Rapha Nocturne Copenhagen HUOM HUOM NAISET

kaelum - 8:33, 21.7.2017 » Mitä tulee KoFfeihin ja muihin sen tyyppisiin tapahtumiin, niin eikös naisia oo vuosittain ollu enenevissä määrin mukana. Lajien luonteesta riippuen on mahdollistettu se, että naiset pääsevät kisaamaan myös keskenään.
eikös tuohon KoFfien takaperoisten ja trackstandin naisten lähes suvereeniin kärkisijojen dominointiin liittynyt semmonen mukavan positiivinen pöhinä, vertaistuki ja paljon yhdessä treenaamista? vai muistanko ihan väärin.

jyväskylässä voi tulla tallille, sitä kautta järjestynee ajoseuraa kaikenlaiseen tyhmäpyöräilyyn. varmasti myös järkipyöräilyynkin kun onhan täällä fiksillä vetäjiä jotka urheilee ihan “oikeastikin” :wink:

e: jyväskylässä on järkätty naisten maastopyörälenkkejä, ehkä myös maantielenkkejä. tiedän kyllä suunnilleen mistä kysellä jos tahtoo kysellä noista ajoporukoista muita menohaluja.

“mukava herrasmies etsii “ajoseuraa” tositarkoituksella kesän lenkeille ps. Kuva olis kiva”

Anteeksi kaikille jo etukäteen, en voi itselleni mitään.

karzan - 9:36, 21.7.2017 » "mukava herrasmies etsii "ajoseuraa" tositarkoituksella kesän lenkeille ps. Kuva olis kiva" Anteeksi kaikille jo etukäteen, en voi itselleni mitään.
sit voi jättää kokonaan postaamatta jos kerran itsekin tajuaa tekevänsä tyhmästi?

Mitä eevan kokemuksiin KOF:eista (critteihin en ole osallistunut, mutta toki kisailijat osittain samoja kuin kofeissa) niin sanoisin kyllä, että enemmän “entry level” meininkiä ei juuri voi olla. En mä ainakaan saa yhtään takaperoista, skidausta en voittanut, en oo päässy kertaakaan lähettilarpin tokaan erään, track standi ei suju enkä ekalla kerralla porukkaakaan juuri tuntenut, mutta ei toisaalta muuta mahista oo tutustuakaan, kuin olemalla paikalla. Ei nyt esim koffeissa tartte edes osallistua lajeihin, että porukkaan voi tutustua ja koffit on hyvä esimerkki tapahtumasta, jossa mimmejäkin on mukana. Jos on luonteeltaan introvertti niin kaikkeen on toki vaikea hypätä mukaan. Ylemmän kirjoittelun perusteella vaan vaikuttaa siltä, että valitus voisi osittain olla jopa aiheetonta. Juddan tuntien sanoisin, että on henkilönä sellanen, että sen järkkäämiin hommiin on aika helppoa hypätä messiin.

Ihan mahtavaa, että näihin ulkomaan isoihin critteihin lähtee suomalaisia mukaan! Lisää ainakin omaa mielenkiintoa huomattavasti seurata kyseisiä tapahtumia streamien välityksellä. Toivottavasti myös miesten puolelle saadaan joskus suomikuskeja.

Supporttia täältäkin!

OT: onko Suomesta lähdössä väkeä RHC Milanoon?

josbanse - 10:54, 21.7.2017 » valitus voisi osittain olla jopa aiheetonta.
kokemus, valitus, no mitä pienistä sävyeroista?
Elviira - 21:45, 20.7.2017 » Huippua että Eeva ajajien perään täällä huutelit, en ollu aatellukkaan että tollasiin kisoihin vois vaan mennä :D
Kiitos Eve, nimenomaan toi oli mun pointti - koittaa vaan saada muitakin ihmisiä kisaamaan crittejä koska se on niin kivaa. Pelottavaa ja tyhmää tietty, mut täysin mahdollista sekä Suomessa että ulkomailla. Haluaisin tarkentaa, että mun postausten tarkoitus ei todellakaan ollut dumata Suomen skeneä eikä loukata etenkään Juddaa tai muita, jotka vapaaehtoisesti jaksaa järkätä siistejä pyöräjuttuja.

