RataPeugeot kaupunkisuhailuun

Kun tuli tämä fillari kerran foorumin kautta ostettua, niin laitetaampa tähän nyt sitten päivitetty tilanne. Eli tästä pyörästä kyse.

Ostettaessa näytti tältä:

Haarukan, ohjainlaakereiden, stemmin, tangon, kiekkojen ja voimansiirron uusimisen jälkeen tältä:

http://i56.tinypic.com/flwyf8.jpg

Vähän meni enemmän osia taas vaihtoon kuin oli etukäteen suunniteltu, mutta hyvä siitä tuli! Etuhaarukan kanssa vielä vähän kahden vaiheilla, voi olla että vaihtuu johonkin rungon alkuperää enemmän kunnitoittavaan malliin aikanaan… Saa tarjota. Välitys 45/18 ollut melko passeli kaupunkisuhailuun.

Speksejä:

• Runko: 70-luvun rata Peugeot (Reynolds 531)
  • Haarukka: Tohtorin noname
  • Ohjainlaakeri: Tecora E
  • Stemmi: 3ttt UNION
  • Tanko: Nitto B127
  • Jarru: Shimano 105 + Tektro RL741
  • Kammet: Stronlight (165mm)
  • Satulatolppa: Sugino mighty
  • Satula: San Marco Rolls
  • Kiekot: Planet X Pista Track Hub (Gold), DT Competition, Mavic Open Sport
  • Gummit: Schwalbe Marathon 28mm

EDIT: kuvat

Pistä nyt noi kuvat johonkin julkiselle paikalle jakoon. Tätä sivua avatessa selain pyytelee käyttäjätunnuksia laurku.pp.fi palvelimelle…

Edit: hyvältä näyttää

Pitihän se arvata, ettei noita kuvia ensimmäisellä yrittämällä saa oikein :slight_smile:

Hieno on! Kuten itsekin sanoit niin tuo haarukka ei tohon oikein sovi. Mutta parempi ratkaisu tuo kuin alkuperäishaarukan poraaminen. Mutta vintage 531-haarukka tohon ja sitten vielä kultaiset pösö-tarrat ebaystä niin tää on pop.

Ihan hyvin sopii jos kyseessä on pyörä kaupunkisuhailuun eikä mikään entisöintiprojekti. Mutta makuasioita, toki.

Sanoo mies joka omistaa (vieläkö?) tämän :wink:

Nii. Kyllä, tuossa on samainen keula. :slight_smile: Mä en oo koskaan ollut erityisen kranttu uusien ja vanhojen osien sekoittamisesta, se on oikeastaan mun mielestä ihan piristävää.

Minä poraisin siihen alkup. haarukkaan sen reiän, jos syy haarukan vaihtoon oli tosiaan jarrun asennus. Tuo uusi on, pakkoa sanoa, pahoitteluni, varsin ruma tuossa. Ja samalla laittaisin myös ergotangon tilalle jotain klassisemmin taivuteltua… ja nyt tarkemmin kun mietin, palauttaisin kaikki alkup. osat melkeimpä, oli se siinä asussa niin hieno:)

tässä nähdään, että ratarungostakin saa tehtyä maantiekonversion näköisen pelin oikeilla komponenttivalinnoilla.

^lollottelin

Jos ei ole käyttöä vanhoille pyörän osille(mm mavic titanium bullhorn), niin suosittelen laittamaan foorumille myyntiin, ovat melko harvinaista tavaraa ja varmaan löytyy kiinnostuneita.

tnts - 7:37, 7.10.2010 » tässä nähdään, että ratarungostakin saa tehtyä maantiekonversion näköisen pelin oikeilla komponenttivalinnoilla.
Täysin subjektiivisenä ja siten merkityksettömänä mielipiteenäni haluan sanoa, että toi semimoderni alumiini(?)keula näyttää aivan hirvittävältä molemmissa pyörissä yllä.

Kylläpä näyttää olevan tunteita herättävä asia tuo alukeula :slight_smile: Älkää huoliko, kyllä se siitä aikanaan vaihtuu, kun sopiva osuu tilalle. Ja jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin vaihtuu muuten kaikki muukin taas aikanaan… Haarukan vaihto vaan oli tässä kaikkein nopein ja helpoin tapa saada jarru peliin ja pyörä ajoon!

Mitä tulee jämäosiin, niin täytyy pohtia raaskiiko luopua :slight_smile:

K.M. - 13:32, 7.10.2010 » Minä poraisin siihen alkup. haarukkaan sen reiän, jos syy haarukan vaihtoon oli tosiaan jarrun asennus.
En tiedä onko niin lyhytlänkisiä jarruja tehtykkään, että siitä reiästä olisi saanut osumaan vanteeseen. Haarukassa oli sen lisäksi sen verta tarkka ratamitoitus, että paksummista gummeista ei tarvinnu edes haaveilla. Ja minähän en meinaan näitä helsingin "työmaa-alue-pyörätie-yhdistelmiä" millään 21 nakeilla ajele ;)

Hieno pyörä. Mun mielestä tuo uusi keula sopii suht hyvin tuohon.

Eikö tuo vanha kokoonpanokin, 28 mm:n cyclocross-tuubeilla, ollut aika katukelpoinen?

b-veli - 6:38, 8.10.2010 » Hieno pyörä. Mun mielestä tuo uusi keula sopii suht hyvin tuohon.
Thaanks! Makuasioitahan nämä. Ei se munkaan mielestä nyt ihan hirviä ole.
b-veli - 6:38, 8.10.2010 » Eikö tuo vanha kokoonpanokin, 28 mm:n cyclocross-tuubeilla, ollut aika katukelpoinen?
Katukelpoinen, kyllä. Ainakin jos tykkää ajaa ilman jarrua, kikkailla tuubien kanssa ja asennella välyksiä haarukan alapintaan että rengas mahtuu pyörimään...

Kyllähän tuo haarukka tuohon natsaa ihan kivasti, ja mikäli käyttötarkoitus tosiaan vaihtuu noin selvästi, niin haarukan vaihto varmasti selkeästi ns. pienimmän riesan tie. Funktionaalisuudellakin voi ajatella olevan joku rooli zygähommissa…

^^ Selvä pyy. Noilla tuubeilla olisin itse vielä ajellut, mutta välykset haarukassa ei kuulosta ollenkaan mukavilta virityksiltä.

Konfausta, säätöä, kummallisia ideoita ja hirvee määrä paskartelua.

Vaihoon meni: tanko, haarukka ja kierot kammet. Nyt soppii nastaa alle ja ketju pysyy kireenä.

Haarukka vähän turhankin pitkä ja löysä ja gullatut osat on kaikki kivasti eri sävyä, mutta kyllä tällä taas vähän aikaa tahkoaa :slight_smile:

edit: kuvat prkl.

Linkki kuntoon