Rapha Nocturne Copenhagen HUOM HUOM NAISET

Hei tyypit

Rapha Nocturne on Köpiksessä 19 elokuuta. Huomionarvoista on tanskalaisen hyggeilyn lisäksi erityisesti se, että siellä on fixed crit. Vielä huomionarvoisempaa on se, että miesten sarjan lisäksi järjestetään NAISTEN SARJA. Jee! Ilmoittaudu tästä: https://www.sportstiming.dk/event/4838

Mä olin kisaamassa Lontoon Nocturnessa about kuukausi sitten ja se oli ihan megasuperduper coolia. Sellasta tru Eurosport-meininkiä (koska pääkisa tuli livenä telkkarista): pauhaava yleisö, vauhtia ja vaarallisia tilanteita sekä oikeaa shampanjaa palkintopallilla eikä pelkkää proseccoa. Lontoon Nocturne oli mun eka fiksikisa, jos nyt ei lasketa lähettivuosien älläreitä eli olen elävä esimerkki siitä, että Köpiksen Nocturnesta voi hyvin kuka tahansa aloittaa kilpailun.

Olis tosi tosi jees, jos Suomesta tulis muitakin naisia. Olen tässä suhteessa täysin omaa etuani ajava, sillä mä tykkään kilpailla isossa porukassa ja fiksillä ajavia naisia ei valitettavasti ole maailmanlaajuisesti mitenkään liikaa. Saatte tietty kaikki miehetkin tulla Nocturneen kisaamaan ja se olisi oikein suotavaa. Suosittelen. Mut Suomessa ei (ilmeisesti) ole naisille erillistä sarjaa fiksikisoissa, joten voi vaan mennä suoraan Köpikseen jos halajaa kokeilla crittejä.

Siksipäs jos täältä Yksivaihteesta löytyy naisia, jotka haluavat ruveta ajamaan kilpaa: nyt vaan varailemaan halpoja lentolippuja ja sahaamaan etuhaarukoita matalammaksi Nocturnea varten. SASilla matkatavarana voi ottaa pyörän ilman lisämaksua tiedoksenne. Mä voin olla tukena, jos on kysymyksiä kisaamisesta tai jos tarvitset jonkun aivopesemään sinut (koska tyhmäpyöräilyssä ei ole mitään järkeä). Suomalaisen naisratapyöräjoukkueen syntymistä odotellessa voit myös ajaa mun tiimin, Velocipossen riveissä. Ei ole siis mitään syytä jättää tulematta!

Syy miksi halusin kirjoittaa tänne foorumille on se, että viimeiset kuusi vuotta eli ekan kiinteävälitteisen pyöräni rakentamisesta lähtien oon aina halunnut ajaa täysiä ja kilpaa. Mut kelasin aina, etten oo tarpeeks hyvä ja siksi en ikinä uskaltanut mennä kisoihin. Oon varma, että Suomessa eli proteiinipatukoiden ja vahvojen naisten luvatussa maassa on monia piileviä lahjakkuuksia. Ainakin Turussa?

En olisi itse ikinä ruvennut kisaamaan tällä tasolla ilman amatöörikilpapyöräilyklubiani Velocipossea. Esim viime kesänä olisin halunnut ajaa Helsingissä carting-radalla järjestetyssä critissä, mut siellä tuli sellaset vibat et on parempi vaan seisoa jossain katsomon perukoilla ja kattoa vierestä. Blaah. Mulle onkin ollut todella tärkeetä saada tukea muilta kanssapyörälijänaisilta, koska usein joko mua ei oteta vakavasti (koska naiset eivät osaa pyöräillä jne jne) tai sit ruvetaan pätemään (koska osaankin skiddata jne jne). Tietysti mitä parempien pyöräilijöiden kanssa hengaa, sitä kivempaa ja arvostavampaa porukka on. Mut harvoin kannustetaan ajamaan typerän kovaa jarruttomalla pyörällä, jos sattuu olemaan nainen.

Anyways, pointti on se että fixed crittien ajaminen on ihan parasta. Ainakin sata miljoonaa kertaa siistimpää kuin ällärit tai ratapyöräkisat velolla, mä lupaan. Ja jos haluat kilpailla kovien mut samalla testosteronitasolla olevien pyöräilijöiden kanssa, ni tule Köpikseen kisaamaan. Osta lennot ja ilmottaudu Nocturneen, NYT.

t. Eeva

http://velociposse.cc/wp-content/uploads/2017/06/ezgif.com-optimize.gif

Hyvä meno. Oispa nainen. Ajaisin sun tallis.

Support

Frankton - 1:46, 15.7.2017 » Hyvä meno.
Todellakin, tosi hyvä meno täällä.

Arvostan tällaista kyllä.

Maximum respect sekä onnea ja menestystä myös Red Hookiin.

dogspeed Red Hookkiin ja 6/5 tsemppausta kivan harrastuksen pariin, arvostan.

e: sössötetään nyt sen verran että yksilölajeissakin vertaistuesta on paljon kaikenlaista hyötyä joten toi on oikeasti hyvä tarjous.

Ei hitto oispa tyttöcrittejä.

lennot köpikseen 42.90 suuntaansa norskilla.
just saying.