Barcelonan RHC on 2. syyskuuta ja Milanon 14. lokakuuta, sit on kans RAD RACE Crit European Championships, 2.9. Ostendessa (tosin ilmeisesti miesten sarja on jo täynnä). Oon ite menossa varmaan vaan tonne Ostendeen ja meidän tiimistä menee Barcelonaan porukkaa. Nyt vaan ilmottautumaan ym kisoihin jos vähänkin tekee mieli!

Sit hieman aiheen sivusta: oon Helsingissä 11.-18.8. ja ratapyörä on kerrankin messissä. Jos jotakuta kiinnostaa ni mä voin tulla vetämään työpajaa velodromille, esim. madisonia. Olettaen, että Velorution tartuttaa ratapyöräilykuumeen teihin kaikkiin ja olis siksi kiinnostusta opetella spesifikkejä taitoja. Oon akkredioitu olympiavelolla ja Herne Hillin ulkovelolla Lontoossa: en siis mikään mestarivelosensei, mut kyl nyt joku madison tai slalom -session vetäminen onnistuis.

http://cdn.media.cyclingnews.com/2016/11/06/1/gettyimages_621292232_670.jpg

peltsip - 14:49, 21.7.2017 »
josbanse - 10:54, 21.7.2017 » valitus voisi osittain olla jopa aiheetonta.
kokemus, valitus, no mitä pienistä sävyeroista?
Danks peltsip!
eeva. - 15:07, 21.7.2017 » Sit hieman aiheen sivusta: oon Helsingissä 11.-18.8. ja ratapyörä on kerrankin messissä. Jos jotakuta kiinnostaa ni mä voin tulla vetämään työpajaa velodromille, esim. madisonia. Olettaen, että Velorution tartuttaa ratapyöräilykuumeen teihin kaikkiin ja olis siksi kiinnostusta opetella spesifikkejä taitoja. Oon akkredioitu olympiavelolla ja Herne Hillin ulkovelolla Lontoossa: en siis mikään mestarivelosensei, mut kyl nyt joku madison tai slalom -session vetäminen onnistuis. http://cdn.media.cyclingnews.com/2016/11/06/1/gettyimages_621292232_670.jpg
vuoden kulttuuriteko sanoisin.
eeva. - 17:59, 20.7.2017 » Joskus on vaan vaikea olla yksi jätkistä, kun ei ole jätkä. Mitä tulee viime kesän crittiin ja myös KOFiin, tuntu kummassakin siltä että meininki ei ole kovin entry-leveliä. Et kaikki tuntee toisensa ja siihen mukaan on vaikea ruveta tunkemaan, varsinkin ku on hieman epävarma et onks tarpeeks kovassa kunnossa ja et voiko skiddaa yhtä katu-uskottavasti sadan metrin etutankoliu'ulla. Tää johtuu tietty myös siitä, etten oo asunut Helsingissä kunnolla aikoihin enkä tunne muita yksivaihteilijoita kuin Samulin.
Nopeasti vastaan, että tulkitsin aloituspostauksesi jutun juuri näin, ja olen samaa mieltä. Mikä tahansa "skene" voi tuntua vaikeasti lähestyttävältä. Ainakin itseäni ujostutti YV-meininki ensialkuun ja oli aika korkea kynnys tulla juttuihin mukaan, vaikka ne sinänsä olivat kaikille avoimia ja jengikin ystävällistä. Voisin kuvitella, että vahvasti sukupuolittuneessa tilanteessa, kynnys on vielä korkeampi. Menin ensimmäisiin älläreihini tuntematta oikein ketään, ja vähän vaikea oli jotenkin tulla mukaan---millä en tarkoita, että järjestäjät olisivat tehneet jotain väärin---vaan joskus vain tulee sellaiset vibat. (Itsehän jätin nuo ällärit kesken, menin itsekseni Vantaanjoelle uimaan ja menin seuraavan kerran älläreihin pari vuotta myöhemmin rohkeutta kerättyäni...)

Siksi minusta on hyvä, että eeva. nosti tämän jutun esiin ja toivottavasti tämäkin keskustelu osaltaan madaltaa kynnystä osallistua tapahtumiin, kuten criteriumeihin, joita ei olisi ilman zykkelin kaltaisten tyyppien vaivannäköä. Minusta on hyvä, että osallistujat tiedostavat, että mukana voi ja haluaisi olla tyyppejä, jotka eivät tunne paikalta ketään, eivät ole aiemmin kisanneet jne. ja miettivät, että miten voivat osaltaan luoda sellaista tunnelmaa, että on kivempi osallistua. Välttämättähän tuo ei vaadi sen kummempaa kuin, että morjenstaa niitäkin, joita ei entuudestaan tunne ja rohkaisee mukaan, tai jotain.

