Rataspakan aukaisu vaiko eikö aukaisu. Neuvoja kaivataan.

Tarkoituksena olisi puhdistaa rataspakka. Kannattaako pakka avata vai yrittää puhdistaa sellaisenaan. (olen niin surkea etten osaa laittaa kuvaa nettiin enkä siten myöskään tänne, mutta pakka on shimanon 80-luvulta olevassa pikalukkonavassa ja siinä on pari hahloa mistä se todennäköisesti aukaistaan.)

Jos sen avaa, niin miten se tapahtuu ja onko se vaikeaa. Tippuuko sieltä tuhat pientä laakeria ja lentääkö jousia silmään. Neuvoja kaipailisin.

Myös vinkkejä hyvistä puhdistusaineista otetaan vastaan. Autosolia olen käyttänyt, mutta rattaitten välistä autosolilla puhdistaminen saattaa olla vaikeaa.

Haalistaako autosol maalipintaa?

Onko paha jos autosolia menee silmään? Nimimerkillä kokemusta on :smiley:

Sheldon-setä
lisää Sheldonia

Kovat jätkät putsaa dieselillä romut, itse käytän quickleenia. Sanoisin, että kaikki ylimääräiset kemikaalit silmässä on ei-niin-kiva-juttu.

En osaa neuvoa (eikä ole tarkoitus vinoilla), mutta kannattaa ehkä katsastaa myös paikallisen kirjaston tarjonta. Selailin juuri hiljattain muutamaa opusta, joissa oli hyvinkin yksityiskohtaisia kuvitettuja ohjeita yhteen sun toiseen hommaan. Tuli ns. ahaa-elämys, ettei kaikkea tarvitse hakea netistä.

Sieltä tippuu vajaat sata pientä laakeria, mutta jousia ei lennä silmille. Laita Kiekko pesuvadin päälle, kun avaat vapaaratasta, niin kuulat jäävät talteen, eivätkä vieri lattianrakoon.

Eikös autosol ole kiilloitusaine?
Ite pesen kaiken öljyisen lamppuöljyllä. Tai grillin sytytysnesteellä, on samaa ainetta, ja saa lähikaupasta.
Olen kiilloitellut kromeja ja maaleja autosolilla ja sehän kirkastaa, mutta kannattanee vahata maalipinta sen jäljiltä? En ole itse jaksanut kylläkään eikä ole mitään ihmeitä tapahtunut.

Sheldonilla oli hyviä vinkkejä, kiitos linkeistä.

troutmask, uskon että kirjastosta saa varmasti hyviä kirjoja, mutta joskus tämä korjausinnostus iskee vaan niin nopeasti ettei kirjastoon ehdi. Kiitos neuvosta!

Luulisin nyt hoksanneeni miten oma pakka aukaistaan ja täytynee hommata oikeat työkalut. Tarkoituksenahan ei siis ole avata kuin rattaat ja puhdistaa ne. Ei koskea laakereihin.

Kyllä autosol on tarkoitettu puhdistukseen ja kiilloitukseen. Voin suositella kaikille. Myös sanomalehtipaperilla hinkkaamalla saa loistavia tuloksia!

-Jussi

Liotin enempiä purkamatta kierrepakat puhtaiksi lasisissa kartion mallisissa jälkiruoka maljoissa, jotka täytin liotinpesu aineella. Se oli joku mäntyöljy (pineeni) pohjainen litku. En muuten perusta mistään bio-alkuisesta, mutta paremmalla omallatunnolla tuon aineen sitten kaataa viemäriin. Syy miksi mainitsen erikseen tuosta maljasta on se, että maljan kartiokas muoto säästi sitä pahuksen kallista liuotinta. Liottelin niitä pakkoja varmaan viikon verran tiskipöydällä kelmun alla, ja lopuksi porakoneella ja rautalanka vispilällä annoin sille keskiosalle kunnolla kierroksia niin että pakka oli edelleen maljassa liuottimen alla. Valutin pakat sanomalehden päällä kuivaksi ja voitelin sisäkalut takaapäin sellaisella perämoottorin suojaöljyllä, joka muuttuu ohuesta notkeasta öljystä itsekseen sopivaksi vähän jopa vaseliinimaiseksi ja erittäin hyvin kiinni pysyväksi suojarasvaksi, jossa on myös mukana korroosion esto aineita. Ne pakat ja niiden sisäkalujen kynnet ovat myös toimineet talvellakin. Aine oli OMC:n brändin alla myytävää “storage fogging oil” nimistä suihkeöljyä, ja se on siis tarkoitettu perämoottoreiden talvisäilytykseen. Pahuksen hyvää yleisvoiteluainetta melkein mihin tahansa, se on oikeaa öljyä eikä mitään lähes pelkkää paineistettua liuotinta. Se kestää erikoisen hyvin veden vaikutusta, mikä pakan sisällä on hyvä asia. Suosittelen juuri sitä OMC:n brändäämää tavaraa, bilteman vastaava öljy oli vähän pettymys. Tuo OMC:n öljy on erikoisen pätevää tavaraa pyörässä niihin kohtiin, jotka öljyä kaipaavat.

