Riippumatot, teltat, makuupussit, makuualustat ja yöpyminen pyöräreissuilla

Tämmöinen tuli internetissä vastaan:

Topeak Bikamper

http://www.topeak.com/mediafiles/products/1389/

http://www.topeak.com/mediafiles/products/1364/?show=1

^ Fillaritorilla myynnissä.

Museokadullahan on Nannen riippumattoihin erikoistunut putiikki. En ole paikalla vielä käynyt, koska paikkaa riippumatolle ei (vielä) ole, mutta pihan tms. löytyessä aion suunnata sinne. Ihan sen takia, että on aika älyttömän siistiä, kun joku pitää riippumattojen erikoisliikettä. Nettisivuilla oli osio “retkiriippumatot”, mutta siellä ei ollut yhtään tarjolla. Ehkä liikkeen puolelta niitäkin löytyy.

Riippumatto, alusta, pussi ja tarp. Tää jäbä on niin kova hemmo että käyttää kuplamuovia makuualustana… 0_0. Meikämandoliinon läskeillä en ihan heti osta ideaa.

Hyttysten torjuntaan verkottomassa riippumatossa pari niksiä:

riipparin pakkauspussiin(toimii ainakin ticket to the mooneissa jossa pakkauspussi on kiinteästi keskellä riippumattoa) jotain raskaahkoa, puukko/silmälasit koteloineen/mitä nyt haluutkaan pitää kädenulottuvilla nukkuessasi, makuupussiin kömmittyäsi heität sitten taskun toisen laidan yli, ja goisit makoisasti kuin herneet palossa.

TOinen metodi edellyttää lippistä ja kykyä nukkua se päässä. Eli lippis nuppiin ja ylimääräinen t-paita ään ympärille. Lippa pitää paidan pois kasvoilta ja makuupussi huolehtii muusta.

Hyttyset pääsee välillä kurottelemaan läpi mun TttM:stä ja joutsenen 1000 pussista, mutta jos käyttää makuualustaa, niin ongelma on tietty sillä ratkaistu. Suosittelen vilpittömästi liukaspintaista alustaa solumuovisen nahkean sijaan. 2/3 alusta riittää erittäin hyvin.

Itse dikkailen pitää alustaa mukana, koska se vapauttaa myös nukkumaan maassa tarpeen vaatiessa ja pitää vilun loitolla. Tällä kombolla ei riippari häviä ainakaan mun hyvin ilmastoidulle kesäteltalle mukavuuslämpötiloissa ja on tuolla nukuttu talvisilla jääkiikkureissuilla parinkympin pakkasissakin. Silloin on tosin mukana toinenkin nukkuja samassa riipparissa ja/tai kahden makuupussin talviyhdistelmä.

Tuplana riippumatossa nukkuminen on vähän kikkailua, mutta onnistuu kyllä ainakin jos nukkujien välit on niin läheiset, ettei tappituntuma tai aamuhöjäri häiritse. Parhaiten se luonnistuu niin, että nukkujat on eri päin(päät eri suuntiin). Tämän olen huomannut välttämättömäksi ainakin silloin jos riittävä pituusero ei mahdollista lantioiden sijoittelua eri kohtiin. Jalkafettarit kunniaan.

Tää on tietysti täysin subjektiivista, mutta retki-lehden yms. markkinoima tapa nukkua riipparissa on mun selälle kelvoton. Jope Ruonansuun näköisen toimittajan mielestä riippari pitää vetää tiukahkolle ja nukkua pikkuisen viistossa. Mä saan tällä meiningillä pelkästää hartiat ja polvet eeppisen jumiin (hartiat menee lysyyn ja polvet lukkiutuu helposti suoraks) . ELi meitsi valitsee amazonin stailin eli löysähkön riippumaton ja asennon mihin nyt kulloinkin nukahdan. Kahdesta melkolailla puuttuvasta välilevystä huolimatta kaarella nukkuessani alaselkä pysyy niin vetreänä kuin se nyt yleensäkin on. Tropiikissa ei kannata koittaa nukkua tuplana riipparissa, on melko hikistä.