Joka tapauksessa: fvll support criteille, RNC:lle ja skabailulle.

PS. Itse uskalsin—aivan hemmetin hitaana kuskina—osallistua viime ja toissa vuoden criteriumeihin vain, koska tunsin Juddan ja tiesin varmasti, että kyseessä on ystävällismielinen ja rento tapahtuma. Ja vaikka olin molemmissa KoF-viikonlopun criteissä DFL to the max, niin olen tosi iloinen, että osallistuin.

Varmaan tähän tapahtumiin tulemisen ujostelemiseen vaikuttaa aikalailla sekin, että foorumikirjoittelussa “ei täällä voi miten vaan olla” -segmentin ajoittain aika tylynkin tyylilajin katsotaan kuuluvan asiaan. Kyllähän se voi olla porukkaa tuntemattoman vähän vaikea hahmottaa, että livenä ollaan sitten kivoja ja ystävällisiä, jos nettiyhteisössä toisenlainen käyttäytyminen on vahvasti esillä (vaikka ETVMVO-tylyttäjät olisivatkin lopulta eri ryhmä kuin aktiivisimma tapahtumanaamat, en ole varma miten päällekkäisi nää ryhmät on).

Itseäni välillä hämää se, että vuonna 2017 on runsaastikin porukkaa, joka näkee netissä olemisen jotenkin täysin IRLosta erillisenä, mutta näin kai sitä vaan mennään?

Mun mielestä kannattaa antaa internetseille 0/5, harva kuitenkaan uskaltaa tulla livenä pätemään päin naamaa, samalla tapaa ku netis, tääl netis jengi tuntuis olevan mun mielestä vähän niinku kännissä, ei juuri mitään filtteriä ja jotkut on sit ihan oikeesti kännis netis tai vielä pahempaa, pilvessä… Mutjoo mä oon itekki aivan mahoton jätkä ja tää on tällast aika turhaa paskan jauhamista, se miten elät elämääsi, tekosi ja tykkisi kertovat kuitenkin kaiken olennaisen…

karzan - 19:02, 21.7.2017 » Mun mielestä kannattaa antaa internetseille 0/5, harva kuitenkaan uskaltaa tulla livenä pätemään päin naamaa, samalla tapaa ku netis, tääl netis jengi tuntuis olevan mun mielestä vähän niinku kännissä, ei juuri mitään filtteriä ja jotkut on sit ihan oikeesti kännis netis tai vielä pahempaa, pilvessä... Mutjoo mä oon itekki aivan mahoton jätkä ja tää on tällast aika turhaa paskan jauhamista, se miten elät elämääsi, tekosi ja tykkisi kertovat kuitenkin kaiken olennaisen...
mitäs veikkaat kun öykkäröit netissä menemään ilman mitään rajoja ja sit kirjoitat "tulkaa rohkeasti kyselemään". kumpi noista viesteistä on voimakkaampi satunnaisen ulkopuolisen silmissä?

No täytyy lähtee siitä liikenteeseen, että kaikkia ei voi miellyttää (etenkään sua) ja sit oon menny sillä, et ne ketkä ei musta tykkää, ni ei se oo multa pois ja ne ketkä tykkää, on tosi tärkeitä ja rakkaita, eli se mitä yritän tässä sanoa, on että mielipiteelläsi ei ole minulle väliä…

Vastaus kysymykseesi lienee kuitenkin: jokainen saa itse päättää, kuinka mun juttuihin suhtautuu, sä otat ne aina ilmeisen tosissaan, joku muu saattaa olla eri mieltä, lopulta en kuitenkaan tiedä?

