehti spurtata ratapihantien yli vähän vanhoilla, enkä kehannu tunke enää, ku oli sen verran liikennettä.
Ne jutut toisia potkivista pyöräilijöistä siis on totta.
Pisti ihan hiukan vihaksi. En enää löytäny sitä kävelijää.

15 Likes

Mitä vittua.

Mä luulin, et pysäkiltä tulevia piti väistää mutta että näinkin voi ihminen elellä menemään.

Nontossa kohtaa (teollisuuskatu x töysänkatu) se pysäkki on sillei, et bussista tullaan siihen pysäkkikatokseen tai sen viereen. Sen takaa menee sit eroteltu pyörätie ja rakennusten vieressä jalkakäytävä, että periaattees jalankulkija väistää, mutta se tilanne oli sellanen, että ei siinä ollu mitään syytä alkaa potkimaan.

Oli alottanu ylityksen ku me vielä oltiin valoissa töysänkadun toisella puolella. Käveli vähän viistoon, selkä meihinpäin. Vasemmalla jo hyvin tilaa ohittaa turvallisesti.

Aivan ihme tapaus tää monottaja.

Oli kumminki mielstään kai niin paljon ajanu pyörällä, että oli saanu oikeuden potkia toisia🤯

Montahan kilsaa pitää ajaa, että saa alkaa potkimaan?

1 Like

Nuo yltiöagressiiviset pyöräilijät menee kyllä kaikesta liikennesaastasta eniten ihon alle, kun pilaavat allekirjoittaneenkin mainetta. Hienoa, että tosta on kuva, tekisi melkein mieli tajota muovikuitukengän kärkeä kohdatessa.

2 Likes

Hmm, asun tossa huudeilla ja välillä on aika agressiivista pyöräilyä tullut kohdalle. Mieleen on jäänyt viime kerta, jossa Sturenkatua koilliseen väärällä puolella ajanut pyöräilijä tuli Aleksis Kiven kadun yli kevyenliikenteenväylälle karjuen ja meinasi ajaa päälle (seisoin jalankulkijana valoissa siinä Oluthuone Konepajan kohdalla). Ei näytä samalta tapaukselta kuin tuo kuvan, mutta kai tuo Teollisuuskatu-Sturenkatu-akseli on sen verran paljon liikennöity, että sekaan mahtuu sekavampiakin tapauksia.

Olikos minkä ikäinen ihminen tuo? Jotenki nuorelta näyttää kuvassa mutta mitä se ny sitte kenellekki tarkottaa.

Vittu mikä tyyppi.
Ihmiset kulkee usein vakireittejään tiettyihin kellonaikoihin.
Ehkä kohtaatte vielä, ja saat kuvan etupuoleltakin.

2 Likes

Tuo keissi oli päätynyt (eri) kuvan kanssa FB:n Kusipäisten Pyöräilijöiden Bongausryhmäänkin. Siitähän riemu nousi ja nousee.

Liikenteessä pitäis osata olla kiitollisempi asioista. Kärkikolmion takaa ja mun nenän eteen koko kelvin päälle rullannut vanhempi tätihenkilö alko huutamaan mulle koska ilmeisesti oli väärä ilme. Sain kuulla, että eihän hän nyt mun päälle yritä ajaa ja hänhän pysähtyi. Toivotin viikonloput.

2 Likes

No huh mikä keissi toi Teollisuuskadun. Joku joskus sanoi, että suurin este pyöräilykulttuurin kehittymiselle on pyöräilijät itse ja kelasin että vittu mitä paskaa, mutta tällaisten jälkeen alkaa joskus usko hiipumaan. No ei siinä suurin osa jengistä ajaa onneksi kaikin puolin asiallisesti ja hommat kehittyy! Kyllähän se on valitettava tosiasia, että isossa kuvassa Helsingin pyöräinfra on riittämätön kasvaneelle pyöräilijöiden joukolle ja vaaratilanteita sekä mielensä pahoittamista syntyy. No toki nyt syksyllä ja talvella taas helpottaa, kun osa jättää pyöräilyn tauolle. Ylimääräisen kiireen kun onnistuu jättämään pois, niin on vähön chillimpää. Huvittava havainto on kyllä se, että jalankulkijat eivät edes odota pyöräilijän pysähtyvän suojatien kohdalla. Kai se pyörän selässä itse tuotettu vauhti on niin arvokasta ettei sitä haluta turhalla jarruttamisella hävittää : )

Suunnilleen itteni ikäinen, sanotaan 30-40 välissä oleva, englanniksi kommunikoiva mieshenkilö.

Joo kyl. Mua surettaa hirveesti nykyään kun jalankulkijat jää odottamaan vaikka itte hidastelee jo kaukana. Niiden ruumiinkielestä näkee että ne on traumatisoitunu jostain kusipään täysii-päälle-ajamisista.

Toi jarruttamisen mahdottomuus on kyllä kans aivan käsittämätön juttu. Ilahdun aina ihan hirveesti ku jossain Espoon rantareitillä vastaantuleva pyöräilijä jääkin odottamaan kävelijöiden taakse että mahtuu.

Road ragesta tuli mieleen että en ragettanu ku oli muita paikalla mutta mieli kyllä teki. Eilen käveltiin kumppanin kanssa kohti K-kauppaa ja astuttiin Tallbergin puistotien pohjoisen puolen “sivutien” ekalle suojatielle niin eikö sieltä vedä hiekkatieltä joku pelle sinkulalla/fiksillä suoraan nenän edestä ja sen innoittamana vielä tavispyörällä joku toinen tyyppi lisäks. Jos luet(te) tän niin haista(kaa) sinä/te vittu/vitut.

Ja infra pysynee paskana, kun tuntuu, ettei sitä edes haluta kehittää.
Tuo Helsinginkadun pyörätieremppakin sellainen vitsi. Kaupunki “parantaa” infraa muuttamalla asfaltin värin harmaasta punaiseksi, mutta ei viitsi samalla oikaista pyörätietä 60cm, että keskellä tietä oleva pylväs jäisi tien ulkopuolelle.
Siihen vain uusi pinnoite tolpan ympäri.
Koneet oli jo paikalla, niin olis kaivanu 80cm maata pois oikaisulinjalta, 20cm 0-60 mursketta tiivistäen, 100mm XPS levy routasuojaksi ja päälle 30cm 0-60 + 20cm 0-32 murskeet ja tasauskerros. 1 kuorma maata pois, 2 sepelikuormaa ja paketti finnfoamia ja olis saatu siitä väylästä hyvä. Mutta kun ei.

Se infra ja tilanahtaus ei kyllä silti sais nostaa kierroksia niin paljon, että aletaan potkia toisia. Se nyt ei ainakaan tilannetta paranna. Ite pottuilen kympin twittertilille somessa ja projektinjohtajille duunissa. Tossa eilisessä keississäkin olin KYMP-talolta tulossa kokoustamasta. Itellä vaan ei talonrakennusrakennuttajana oo infrakohteita, mutta toivon, että terveiset kulkee talon sisällä :grin:

5 Likes

Eri homma toki huudella täältä Kuopion haja-asutusalueelta, mutta itse monenlaisen kulkupelin käyttäjänä olen vain aina tuntentenut jalan kulkiessani odottelun helpoimmaksi. Pyörällä on kiva ajaa kovaa, autolla on halvempaa ja ekologisempaa ajaa pumppaamatta polkimia ja jalan on mukavinta kulkea kiireettä. Ruuhkassa liikkuessa asia erikseen.

1 Like