Remonttiprojekti: Colnago Tecnos

Pitänee hommata tuota ML sprayta sitten. Noissa taitaa olla erona vaan koostumus ja tuo ruosteeseen tunkeutuminen vai onko tuo yleissuoja pitkäkestoisempaa?

Kopioin/jatkoin tosiaan tänne.

No niin, kiitoksia. Mitä nuo ML-tökötit käytännössä tekevät sille jo runkoon pesiytyneelle ruosteelle? Liuottaa pois vai sitoo sen siihen suojaavaan vahakerrokseen? I want that shit out of my bike.

^ Jos haluat ruosteen pois, lienee ainoa keino ruveta läträämään happojen kanssa (0_o). ML-tökötit eivät poista ruostetta, vaan nimenomaan pysäyttävät/estävät ruostumisen muodostamalla vahamaisen kerroksen pinnoille (AFAIK).

Agrimarketista 5 kilon pytty porsaiden ripulilääkettä ja liuottelemaan ruosteita pois.

Zigura - 16:05, 24.1.2011 » Sit haarukka. Pintaruostetta (tai vain likaa) siellä täällä ja kromaus vissiin kulunut paikoittain. Paljonko tuollaisen teräshaarukan uudelleenkromaus kustantaisi ja mitä tulisi ottaa huomioon ennen kromauksen suorittamista?
Pohjatöineen (eli siis itse ei tarvitse tehdä mitään) haarukan kromaus on jotain 80 euron luokkaa Turussa, Niklaamo Rautiossa.

Osaakohan kukaan kertoa missä tota ML versiota mahdollisesti ois saatavilla, että saa nyt sit laitettua oikeet mömmöt? Motonetissä ei ainakaan ollut tai en ainakaan netistä/kaupasta(vantaa) onnistunu löytämään.

Tattista SuicideHubille korjauksista!

^ Kysäise AD VaraosaMaailman Vantaan/Helsingin myymälästä.

Etpä tainnut kovin tarkkaan etsiä:
Tectyl ML motonetissä.
Dinitrol ML motonetissä.
Omani oon ostanu Vaasan Halpa-Hallista, löytynee noita monesta muustakin marketista ja varmaan kaikista autotarvikeliikkeistä, ehkä jostain huoltoasemalta jne.

No niin:) Enpä tiiä mitkä gogglet päässä oon sit taas vedelly pitkin kyliä. Tosin tuo kotelonsuoja nimike pelkästään tossa motonetin tuloksissa hämäsi, ku tarkemmin en niitä sit kattellu. No sit sieltä vaan hakemaan.

Rssi - 0:35, 25.1.2011 » Pohjatöineen (eli siis itse ei tarvitse tehdä mitään) haarukan kromaus on jotain 80 euron luokkaa Turussa, Niklaamo Rautiossa.
Raaputtelin tuota skördää pois haarukasta ja alta paljastui ehjää kromia, joten kiillottaminen ja putsi riittänee (onneksi).

Inspiraatiota:

Ai, että… Mitkä kehät nuo mahtavat olla?

Komia stemmi myös. Totally '90s.

^Tuliskohan tollanen jos pilleillä pikkasen lämmittelis?

Pärtsit saapuivat eilen kuriirimiehen mukana. Myyjämies oli laiskuuttaan jättänyt navat kiinni vanteisiin, mokoma.
http://dl.dropbox.com/u/3576177/Tecnos/IMG_4427.jpg

Kuumottaisi lyödä noi jo kiinni, mutta kun itse runko on vielä vaiheessa. Liuottelin WD40:llä putkien sisäpinnoilta ryönää pois ja aika hyvin sitä irtosikin. Neliömetrin kokoinen parveke työtilana on tosin kovin hankala, mutta tarkoitus olisi laittaa edellisissä viesteissä mainittua kotelosuojaa vielä sisään.

Lisäksi ilmeni ongelma haarukan ruosteiden ja lian poistossa. Käytin hommaan dremel-kopiota suht sileällä hiomalaikalla, mutta tämä jätti jälkiä kromiin. Kuinka karkeaa tai tässä tapauksessa sileää laikkaa/paperia hommassa tulisi oikein käyttää vai olisiko helpompi duuni jättää haarukka uimaan sitruunahappoliuokseen ja antaa sen poistaa ylimääräiset töhnät? Entä kiillotuksessa: saako kiillon helposti rätin ja tahnan kanssa vai tarvitsenko hommaan tuota sähkövälinettä kiillotuslaikalla?

ed.lisäys: Tarttui matkalaukkuvaaka mukaan viime ostosreissulta ja oli hauska huomata, että onhan tämä Tecnos näin lukuinakin ihanan kevyt teräsrungoksi: 1,8 kg ja rapiat.

^Mä oon putsannu kromiosia teräsvillalla. Kantsii laittaa jotain liuotinta väliin. Toimii myös “liukasteena”. Ite oon käyttäny tärpättiä.

Kiillotus onnistuu käsin rätilläkin, mutta on odella raskasta puuhaa. Pora ja rättilaikka on hyvä. Tähän toimenpiteeseen tarvii myös ruuvipenkin tai kaverin.

Testaa kromin putsaukseen kosteata sokeripalaa.

Georg - 11:39, 9.2.2011 » Testaa kromin putsaukseen kosteata sokeripalaa.
Toimii mm. perinteisten sähköhellojen kiiltävien metallireunojen puhdistukseen erinomaisesti. Kunhan pesee sokrut kunnolla pois...

Laita kromiin ensin kunnolla esim. autoglym metal polishia, jos lopputulos ei ole tyydyttävä niin kannattaa vasta sitten miettiä eri menetelmiä ruosteen irroittamiseen. Näin alkuun tarvitset vaan rätin(tai vaikka wc-paperia) ja metal polish -tahnaa.

^ Autosolilla yritin haarukkaa kiillottaa, muttei ainakaan siitä ollut merkittävää apua. Autoglym Metal Polishissa on vissiin eroa vaikuttavassa aineessa tyyliin “Autosol alumiinille, AMP kromille”?

edit. Teräsvillaa tuli myös kokeiltua. Kovettunutta likaa ja pintaruostetta kyllä irrotti, muttei pahemmin kiillottanut. Kuparilankaa on jossain internetissä suositeltu myös, mutta enpä tiedä onko siinä mainittavaa eroa. /edit.

Pitää joka tapauksessa käydä Motonetissä hakemassa tuota kotelonsuojatavaraa, niin voisi samalla poistaa AMP-pötkön. En ole saanut aikaisemmin tätä tehtyä, koska sopivat huoltotilat puuttuvat. WD40:n kanssa läträsin pikkuisella parvekkeellani, ja homma oli kovin hankalaa, vaikka ilmanvaihdossa ei ollut moittimista. En kuitenkaan haluaisi venata kesään asti ja tehdä hommaa sisäpihalla, vaan olla silloin jo tien päällä.

Speaking of which, polkimet puuttuu. Koska tästä on tulossa pääasiallisesti lenkkipyörä, niin mieleni tekisi kokeilla lukkopolkimia häkkien sijaan. Kokemus lukkopolkimista tosin puuttuu. Mistä kannattaisi lähteä liikkeelle polkimia ja kenkiä hankkiessa, ja myydäänkö usein kenkiä kimpassa pedaalien kanssa vai aina erikseen?