Eeva, Jos täältä ei löydy innokkaita muijii, niin ehkä SM-kisoista voi käydä veloilla etsimässä (aikataulu alla). Seuroista kuulemma AHH, CCH, IK32 ja TVC on sellaisia jossa ollut muutama fem radalla kävijäkin mut en kyl tiedä sillai. Ehkä tiesitkin noi jo.

http://www.pyoraily.fi/kilpailut_ja_tapahtumat/kansallinen_kilpailukalenteri/ratakilpailut/

Ps. ei mitään edit

manuelkala - 15:30, 21.7.2017 »
eeva. - 15:07, 21.7.2017 » Sit hieman aiheen sivusta: oon Helsingissä 11.-18.8. ja ratapyörä on kerrankin messissä. Jos jotakuta kiinnostaa ni mä voin tulla vetämään työpajaa velodromille, esim. madisonia. Olettaen, että Velorution tartuttaa ratapyöräilykuumeen teihin kaikkiin ja olis siksi kiinnostusta opetella spesifikkejä taitoja. Oon akkredioitu olympiavelolla ja Herne Hillin ulkovelolla Lontoossa: en siis mikään mestarivelosensei, mut kyl nyt joku madison tai slalom -session vetäminen onnistuis. http://cdn.media.cyclingnews.com/2016/11/06/1/gettyimages_621292232_670.jpg
vuoden kulttuuriteko sanoisin.
Jeee! Tää ois superia, kun en velorutioniinkaan pääse.
eeva. - 17:59, 20.7.2017 » Moi Judda! Viime kesän critiin liittyen: olisin halunnut kilpailla ja yritin järkätä ratapyörän lainaksi (mulla oli Suomessa sillon vaan mun vaihteellinen rando-Salsa mukana). Pyörän saaminen ei onnistunut, mutta tulin silti katsomaan alitajuisesti ajatellen, että ehkä jostain kuitenkin vois lainata pyörän kisan ajaksi. Kun tulin paikalle näin miespuolisen tuttavani, joka sanoi ettei edes hän uskalla kilpailla criteissä koska taso on niin kova. Tästä päättelin, että jos kerran semihyväkuntoinen mies kokee olevansa liian hidas, ni mä nyt en [i]ainakaan[/i] ole tarpeeksi nopea kilpailemaan radalla olleita hunkeja vastaan. Vaikka olen kuinka tasa-arvon puolestapuhuja ja esim en usko mies-nais-työrooleihin (oon tru raksamimmi), ni joissain tilanteissa on toi logiikka ei toimi. Testosteroni nyt on vaan sellainen mikä tekee suurimmasta osasta miehiä lähtökohtaisesti nopeampia kuin suurin osa naisista. Mun olisi siis pitänyt olla hyvin treenannut, jotta olisin tuntenut olevani samaa tasoa radalla olleiden miesten kanssa. Jälkikäteen arvioituna olin tietty urpo - olisi vaan pitänyt olla rohkeampi ja ilmottautua, ja jäädä ehkä jälkeen. Aiemmassa tekstissä puhuin tosiaan yleistäen ja tässä blogipostaus liittyen siihen et millaista on olla nainen ja yrittää tunkea fiksipiirehin: [https://velociposse.cc/blog/podium-shoe-time/](https://velociposse.cc/blog/podium-shoe-time/) Joskus on vaan vaikea olla yksi jätkistä, kun ei ole jätkä. Mitä tulee viime kesän crittiin ja myös KOFiin, tuntu kummassakin siltä että meininki ei ole kovin entry-leveliä. Et kaikki tuntee toisensa ja siihen mukaan on vaikea ruveta tunkemaan, varsinkin ku on hieman epävarma et onks tarpeeks kovassa kunnossa ja et voiko skiddaa yhtä katu-uskottavasti sadan metrin etutankoliu'ulla. Tää johtuu tietty myös siitä, etten oo asunut Helsingissä kunnolla aikoihin enkä tunne muita yksivaihteilijoita kuin Samulin. Mitä tulee naisten omaan crittikisaan, ni tää on ehkä sellainen klassinen muna-kana-dilemma: ehkä kukaan nainen ei ilmottaudu, koska naisten sarjaa ei ole. Mut jos naisille olisi oma sarja, ehkä kukaan ei siltikään ilmottaudu, koska fiksillä ajavia naisia ei ole niin paljon kuin miehiä. Ideaalitilanne olisi se, että joku perustais esim. Helsinkiin ratapyöräjoukkueen, jolloin vois harjoitella muiden kanssa esim sitä miten hallitsee pyörän ku joku tulee päin tai jos on tiukkoja mutkia. Mä en tällä hetkellä asu Suomessa ja Helsingistä tuntemani fiksitytöt, joita yritin houkutella perustamaan pyöräjengin, eivät enää aja. Johtopäätöksenä ajattelin kirjoittaa tänne tän Nocturne-postauksen. Tanskassa kilpaileminen voisi olla yks tapa päästä kilpailemaan omassa sarjassa, jos ei halua odottaa siihen asti et sellainen muodostuu Suomeen. Toivottavasti en vaikuttanut negatiiviselta, varsinkaan mitä tulee Helsingin critticupiin! Musta on päinvastoin tosi siistiä, että Suomessa on niin aktiivinen ja ruohonjuurinen skene. Ainut mikä harmittaa, on se et ainakaan just viime kesänä ei siinä yhdessä critissä eikä KOFin skiddauskisassa näkynyt yhtään naista. Se on tylsää ja toivon ettei se johdu samoista syistä kuin mistä mulla on itsellä johtunut ja mihin viittaan yllämainitussa blogipostauksessa.
Kiitos kun selvensit. Halusin vainnyt vielä varmistaa, ettei nyt sitten ollut välittynyt jotain sellaista kuvaa tms. mitä todellakaan ei ole crtietista ollut tarkoitus välittää. Ja ei oikeastaan siis ollut ja hyvä niin.

