Rengaspaine rengaspaineet ilmanpaine renkaissa postaa omasi

Ajelin kakskutosella 1,5bar renkuleissa sisurien kaa ku en jaksanu pumpata ja oli iha perseestä.

Aika rajut paineet, ite oon ajanut yleensä jollain 3,5-4 barilla samoilla kumeilla. Oon kyllä semi-köykäinenkin.

28mm gp5000, 5-6bar edessä, takana 6-7bar, maantiellä
37mm CST sensamo speed, ~4bar E, ~5bar T, retkirigissä
25mm Conti RaceKing E / Gatorskin T, 6Bar E, 7bar T, katuradassa

Painoa ~95kg

Paino pudonnut vähän (82-83kg) ja ilmanpaineet sitä myötä. 25mm kumeihin laitan eteen 6,5 ja taakse 6,75bar. 28mm reilu 5bar, soralle riittää vähempikin mutta harvoin jaksan laskea painetta asiakseen kun joutuu ajamaan niin paljon päällysteelläkin. 33mm krossikumeissa tällä hetkellä 3,5/4bar, mutta laskee kunhan liukkaat tulee. 29x2,25" on ollu yleensä 1,8/2bar mutta alemmaskin kärsis laittaa jos ajais pelkkää maastoa. Aika usein tulee ajeltua maastopyörälenkeillä helppojen polkujen lisäksi myös kelviä ja soratietä pitkät pätkät, niin tulee sen takia monesti laitettua vähän reilummin painetta.

Toimii alemmillakin paineilla oikein mukavasti. 6 baria tais olla valmistajan suositus ylärajasta. Ite en oo köykänen. Ajokamat päällä ~110kg raahattavaa massaa.

Ei mee Rene Hearsen supple-asteikolle tommoset lukemat, mutta pääasia jos toimii. :slightly_smiling_face:
Mä oon noin 40kg kevyempi ja jossain 4,5 barin jälkeen alkaa olla jo epämukavat ajella kotikadun nupukivillä.

Viimeks ku kävin Cännärillä kaupungilla jossa juuri nämä 37mm Voyager Hyperit katoin et aika löysät on. Jaksanukkaan kääntyä takas pumppailemaan mutta kotiin tultaessa katoin että mittari heilahti pikkasen päälle yhden barin molempien kohdalla ekan pumppauksen jälkeen.
Milloinkohan tolla oli viimeks ajettu…

Hämmentävää kyllä että pysyivät kehällä. Smart Sam pomppas kerran ~15cm matkalta pois kehältä kanttarilta alas tultaessa. Ihmettelin et mikä meni rikki kunnes hoksasin pullistelevan sisurin kääk.

Omapaino 95kg

  • Maantie 25mm Schwalbe Pro One TLE 5,5bar edessä 6,5bar takana

  • Työmatka (2km) 28mm lugano 4-6bar riippuu kuinka usein jaksaa pumppailla

  • Läski 4,4" Jumbo Jim 0,4bar edessä 0,6bar takana

Vaihda Konsta jotkut supplet kakskutoset alle. Itellä Equillarissa pitkälle 1.5-2 bar GK SK ja Michelinin jotkut lateksit inessä. Rullaa hyvin :sunglasses:

Sutra LTDssä melkeinpä aina joku 1,7 bar edessä, 2 bar takana, yleisesti ottaen joku 45-54mm rengas (Teravail Rutland LS, WTB Riddler, WTB Nano), pl. Ultradynamicot jotka oli 42mm eli surkean kapiat mutta hyvin rullaavat. Tubeless siis

Painan ehkä 85 kg?

Onx Onza Canis vaaleekylkisenä tarpeeks supple?

Löllörenkailla löllöttely on kyllä semmonen huvitus jota on todella vaikee ymmärtää mutta ehkä jengi diggailee kuntoilusta? Jos on jumppaorientoitunut niin siinähän säästää yhden käynnin junttisalilla kun tappelee vierintävastuksen kanssa matkalla lähi-Prismaan!

26" GKSK alle 2 barin paineilla oli kyllä kunnolla dreamy tossa kesällä ku jäi tarkistamatta paineet ennen lenkkiä. Kuvittelen et asfaltilla tuntu vähä tahmeelta.

OT mut saaks näitä 26" mistään? en muka osaa internetistä löytää

En minä tiä saako enää. Kaks paria oon onnistunu hommailemaan maailmalta talouteen.

En tiiä, ei oo kokemusta, mut aikamoiset nappulat! Onza Canis näemmä 70 tpi, GKSK 127 tpi😎

60TPI kangas kaksin kerroin on 120TPI.

2 Likes

Täytyy kyl sanoo että noista Onzan tpi-hommista ei kyllä ota mitään tolkkua. Havaitsin tän nyt ku rupesin asiaan oikeen tutustumaan. Canista on kyllä 60 ja 120 versioina ollu olemassa 26 x 2.25 -koossa joita noi meitin on. Helvetin ohuet kyljet noissa kyl on, että en sitte tiäjjä.

https://u.cubeupload.com/Konsta/yX6JcG.png

Lötköllä en aja kyllä jatkossakaan, se on vissi ja varma se! Vaikka olis 1200 tpi saakuta.

Mikäs olikaan se topik missä tästä on puhe, ja tiede? Itsehhän rakastan tiedettä, ja uskon, mutta edelleen oma fiilis kaikesta tieteenuskomishalusta huolimatta, on, että ilmaa renkaisiin, himpatti.

On topic:
Renksisiin tuuttaan yleensä sen mitä renkaan kyljessä lukee. Joskus retkipyörässä olen laittanut 0,5 bar enemmän takarenkaaseen, koska ajossa fiilis. En myöskään oikein luota mihinkään pumppujen mittareihin. Aina painain omalla painollani pyörää katua vasten, ja katson miten rengas elää.
Painoni heittelee 75-100 Kg välillä pelottavan nopeasti.

1 Like

joo meikällä sama. paitti luotan siihen mitä toi mun pumppu ilmottaa tai niinku kelaan et on se ainaki tarpeeks lähellä.

sain nyt aikaseks laittaa ton panaracer fire crossin takakumiksi ja yllätyin kun sen kyljessä luki 6bar mikä on mun mielestä aika paljon kun contin terra speedin kyljessä luki 5bar. oon aina luullu että isompi kumi pienempi paine. iso ja kova rengas näköjään.

ajelin tossa hervanta - keskusta katteleen hellriser 2 ja aloin miettiä että mun tarttee keventää välitystä kyllä viä vähäsen. en jotenkin osannu ajatella kuinka paljon raskaampi on mennä kun rengas vaihtuu aika paljon isommaks.

Kadulla tää, metsässä nyt märällä edessä 1,35 bar, takana 1,45. Renkaat 29x2.4, minä n. 75 kg. Maastossa kyllä riippuu täysin renkaasta, tavoitteista ja kelistä mikä paine toimii, mikä ei. Ja 0,1 bar saattaa olla aidosti ratkaiseva ero.