Ratas Sachs Commander takanavalle

Korjasin kesällä talteen Wanhan Terässiipi fillarin jossa oli Sachs Commander takanapa 6 lehdellä ja sisäänrakennetulla napavaihteella. Pistin vanteen talteen ja rakensin runkoon kaksivaihteisen kun sattui löytymään priimakuntoinen Sachs Duomatic takanapa. Tänään purin tuon Commanderin, totesin kaiken ehjäksi, puhdistin, öljysin ja pistin takaisin nippuun.

Kysymys kuuluu: Mistähän mahtaisi saada tuolle noin 42.5mm kierteille sopivan takarattaan?

Vaihtoehto on tietysti käyttää alkuperäistä jossa siis kaksi pienintä ratasta kiinni. Napaa on tarkoitus käyttää double gear projektissa. Ratas kiristyy ajosuuntaan joten lukkorengastakaan ei tarvita.

Tohtori mainitsi joskus hyllyistään kyseistä artikkelia mahdollisesti löytyvän.

Mikäli “double gear” tarkoittaa ihan kaksvaihteista pyörää, hommaa ihmeessä toinen napa. Kuulopuheet väittävät ettei Commader/Orbit navat ainakaan pohjoisen oloissa kovin paljoa kestäisi muutenkaan, ja on hyvin todennäköistä että törmäät tätä värkätessäsi kierre-, ketjulinja- yms ongelmiin.

Jossei muuten niin pistä privaa ja myy mulle. Tosin harkitsen vielä tarttenko kolmatta.

Ei mikään kestäkään jos niitä ei huolla. Itse räjäytän kaikki takanavat noin 2 kertaa vuodessa täysin atomeiksi huoltoa varten. Mahdollisesti liioittelua, mutta eipä siihen niin kauheasti aikaa mene.

Pitänee kääntyä Tohtorin pakeille sitten. En tiedä mistä se sitten on tullut kun haluaa rakennella vähän tavanomaisuudesta poikkeavia tekeleitä :slight_smile:

Käytin tässä tuommoista takakiekkoa, mutta akseli vääntyi kahdesti, joten rakensin roskasta tämän.

voin katsoa onko mulla jotain noita rattaita jäljellä, mutta luultavammin nuo pienet lensi ainakin roskiin kiekon mukana.

Itse asiassa mulla on kaikki ne rattaat tallella. Sopivilla spacereilla ketjulinjan saa kyllä kohdilleen niillä isommilla rattailla. Näin siis jos välityksiä ei saa noilla pienimmillä kierteellisillä sopivaksi. Akseli tosiaan näyttää aika hurjalta kun on ontto ja sisältää sen hahlon vielä keskellä. Saa nähdä mitä tuosta vielä tulee…

Kaikki alkuperäiset Sachsin vaijeriohjaimetkin on tallella. Jostain tarttuu kromattu wanhan 5-vaihteisen vaihdevipu. Sit puuttuukin enää sopiva runko ja muutama muu (lue: kaikki) osa :slight_smile:

Tämän näköinen halvalla tehty tekele syntyi siitä Terässiivestä. Takana siis Duomatic takanapa.