Suomi-critit ona vielä hyvin puhtaasti puuhastelua ja kivaa yhdessä ajamaista. Toki siellä nopeimmat ajavat jo tosi kovaa ja voitosta, mutta väitän, että suurin osa kisaajista on about joka kisassa ollut kokeilemassa niitä omia rajojaan ja voittamassa itseään eli hankkimassa kokemuksia. Ja niitähän ei saa kuin kokeilemalla.

Ymmärrän sun pointin, että joskus voi olla vaikea lähestyä jotain porukkaa jossa selkesäti “oma juttu” menossa. Tuo on aina se kynnys ja en oikeastaan osaa kuin kannnustaa kaikkia ylittämään se ja tulla vaikka sisään jollain niinkin neutraalilla jutulla kuin: “Moi, mun nimi on … .En ole aikaisemmin täällä käynytkään, mutta nyt ajattelin uskaltaa. Mitäs täällä tapahtuu?” Siitä se sitten lähtee. Oma kokemukseni yv-porukasta livenä on se, että varsin hyvin juttuun pääsee. Tottakai joidenkin kanssa ei sitten löydy niin hirveästi yhteistä juttua, mutta niinhän se on aina. Ajaminen voi silti yhdistää ja sekin parhaimmillaan riittää.

Crittien suhteen oikeastin toivon, että pääsisin myös naistensarjaa ajattamaan. Se olisi hienoa. Varmasti homma menee sitten lopulta niin, että ensin se sarja pitää ilmoittaa olevaksi ja sitten sinne saa hyvän kattauksen ajajia. Kuitenkin ennen tätä pitäisi se joku potentiaalinen kiinnostus tunnistaa. Ehkä tästä sun avauksesta nyt ainakin sitten se hyöty, että nyt tällaista potentiaalia onnoussut jo kahden suusta (sinä ja Eve) ja se onkin jo 2 enemmän kuin tähän mennessä noin muuten :slight_smile:

Tuohon elokuulle olisi crittiäkin tulossa, joten yritänpä heittää tuohon kertomaasi aikahaarukkaan niin pääset mukaan (Saadaan yksi true RHC veteraani kehiin) ja toivottavasti saisit mukaan muitakin naisia ajamaan. Saataisiin se oma sarja ja jopa ihan lähtökin jos kunnolla väkeä. Olet varmaan kanssani samaa mieltä siitä, että criteriumit kuitenkin vaativat vähintään nyt sen 5 nuppia starttiviivalle ennen kuin tulee jotain ryhmässä kisaamisen tunnetta. Pysyttele kuulolla!

Me ajetaan nyt huomenna Hyvinkäällä ja vedä sä huolella siellä Lontoossa. Täysillä ja ehjänä maaliin!

olen emansipaation puolella

Vaimon puolesta vastailen, kiinnostusta olisi, mut meikä sortajana on laittanu sen taas paksuks, ni se on vaan sitten hengessä mukana, pyrkii kesäksi 2018 kisakuntoon! Tsemppiä mimmeille ja käski mennä yleiseen sarjaan näyttämään pojille närhen munat!