Rattaat & voimansiirto topique

Rampit, pinnit ja madalletut rattaat ovat vihollinen tässä tapauksessa. Ja kokeilu kuluneilla rattailla ja muilla osilla voi tuottaa aivan toisenlaisen tuloksen kuin uusilla. Kokeilla voi tietty silti mutta ei kannata dumata ennenkuin on ne lopulliset kunnon osat kiinni jos ketjut tippuu tai on muuta propleemaa!

Itselläni magic gear meni yllättävän nopeasti epämiellyttävän löysäksi. Päädyin viilaamaan haarukanpäitä.
Havaitsin myös, että kun laittaa voimansiirron uusiksi. Sama ketju, ja samat rattaat samoilta valmistajilta, niin ketju ei olekkaan yhtä kireä kuin edellisellä satsilla.

Hei osaisko joku neuvoa, missä on vika?

Mulla on kesäfiksissä alkanut tulla semmoinen että kun alkaa polkea, tai varsinkin skidaa, niin ensimmäisen sekunnin kammet ”polkee tyhjää” ja sitten vasta ottaa kiinni. Kyse ei oo siitä että ketju olis löysä, sen oon kokeillut. Oon miettinyt että voiko kyse olla jostain jumiutuneesta lenkistä tms, mutta tuntuu ihan kummalliselta jaloissa!

Takaratas (ja lukkorengas) löysällä?

1 Like

Sehän se vois olla! Tsekkaan :blush: kiitos!

1 Like

Suosittelen :slight_smile:

1 Like

Tiiättekö miltä näyttää 11 tkm ajettu Boschin eturatas?

Aivan karseelta:

ens kerralla vois vaihtaa voimansiirron ajoissa :thinking:

3 Likes

Ei herätä luottamusta, mut tossa on toisaalta maksimoitu käyttöikä ja €/km. Taloudellista ja ekologista.

3 Likes

Paskan munat, herättää luottamusta ja on upea. Se on kestäny sähköpyörän vääntöä vaikka on ton näköinen.

Totta, tarkoitin etten enää luottais ajaessa kun oon kerran nähny ton noin. Hyvin ajoitettu vaihto jos tollasena on vielä toiminu.

Mentiin kyllä aika rajoilla. Ketju pyöri noihin hainhampaisiin muodostuneiden pykälien päällä ja pysyi arvatenkin paikallaan vain, koska koko höskä oli koteloitu :crazy_face:

1 Like

Puhuin aiemmin indeksointiongelmista (1/8 kierros H-screwtä suuntaan tai toiseen määrittää joko sen että H-screw saa vaihtamaan vikalle lehdelle liian aikaisin tai sitten se ei millään vaihda pienimmälle rattaalle).

Vaihtajankorvakkeen kierteet oli paskana. Veikkaan että oon ne ite sössiny kun en tienny miten tarkalleen ottaen asentaa vaihtaja vielä puol vuotta sitten kun kerta korvake ite oli niin suora. Kun otin vanhan vaihtajan pois niin tuli sälettä mukana. Mikään vaihtaja ei sitten enää suostunut ollenkaan menemään ineen. Kierteytin samalla kierteellä ja iskin kans Deore XT-vaihtajan vanhan maasta sojottavaan tolppaan ajetun Deore-vaihtajan sijasta. Nyt on toiminu vaihteet moitteetta pari kuukautta. Vihdoinkin dysfunktioiden timeline tekee järkeä eikä SX-romppeesta oo onneksi jälellä enää ku rattaat ja kammet.

H-ruuvia vain sen verran auki että vaihtaa pienimmälle rattaalle. Jos alkaa vaihtaa tokapienimmältä pienimmälle liian aikaisin on vika liian löysässä vaijerissa tai sitten jotain on vääntyny.

Tä? Korvakkeen kierteet oli paskana joten vaihtaja ei asettunu suoraan.

26er 1x7 kulkineessani on hieman kevyehkö välitys ja pitäisi päästä hieman lujempaa. Isompaa vai pienempää eteen jotta tulisi vauhtia lisää?

Edessä 34t ja takana 14t-32t pakka.

Isonpaa eteen niin pääsee täysiinpää.

38x14 näemmä pääsis 90rpm kadenssilla n. 30km/h

11-28 seiskapakat kustantaa varmaan jotain 10-15e, 34x11 luulis riittävän.

Ketju kestää pidempään ja voimansiirron tehohäviöt on pienemmät, kun suurentaa eturatasta takarattaan pienentämisen sijaan.

2 Likes

tekeekö kukaan muu, ku velosolo, kapeeta kuuspulttiratasta 19 hampaalla? ja saako mistään?

joo, tekeehän problem solvers, mut niissä on vähäse cöccö hampaan profiili.