Tervehdys, googlesta osui tämä sivusto silmiini , niin pari vinkkiä: ebay-kauppa josta on tullut kolme riipparia hankittua, yksi camo hyttysverkolla, yksi ultrakevyt ja yksi tuplariippari eli kaksikerros plus velcrolla yksi riippari lisäeristeenä ja hyttysverkon tilalla nailonkangas. Kotimaasta on tullut ostettua Amazonas Moskito-Traveller alle 30 €
nämä kaikki ovat olleet edullisia ja toimitus Englannista nopeaa.
Ostin kympillä makuupussin ja raksin siitä vetoketjun pois ja lisäksi oli alla poncho liner eli sadeviitan vuori tai päinvastoin.https://www.mamidea.com/webshop/images/Amazonas_moskitotraveller.jpg?osCsid=pa6s1crsna91tb5ibtk69mrvl5
Tuolla tarkenin hyvin , hyttyset pitivät alapuolella konserttia, mutta eivät tulleet läpi.Pieni pakkauspussi ja erätoveri oli tarpina tuolloin.

Vinkki tarpista:Tanskalainen laavuvaate, oliivinvihreä, uudenveroinen 15 €

Laitoin maahan riipparin alle kevytpressun jonka päälle sitten reppuni jne.

Hennessy on pätevä laitos, mutta suhteellisen kallis… Isona miehenä ostin vielä sen isomman ja kestävämmän mallin, mikä nyt onkaan nimeltään, niin sille tulee jo kokoa ja painoakin suht paljon. Nyt ehkä ostaisin dd-hammocksin frontline mallin. Tuossa on hyttysverkko ja tuplapohja, jonka väliin voi tunkea vaikka makuualustan tai muuta eristettä. DD hammocksin 3x3m tarp on myös ihan laadukkaan tuntuinen, suht kevyt ja siedettävän hintainen, sellainen mulla on varastossa odottamassa seuraavaa reissua.

Tenth wonder green hornet ajaa saman asian ja hinta on kohdallaan. Tässä
kevyempi versio on jungle 1 hammock , mutta kevyin ja edullisin on ultralight hammock Tämä, noin 11 € on hinta.

Tsau,
Kävin hakeen tollasen Hennessy Expedition A-Symin tarranauhalla.

Kokeilin tuota Hämeenkyrön metsissä ja vaikka saletisti edullisempia ja parempiakin vaihtoehtoja löytyy, niin onhan toi uskomattoman kurko viritys.

Menee tosiaan pieneen tilaan, ite säkki erillään sadekatoksesta. Nippelitietona koko nyytti menee tommoseen Chrome Warsawin taskuun ja pysyy siinä aika jämptisti paikallaan.

Ei ehkä niin “muutamassa minuutissa” pystytettävä kuin jossain väitetään, mutta todella mukava silti. Ei tuu festariraivoja kun pikku koistisessa sitä purkaa.

Kaikenlaiset perkeleet sinne luikki sisään jos ei sulkenu huolella sitä velcroa, ja sisäänkäynti tuntu alussa varsinkin muutenkin vähän kuumottavalta. Ulos en aina oikein meinannu päästä, mutta ei sieltä tehny mieli toisaalta lähteäkään.

Vilu tuli aika herkästi, jonkinlainen makuualustaviritys vois tosiaan olla paikallaan. Duunikaveri ehdotti ratkaisuksi kolmen vuodenajan makuupussia, ei imo pässimpi ajatus.

Ainakin kokeilun arvoinen juttu jos ei muuta.

Lisäks big up ja kiitokset eränkävijöiden kokemuksille ja vinkeille tällä ja edellisellä sivulla!

Juhannuksena pääsin nukkumaan salaa kaverin hammockissa ja nyt pitäis saada oma. onko täävarustelekan oma ok, vai laittaisko tuplat rahaa ticket to the moonin king sizeen?

