Reikien poraaminen droppitankoon?

Olen vähän googlen avulla katsonut kommentteja reikien porailusta droppitankoihin, ja silloin tällöin joku kommentoi että tanko saattaa hajota ajossa kahden reiän takia…? Mitä mieltä olette? Mulla on yhdessä 3t tangossa poratut reiät ja ihan hyvin on kestänyt…
Onko vielä vinkkejä minkälaisella poranterällä kannattaa lähteä poraamaan?

Kyse on siis aero-jarrukahvojen vaijerinvientiä varten tulevat reiät. Voisihan ne aina laittaa tankonauhan alle, mutta pyöreä tanko vaikuttaisi paremmalta vaihtoehdolta. Kyseessä on cinelli giro d’ Italia -tanko.

En lähtis poraamaan. Se reikä heikentää kuitenkin olennaisesti pyöreän putken kykyä vastustaa taittumista luomalla “stress riserin” (suomentakaa, plz) johon tangosta vääntämisen aiheuttamien voimien rasitukset kulminoituvat.

Alumiiniin tulee reikä parhaiten puun poraamiseen tarkoitetulla terällä. Piikillä voi varovasti napauttaa putkeen kohdan, josta on helppo lähteä poraamaan, ettei terä lähde vahingossakaan luisumaan. Poraamisen jälkeen viilalla ja hiekkapaperilla reunat pyöreiksi ja mahdollisimman tasaisiksi. Terävät kulmat ovat pahasta.

Eikös aero-kahvojen vaijeri lähde kuitenkin tangon ulkopuolelta? Laita teipin alle vaan. Tai jos poraat, niin tee reikä kaapelin suuntaisesti viistoksi siten, että porattuasi reijän läpi käännät poraa varovasti terän pyöriessä (eli jyrsit terän reunalla).

Edit: Eiku luulin sun puhuvan tt-aerokahvoista. Tavallisten maantieaerokahvojen kanssa ei kannata porata edes sen vertaa. Unohda poraus. Hölmöä hommaa. :wink:

Hieman samoilla linjoilla järkevyyden puolesta kuin asb, mutta unohda puuterät. Aloita pienellä terällä ja poraa vielä ainakin yhdellä välikoolla tehden tuota “jyrsintää” jo välikoon terällä. Terävien reunojen poistaminen on tosiaan tärkeää, mutta varmasti lähes mahdotonta tangon sisäpinnalta pienen reiän kautta. Kun saat tangon valmiiksi, kannattaa koerasittaa sitä kunnolla kotipihassa, jolloin mahdollisen murtumisen seuraukset lasketaan vain tangon hinnassa.

Joo teipin alle vaan, ei kannata porata - tulee kallis tanko jos vedät lipat sen takia.

Teipin alle saa myös vaijereille tarkoitettua muovia joka tekee tangon muodosta vähän ergonomisemman.

Tyhmempi voisi harkita tehtaalla rei´itetyn tangon ostamista.

Tai sellaisen jossa on ura vaijerille.
E: Vaijeri sinne teipin alle vain. Ennen tankoteipin laittamista voi veijerin asetella vähemmän häiritsevään (esim. ei suoraan tangon etupuolelle vaan vähän alemmas, miksei tangon alapuolellekin) kohtaan vaikka sähköteipillä.

Sehän pitää mallailla sinne teipin alle sellaiseen kohtaan, että se omassa ajoasennossa tulee sopivaan sormitaipeeseen ja sitä kauta jopa parantaa tuntumaa tangosta.
step 2: ?
step 3: Profit!

Mulla on kaikissa ohjaustangoissa 2 reikää, 1 kummassakin päässä. Kun lampulla kattoo reikään, se näyttää jatkuvan aika pitkään. Mulla on ollut joskus maastopyörässä semmonen ohjausputki, joka on porattu läpi asti. Mutta se oli kumminkin tulpattu kaupassa kummastakin päästä, ilmeisesti hämäykseks.

Alumiiniin menee parhaiten alumiiniin tarkoitettu pora, useimmiten käy yleispora.

/\ torstai"aamu"naurut

pieni porailu on aina suotavaa

No jos ajaa velolla ja sen on tarkoitus kestää tasan yks tunti, niin siittä vaan. :slight_smile:

Ne dropit missä mulla on ollut reikiä, ovat olleet
sellaisia missä on siellä keskellä sisällä teräsvahviste.
Eli noin 10cm pituinen teräsputki siellä aluputken sisällä
stemmin kohdalla.

-Olli

Jumilauta, varvashihnatkin on reijjitetty.

Luulisi, että tasaista vauhtia etenevälle ratapyörälle noiden reikien aiheuttamat pyörteet eli ilmanvastuksen lisääntyminen olisi suurempi hidastus kuin niiden tuoma painonsäästö. Toisaalta, ainakin tässä näytteillä olevassa pyörässä onkin ihan eheä tanko ainakin yläosastaan.

drillium

Drilliumi on varmaan helevetisti kalliimpaa ku aluminiumi, leluminiumi tai edes titaniumi. Miten ne saa noi kaikki reijjät sieltä kaivokselta ehjinä tehtaalle, ja sekotettua metalliin?