Rattaat & voimansiirto topique

veivaa veivaa

Hö, lueskelin just mun kampien yhteesopivuuksia ja ilmeni että se on tarkoitettu boost-perälle, 52mm ketjulinjalle. Käykö ihan hullusti jos speissaankin ds-kammen 3mm sisemmälle? Kyseessä siis Rotor Kapic Carbon ja Kona Sutra LTD

Ei noiden kanssa oo niin justiinsa millin päälle. Kokeile mikä toimii parhaiten.

Onko kukaan muuten tehny tätä? Lähinnä vinkkejä siihen, että millainen jigi kannattaisi tehdä jos haluaa polkimen reiän jokseenkin suoraan verrattain keskiöön. Oon rakentamassa 26" maantiepyörää ja 140mm/110bcd kammet on vähän kiven alla, sekä tietty kierrätys kiinnostaa.

Mittää jikii ku pylväsporakone ja tarpeeks jööti sellane

Klossii vinoon asentaa jos akseli sojottaa vähä mihin sattuu

1 Like

Kampihan menee automaattisesti kohtisuoraan, kun laitat siihen vanhaan reikään kiinni pelkän polkimen akselin, työnnät akselin istukkaan ja sitten vasta kiinnität kammen ruuvipenkkiin. Asiantuntija suosittelis tietty jyrsintä, mutta kai se tukevalla pylväsporallakin onnistuisi. Periaatteessa spiderin jalkojen sisäpinnat pitäis olla kans kohtisuorassa keskiö- ja poljinakselin kanssa, joten niitäki voi käyttää hyväksi kiinnityksessä.

Jep ajan itse tällä hetkellä boost-kammilla 135-perää 11spd pakalla ja ihan ok vaikka löysin rattaan alle vain 1,5 mm prikat kun ei muutakaan ollut osalaarin pohjalla. Parempi tietty jos löytyisi oikean kokoiset (3 mm) prikat. Ja maasturissa vuorostaan nonboost kammet ja boost perä :cowboy_hat_face:

Elikkä:

Ja vielä jos malttaa vetää vähän useammalla erikokoisella terällä, jostain ihan viismillisestä alkaen, niin menee varmaan ihan kotiverstastasoisella pylväsporallakin.

Siinä matkan varrella voi vaikka mallilla jollain pulteilla sitä suoruuttakin.

Ite laittasin koneruuvipenkkiin tai vastaavaan vanhan keskiöakselin, johon pulttaisin kammen kiinni. Sitten poljinkärjen alle tuki, että kampi ei jousta alas ja poraisin reiän. Ennen irrotusta sitten kierteiden tekeminen niin, että käyttää istukkään kiinnitettyä tappia, poranterä tjsp pitämään kierretappia suorassa. Kammessa huomioitava, että sen vastinpinnan polkimeen on oltava suora, pelkkä suora reikä ei riitä.

Moi,

Itsellä Shimanon 105 kammet, 4bolt spider ja tarvisin 110bc narrow wide eturattaan (36T). Onko tosiaan niin että tämä Wolf toothin tekele on pitkälti ainoita vaihtoehtoja tähän? Itsellä nyt kiinni Super componentsin Raptor ring, mutta ne on loppu ja en tiedä miten hankalaa tilata niitä UK:sta. Googlettanut paljon, mutta en löydä vaihtoehtoja. Onko niitä?

Eikös tämä täytä speksit: Spécialités TA Mono plateau Gravel Spécialités T.A. - ONE X110 GRX ...

36t, 110bcd/4, narrow-wide (“dent fine, dent large”)

Ei näytä olevan varastossa, mut kyllähän ne noita tekee. Ja jos haluat hopeanvärisenä, noi tekee rattaita kirkkaalla eloksoinnilla pyynnöstä (mulla on kirkkaat Syrius 11:t, jotka tehtiin mulle, ei maksanut mitään ylimääräistä, piti vaan odotella muutama viikko).

1 Like

eBaysta olen ostanut Ultregra ja DA kampiin NW rattaat. Jossain mallissa piti itse viilata yksi kulma. Ultregraan sai eBayn kautta myös shimpan omat pultit, jolla sen ei-aerorattaan sai siististi aeroitua kampiin kiinni, nekin vaati pientä viilausta.

1 Like

Tuli itselläkin tällainen tarve, kun lapsen pyöräprojektiin (kiitos Frede) piti saada lyhyet kammet. Koitin sitten ihan pylväsporalla ilman sen kummempia jigejä. Perus ruuvipuristimella vanhan kierteen kohdalta napakasti pöytää vasten ja kolmella eri terällä (5/8/12,5). Suoruuden näkee varmaan sitten, kun lyö kammet ja polkimet pyörään kiinni.

11 Likes

Grx leivät ei sovi maantiekampiin ellei niitä viilaile. 105 ja ultegra kammissa on ärsyttävä muotoilu

Eli onko grx/105/ultegrassa sama 4-pistren 110 pistejako, mutta eri istuvuus/aeromuotoilu/erikoissysteemi?

En tiiä onko se sama 110 bcd vai joku eri asymmetrisyys mutta kuvasta näkyy noiden sakaroiden muotoilut


RX600 ja RX800 sama pulttijako 110bcd asym kuin muut Shimano HT2 maantiekammet, MUTTA GRX:n rattaanpultin naaraskierre eri paikassa. Eli urospultti kierretään sisäpuolelta kammen kierteeseen. Rattaat eivät käy päittäin ellei käytä poraa.

E. Selvennän vielä. Alkuperäiset rattaat, esim Ultegra, ei käy mitenkään päin ja sen hoksaakin heti kun näitä katsoo vierekkäin. Mutta kolmansien osapuolten rattaissa helpompi erehtyä yhteensopivuudesta, toisaalta yhteensopivuutta voi mahdollisesti lisätä ajamalla rattaan integroidut kierteet pois. Ainakin Absolute Blackin rattaalle tän voi tehdä.

Jos ei Shimano ois lopettanut un55 niin etsisin parhaimmillaan Secaniin jotain nelikanttimaastotriploja kammiksi just tän kaikenmaailman bcd-porsastelun vuoksi. No joke.

7 Likes

Aina voi ostaa skf:t jos alkaa nelihöntit kaivelemaan oikein kunnolla.

Okei, eli sakaroiden muotoilu on kuitenkin sama mutta grx kammissa on kierteet?