Retrompaa sinkulaa pukkaa

Kaveri sai töitä epsanjasta, ja totesi että kaikki ylimääräinen päätyy rosikseen, muun muassa pyöränsä. Siinä vaiheessa en voinut muuta kuin pyytää ko. henkilön parille mallasjuomalle keskustelemaan asiasta. Täten mulla on nyt vanha Tunturi. Koeajon perusteella olennaiset osat on kunnossa (teutaroin just äsken tuon kanssa kuus kilsaa himaan, Konan ollessa kuljetuksessa etulokariin/sarviin tuettuna. Oli pari kertaa jännät paikat).

Postasin kuvan suoraan pyöräverstas-foorumiin, koska saattaapa olla että menee jossain vaiheessa sormi suuhun, kun ajattelin kuitenkin hiukka laittaa vanhaa ratsua parempaan kuosiin…

http://img40.imageshack.us/img40/7936/dsc00096t.jpg

Siitä vaan runkonumeroa Tunturin suuntaan, niin tulee jonkunlainen ikäarvio – ainakin ite sain aika nopeesti ton retkitunan numeroilla. Hieno herraspoljuke.

Hieno on!

Kas, täytyypä pistää Tuntsalle, vai mikä Accell corp se nykyään onkaan, viestiä.

Onks sinne btw joku kysy-meiltä-email tai puhelinnumero?

ton kautta taisin pistää oman kysymykseni:

http://www.tunturi-bicycles.com/fi/Palaute/

-pete-

Ensimmäinen tenkkapoo. Kuvassa näkyvä lähempi dropoutti on vinossa (vrt. taaempaan), koska takakolmion putket ovat hiukka vääntyneet läheltä dropouttia. Miten kannattaisi alkaa suoristamaan? Onnistuuks kotikonstein, vai pitääkö kääntyä jonkun osaavamman puoleen? Hehe, haarukan emäputki on joskus myös katkennut, se on hitsattu kasaan itseasiassa ihan siistin näköisesti (vaiikken mä ny mitään hitsauksesta tiäkkään.

http://img194.imageshack.us/img194/2960/dsc00098p.jpg

Droppi ruuvipenkkiin, tai sitten isoilla pihdeillä dropoutista kiinni, ja hitaasti mutta varmasti, mieluiten yhdellä liikkeellä rungosta vääntäen suoraksi. Ei kannata hirveästi nytkyttää edes takasin. Ei ole mitään rakettitiedettä, onnistuu kotikonsteilla.

Vasta tässä (viimeisen 7 päivän sisään) oli ehkä jostakin on-onen ruoskasta threadi, että oli vääntynyt ja piti suoristella. Löytynee suht helposti, en vaan ehi nyt ite hakemaan. Noi eskop:n ohjeet kyllä vaikutti samalta kuin ne, mitä sinne tuli.

^ tässä.

Joo-o, kattotaan tässä kun joudetaan, miten -67 Tuntza taipuu…

En sitten tohtinut itse käydä taivuttelemaan, kun ei oo kunnon ruuvipenkkiä, vaan kävin Visan pyörähuollossa (ent. Saariolla). Nyt kulkee takarengas suorassa linjassa. Muutenkin putsasin&rasvasin koko höskän keskiötä myöten, vaihdoin ketjut ja takarattaan sekä pari pinnaa, ja koeajo oli vallan miellyttävä, kun ainoat nitinät kuulu penkin jousista. Eli kaiken maailman markettipomppukeppiruosteketjuinserayosemitehyrpidistit kyllä kalpenee kun mä vedän niitten ohi (en ehken täysii, vaan rinta rottingilla). [EDIT: kaikista eniten mua ärsyttää ruosteisen ketjun vikinä]

…takakiekko pitäis hankkia uus, siitä kun ei oikeen enää taida saada kalua. Mistäköhän kannattaisi Turun alueella kysyä?

Nonni. Yo-kylän jätelavalta löytynyt hiukka patinoitunut Selle Italia Turbo sai aikaan sem, että päätin vetää Tuntsan vähän Path Racer -tyyliseen kuosiin, joskin nuo sarvet on vähän kompromissi, mutta joka tapauksessa likaisen valkoinen satula ja likaisen valkoiset gripit sopii hyvin yhteen.

http://img216.imageshack.us/img216/2714/dsc00105pqu.jpg

Vaakaputki on muuten 63 senttiä, ja wheelbase leppoisa 121 senttiä.

Satulatolppa on vähän lyhyt, nostin sitä sen verran että se uppoaa putkeen joku 8 senttiä, mutta vähän arveluttaa. Elopainoo on se 75 kiloa, ettöä ei kai se siitä oo kiinni, mutku tollanen 22,2 paksu rauta ei kai kovin jäykkää oo…osaisko joku sanoa et ajelenko riskirajoilla…

Mulla oli tollanen samoilla kuvioilla, mutta punaisena ja alkuperäinen takaritsi oli vaihtunut toiseen matkan varrella. Toivottavasti Hessu sai sen keskiönkupin vaihdettua ja muutenkin fiksattua pyörän myyntikuntoon.

Eiks kahdeksan sentttiä oo se ohjemitta satulatolpan vähimmäisupotukselle? Aurinkokippikseltä voisit ehkä käydä penkomassa pitempää tolppaa.

Ai on vai? Nostin sen mututuntumalla niin korkeelle ku uskalsin. Pitänee varmaan käydä a-kirppiksellä, eipä tullut ieleeni että siellä vois olla sekalaista palikkaakin…

Joo-o, on tää sellaista sijaistoimintaa Fabrizion* osia odotellessa…

*kun kerran foorumilla on jo esitelty Viggo ja Guido, niin ajattelin ristiä mun yksilön Fabrizioks.

(en jaksanut tehdä uutta lankaa)

Minä tuon pappamallin jo pistin etiäppäin, mutta taloyhtiön jätteistä poistin siistin vanhan mummiskan. Laitteessa on muuten alumiinivanteet, kokoa 584 (eli 650B?) jotka näyttää siltä että ne olis alkuperäiset. Kaikki toimii (jopa dynamo pienen rukkauksen jälkeen), ja ruostetta on enimmäkseen tarakassa. Haarukka on inan verran taipunut taaksepäin, mutta mitäpä tuota vääntelemään kun sivuttaisheittoa ei näytä eikä tunnu olevan.

Täytyy vielä laittaa Tunturille emailia jos sais vuosimallin selville.

Oli muuten yllättävän palkitsevaa vaihtees rassata nollabudjetin fillaria. Olis tullut kiiltävämpi, mutta Autosol loppui kesken :slight_smile: