Rengasapua - renkaan leveys suhteessa vanteeseen

asb - 12:28, 20.9.2016 » meillä on jo topicci [...] [j]oka vitun asialle.
(elikkäs siis jos tälle on joku uudempi topi niin syyttäkään niitä jotka ei aikoinaan osannut googlata ettekä mua vaikka nostin viis vuotta vanhan langan etusivulle ;) )

Aattelin että josko laittaisin tyttöystävän verentiin 57-584 isp:t. Nyt vain on niin että siinä on 18c vanteet ja vähän pelotta, että ovat liian kapeat.

En oikein maalaisjärjellä päässyt ratkaisuun joten etsin luonnollisesti totuutta internetistä. Schwalben sivulla suositellaan, että 17c vanteelle vois laittaa maksimissaan 52 mm kumin, mutta 19c vanteella vois iloisesti käyttää jopa 62-millistä kumia.

→ onks joku koettanut esim isptä noin kapeelle vanteelle, ja ootteko vielä hengissä kertomaan asiasta? mitään performance-juttujahan tässä ei haeta

Ajelin viime talven ja tämänkin ajattelin nokian 2,1" nastalla 19c vanteella ilman ongelmia. Pallo se on mutta haitanneeko tuo.

Joku tulee ihan varmasti kohta kertomaan että tarviit vähintään 35mm tubeless-vanteen, ja joku toinen tulee kertomaan että voit laittaa etkä kuole. Itse olen jälkimmäisen kannalla, open poroilla käytetty ties kuin leveetä knakia eikä mitään kauhistuttavaa ole tapahtunut.

62mm 19c ja elossa

makko - 10:10, 4.11.2016 » Joku tulee ihan varmasti kohta kertomaan että tarviit vähintään 35mm tubeless-vanteen, ja joku toinen tulee kertomaan että voit laittaa etkä kuole.
Sit varmaan täytyy kallistua siihen vastaukseen joka sopii parhaiten mun omiin näkemyksiin D:

Lähinnähän tos mietityttää se että meneeks nastat hukkaan jos rengas liian pallo. että onko parempi tyytyä johonkin nokia a-kymppiin :o

aika paljon saa paineita pumpata että rengas on kontaktipinnan kohdilta pallo kyllä. ei varmasti oo mitenkään optimaalinen kombo mutta todennäköisesti toimii pikku jippoineen ihan ok eikä esim räjähdä yhtäkkiä.

Kapeemmalla kehällä huojuu tai muljuu enemmän se rengas sivuttain mutta tosiaan sopivat paineet niin kyllä se maahan osuu. Mulla ghettotubeless ja 1.5 kiloo paineita.

kyttyra - 10:06, 4.11.2016 » Aattelin että josko laittaisin tyttöystävän verentiin 57-584 isp:t. Nyt vain on niin että siinä on 18c vanteet ja vähän pelotta, että ovat liian kapeat.
Meillä on noi samat 17c vanteella. Aivan hyvät. Vaimo liikkuu. Ei haise zombilta.

Itellä 60mm leveet Mavicin 317:ssa.

Ennen oli asiat paljon helpommin, kun vaan laitetiin leveetä kumia kapeelle vanteelle ja mentiin. Nyt on näitä kaiken maailman asiantintijoita.

avasin toban, koska: vahva nosto.

meno melko: denialismi ja kokemusasiantuntijuus (asteikolla: kuolin/en kuollut).

yllätyin/en yllättynyt.

^et varmaan oikeessa elämässä oo tollanen jäätävä mega_autisti. ymmärsit varmaan rivien välistä mitä kysymykselläni ajoin takaa mutta silti piti tulla vaan ilkeilemään :confused:

Itehän tulin kertomaan että laitoin renkaat vanteille ja totesin että kyllä nyt vähän hassulta näyttää noin kapealla vanteella. Kokosin kuitenkin rohkeuteni, ajoin testilenkin, enkä ainakaan vielä kuollut.

Vaikuttaa siltä et mun näkemykselle saattas olla tarvetta

Jaahas täällä kavennetaan taas keskustelutilaa pilkkaamalla.

Laitetaans tälle sivulle vanha kunnon:

Ja sellanen lisäys, että tuosta voi jonkin verran poiketa ilman minkäänlaista vaaraa. Taulukon laatija on itsekin sanonut painotuksen olevan tällainen.

Vanteen sisäleveyden ollessa 18 mm ja renkaan leveys 57 mm saa rengaspainetta laittaa vähän enempi ja/tai kyljet saa olla aika jämäkät, jotta ei tapahdu häiritsevää nuljuamista. Kuitenkin varmana toimii ja on turvallinen. Jäällä ei nastoillakaan ajeta semmosella tyylillä, että renkaat taittuu kantatessa alle…

Omien subjektiivisten havaintojeni perusteella sekalaisessa yleiskäytössä aika moni leveä rengas on itseasiassa kivempi vähän kapeammalla kuin leveämmällä vanteella. Ei haraa kaikki mahdolliset reunanappulat koko ajan vastaan vaikka ei pumppaisi renkaita ihan koviksi ja ohjauksen kaatuilutaipumus on yleensä kapeammalla vanteella pienempi. Jos tavoitteena on maksimaalisen pidon saavuttaminen, niin silloin leveämpi on varmaan poikkeuksetta parempi.

Lumikko - 16:24, 4.11.2016 » Vanteen sisäleveyden ollessa 18 mm ja renkaan leveys 57 mm saa rengaspainetta laittaa vähän enempi ja/tai kyljet saa olla aika jämäkät, jotta ei tapahdu häiritsevää nuljuamista. Kuitenkin varmana toimii ja on turvallinen. Jäällä ei nastoillakaan ajeta semmosella tyylillä, että renkaat taittuu kantatessa alle...
Tätä mää siis hain, ja sen lisäksi käytännön kokemuksia. Mittasin muuten noi 2.25" ISP:t. pränikkänä vähä yli 2 baarin paineilla niiden leveys nappulasta nappulaan oli n. 56 mm ja renkaan kyljistä mitattuna n. 50 mm.

EDIT älkää nyt hyvät ihmiset tehkää tästä perjantaitopsua

EDIT2 sen verran lipsahdan ot:n puolelle että jossain vaiheessa saattaa olla haussa huokeat ja käyttökelpoiset leveemmät kiekkoset tohon verentiin. nyt jäi kuitenkin 6-7 mm per puoli tilaa ahtaimmasta kohdasta. jonkun verran enemmän jos siirtää akselia taaksepäin.

Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta eikö ole vähemmän arveluttavaa laittaa läskiä rengasta 26-tuumaiselle vanteelle kuin isomman halkaisijan vastaavalle? Tämä ihan vaan, kun nyt näin tämän ketjun ylhäällä.

Miten se olis vähemmän arveluttavaa?

onhan aika jo vähän ajanut niistä ohi

höpöhöpö hei negis

Äh. Tarkoitin siis, että jos kaksysi on sisäleveydeltään 17 mm ja kakskutonen saman, ja molemmille laittaa yhtäläisen renkaan, onko kakskutosella vähemmän todennäköistä livetä vanteelta?

EDIT:

negaatio - 16:53, 4.11.2016 » onhan aika jo vähän ajanut niistä ohi
Mutten minä tätä lähde kiistämään. Kyllähän kisakalusto puhuu puolestaan. Minulle sillä nyt kamalasti kuitenkaan merkitystä, koska kakskuus on trve sawboss.

Mä ainaki ymmärsin kysymyksen kyllä iha hyvin mut en edelleenkää ymmärrä mitä eroo siinä vois olla ja toivoisin kuulevani jonki teorian aiheesta.