Tuure

-.-

Googlasin tuon aineen kuvahaulla, omat pullot ovat niin vanhoja, että ne ovat valkoisia, mutta toivottavasti sisältö on noissa uusissa sinihopeisissa pulloissa yhä edelleen samanlaista.

Kyllä se avaaminen ja kasaaminen onnistuu oikeilla työkaluilla(tai jopa vasaralla ja talttapää ruuvarilla esim suntour pakalle), mutta kannattaa laskea montako kuulaa on kummallakin puolella ja avata jonkun astian päällä niin ei pääse kuulat karkaamaan.

Mr.Jussi - 19:28, 19.11.2010 » troutmask, uskon että kirjastosta saa varmasti hyviä kirjoja, mutta joskus tämä korjausinnostus iskee vaan niin nopeasti ettei kirjastoon ehdi. Kiitos neuvosta!
Jepu, tiedän, että tuo saattoi kuulostaa sisällöttömältä "just fucking google it" -lätinältä, mutta oli mulla oikeasti pointtikin: että kirjastosta saattaa saada pätevää tietoa [i]nopeammin[/i] kuin tiedon valtatien hetteiköistä.

Tästä oli hauska saada muistutus, kun ainakin itte turvaudun turhan usein kohtuuttomaan sitkeään googlaukseen, jonka seurauksena käteen ei kuitenkaan välttämättä jää juuri mitään järkevää.

Itse käytän liuottimena pesuhommissa yleensä bensaa.

Ainakin kaikissa mun omistamissa kierrepakoissa rattaat on lähteneet siitä pakan ‘rungon’ ympäriltä kahta ketjupiiskaa käyttäen. Kaksi ulointa ratasta on siis ollut kierteillä. Sen jälkeen ne voi helposti putsailla vaikka teräsvillalla ja huomattavasti vähäisemmällä määrällä liuottimia.

Merkkiä en nyt muista, mutta Chain clean -nimisen painepakkausliuottimen, tolun ja Kodin 10:n sekoitus on ollut toimiva todella törkeässä kondiksessa oleviinkin ketjuihin ja rattaisiin. Sittemmin kauhutarinoita kuultuani oon kyllä lopettanut ponnekaasutuotteiden käytön sisätiloissa, koska lung damage on the bike don’t manage.

Jos pistää reilusti likoamaan ajan kanssa, niin melkein mikä tahansa hiilivety liuotin ajan mittaan liuottaa samasta hiilivedystä koostuvan jankkiintuneen rasvan. Toki, kyllä se bensa tehokasta on, ja sitä minäkin käytän nykyisin sangen usein, mutta silloinen asumistilanne (vaimon hyvin edullinen työsuhde kaksio) pakotti tekemään huolto hommia sisätiloissa ja ne pesu- ja liotushommat lähinnä keittiössä. Liuottimen kulutuksen yritti minimoida ja käyttää jotain sellaista, minkä saattoi kätevästi pistää sen pesualtaan viemäriin. Kaikki nuo aineet kuitenkin haisevat. On olemassa pieniä marja ämpäreitä, semmoisia noin 3 litran, ja sellaistakin olen käyttänyt sisätiloissa. Kansi on niistä turvonnut lengolleen sen liuottimen vaikutuksesta, mutta pitänyt siltikin, ja liottamisen on voinut hoitaa sisätiloissa tuollaisen kannellisen astian avulla. Osat sankoon, liuotinta päälle ja kansi kiinni. Viikon verran muita hommia, ja sitten osia ylös nostaessa (ulkona ja kumihanskat kädessä) pensselillä vielä se loppu sipistely. Kannattaa antaa ajan ja liuottimen tehdä se työ, eikä yrittää väkisten liian aikaisin alkaa puhdistaa niitä osia. Näin pääsee paljon helpommalla.

Tuure

-.-

Vielä on se ultraäänipesuri hankkimatta, mutta se tulee kyllä. Se on aivan varma asia. Jokin tuollainen GS-4 ehkä:

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa9/categories.php?id=3

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa9/products/tn/1237968518.jpg

Jos altaan leveys tuossa olisi tosiaankin 15 senttiä, silloin pesurin voisi täyttää sopivasti vedellä, ja laittaa veteen pystyyn isomman korkean lasisen dekantteri lasin. Osat lasiin, ja altaan vesi johtaa värähtelyt lasin lävitse liuottimeen. Dekantterilasin voi sitten lopuksi pestä puhtaaksi vaikka astianpesukoneessa. - Vielä mieluummin muuten jokin lasipurnukka, jossa on kansi, niin liuotin ei haihtuisi niin nopeasti.