Ticket To Moon on kyllä ihan rahanvastine ja king sizeen kääriytyy isompikin jantteri. Lekan matto luultavasti ihan OK, ilman suurempia mukavuuksia tai hifistelyä.

Ticket to the moonin sinkkuversioo saa samaan hintaan, ainakin ite ottaisin (ja otinkin) sellaisen. Ainakin tällanen 175-senttinen ja vähintään yhtä levee jätkä mahtuu kivasti nukkuu.

e: tietty ennoo nähny tota lekan versioo, voihan se olla hyväkin.

pitääkin kysyä, et mitä malleja ne oli, joissa nukuin juhannuksena, koska toinen oli vähän ahdas meikäläiselle, mut toinen oikein mukavan tilava.

e: juuh ei tätä enää tartte pähkäillä.Ticket to the moonin double verkkokauppa.comista alle 40€

Tämmönen löytyy iteltään.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/12861435/pyöräily/WP_20130524_018.jpg
Lisätiedot:
http://www.varuste.net/Exped+Scout+Hammock+Combi

Kaks kesää menny ja tää on ihan vitun hyvä. Piste. Varmasti on parempia ja huonompia, mutta omaan tarpeeseen ollu tosi hyvä. Ainoa mistä aina voi viilata on toki paino.

PS. Sori vaihteellinen kuvassa…

Olen parantumaton mahallaan nukkuja joten en itse oikein noista hammockeista yöpymis käytössä perusta.ticket to the moonin ostin kyllä ihan koska makuuasento on mukavampi kuin istuminen maassa, näin vältän myös kaikki puiston ruohikolla olevat koiran paskat ja pulsun oksennukset :slight_smile:

Ite oon kans natoasentomiehiä, mutta hammockissa tämä ei ole niinkään ongelma, vaan pikemminkin riittävä lämmöneristys ja makuualustan pysyminen paikallaan. Lisäksi tuollainen riippumatto on vähän ikävä jos ei ole puita sopivalla etäisyydellä toisistaan.

Massipääliköthän palkkaisi kaksi ihmistä pitelemään riippukeinua :D. Hammocki nukkumiseen ehdoton ykkönen on kesäisin Sleepwalker makuupussi. Se on siis niinkuin one piece mutta makuupussi :smiley: kätevästi aukenevat kädet ja jalat (vetokejukiinnitys on hankala avata ainakin jos kädet on siellä pussissa) mahdollistaa esim. Puskassa käynnin ilman että tarvitsee kokonaan tulla pussista ulos.

grr - 10:11, 28.4.2011 » Oon käyttänyt Ticket to the moonia extempore tyyppisillä viikonloppukeikoilla eteläsuomen kesässä. Toimii.
Elikkäs. Tästä on edetty siihen että nykyään nukun mielummin maassa kuin puussa, hartiat ei kestä riippumaton rusentavaa syleilyä. Hommasin ihan vitun kalliin Thermarestin itsetyydyttyvän prinsessapatjan ja nyt kelpaa. Matot jäi päikkärikäyttöön pihalle.
jerppa - 9:40, 2.7.2013 » Sleepwalker makuupussi
Yeaaa, Musucbag on loistava kans jos on tapana pyöriä unissaan kuin väkkärä.

Hammock on yks parhaita asioita ikinä. Tehtiin empiiristä tutkimusta ja todettiin, että parhaiten palvelee king size, kun siinä on kaks ihmistä vastakkain.

Yövyin paluumatkalla mökiltä Siuntiossa. Mukavat ja pehmoiset unet tuli Ticket to the Moonin riippumatossa saman lafkan hyttysverkon suojissa. Tai siis neljään asti aamulla nukuin hyvin kun sitten alkoi tihkuttamaan. Kuudelta hiuksenhieno tihku yltyi kevyeksi sateeksi ja minä sitten kiireellä leiriä purkamaan. Lähellä oli laavu onneksi. Suosittelen riippumattoilijoille paksua makuupussia, sadekatosta ja epäluuloa sääennustuksia kohtaan.