Kyllä, mutta crittiä ja älläreitä ei ainakaan suomitasolla voi kunnolla verrata keskenään.

Jokaisella on omat preferenssinsä ja oma huumeni on ne kaikki, mutten menisi niin pitkälle että vertailisin niitä keskenään tasa-arvoisesti.

edit. Erittäin arvostettava suunta ja toiminta.

Odie - 22:38, 15.7.2017 » lennot köpikseen 42.90 suuntaansa norskilla.
200kg hiilidioksidia suuntaansa.
just saying.
eeva. - 1:33, 15.7.2017 » Lontoon Nocturne oli mun eka fiksikisa, jos nyt ei lasketa lähettivuosien älläreitä eli olen elävä esimerkki siitä, että Köpiksen Nocturnesta voi hyvin kuka tahansa aloittaa kilpailun. Olis tosi tosi jees, jos Suomesta tulis muitakin naisia. Olen tässä suhteessa täysin omaa etuani ajava, sillä mä tykkään kilpailla isossa porukassa ja fiksillä ajavia naisia ei valitettavasti ole maailmanlaajuisesti mitenkään liikaa.....Mut Suomessa ei (ilmeisesti) ole naisille erillistä sarjaa fiksikisoissa, joten voi vaan mennä suoraan Köpikseen jos halajaa kokeilla crittejä.

Syy miksi halusin kirjoittaa tänne foorumille on se, että viimeiset kuusi vuotta eli ekan kiinteävälitteisen pyöräni rakentamisesta lähtien oon aina halunnut ajaa täysiä ja kilpaa. Mut kelasin aina, etten oo tarpeeks hyvä ja siksi en ikinä uskaltanut mennä kisoihin…
En olisi itse ikinä ruvennut kisaamaan tällä tasolla ilman amatöörikilpapyöräilyklubiani. Esim viime kesänä olisin halunnut ajaa Helsingissä carting-radalla järjestetyssä critissä, mut siellä tuli sellaset vibat et on parempi vaan seisoa jossain katsomon perukoilla ja kattoa vierestä. Blaah. Mulle onkin ollut todella tärkeetä saada tukea muilta kanssapyörälijänaisilta, koska usein joko mua ei oteta vakavasti (koska naiset eivät osaa pyöräillä jne jne) tai sit ruvetaan pätemään (koska osaankin skiddata jne jne). Tietysti mitä parempien pyöräilijöiden kanssa hengaa, sitä kivempaa ja arvostavampaa porukka on. Mut harvoin kannustetaan ajamaan typerän kovaa jarruttomalla pyörällä, jos sattuu olemaan nainen.

Moi! Aivan mahtavaa, että olet hommista innostunut ja uskaltautunut kisaamaan. Erityisen upeeta, että olet korkkaamassa maamme lipun tuolla RedHookissa! Peukkua!

Haluaisin nyt kuitenkin tarkentaa paria juttua tähän postaukseesi liittyen koska tuskin tuolla toisessa langassa näitä tulen saamaan paskamyrskyn sijaan.
Kun nyt kerran asian otit puheeksi niin tarkentaisitko minulle vielä tuota fiilis-juttua liittyen viime vuoden critti-finaaliin mistä kerrot. Tämä kiinnostaa minua aidosti järjestäjänä. Nyt kun kirjoituksestasi jää ilmaan häilyvä epävarmuus siitä puhutko nyt itsestäsi vai siitä, että tapahtumassa oli jotain miksi koit ettet voi/uskalla osallistua?
Eli:
Onko stoorisi pointti se, että olet vain ihminen jolle ensiarvoisen tärkeää on samaa sukupuolta olevien seura, kumppanuusja kannustus jotta uskaltaudut ajamaan ja kun muita naisia ei tuolla critti-finaalissa ollut ajamassa niin et sinäkään tästä syystä uskaltautunut mukaan? Tätä ajatusta puoltaa se, että kerrot kuinka helppoa ja kivaa oli kokeilla kisaamista ja crittejä tuolla Nocturnessa mikä kuitenkin samalla on tosi iso ja oikea kisa, kun vain oli saman sukupuolen tuki vs. kokeilla kisaamista puhtaasti puuhasteluhenkisessä pienessä tapahtumassa missä osa jengistä kisailee retkipyörillä ja suurin osa ajaa shortseissa ja t-paidassa naureskellen.
Vai oliko tapahtumassa, jonkun henkilön toiminnassa tuolla, ilmapiirissä tms. jotain sellaista, että koit ettet naisena voi osallistua? Ja nyt ei mitään yleistämistä “yleensä koetaan”, "yleensä ei oteta vakavasti… " vaan oliko tuolla jotain kun tämän nyt esinerkiksi nostit.

Tämä aidosti minua kiinnostaa, sillä en halua sitä mielikuvaa, että jos naisena haluaa kisata crittiä niin täytyy lähteä ulkomaille sillä tämä ei ole totta. Toki jos kukaan nainen ei koskaan ilmaannu crittiradalle Suomessa vaan se tehdään ulnomailla ja vain isoissa puitteissa ja tiimeissä niin sitten toki näin on, mutta se ei silloin johdu siitä, että täällä ei voisi vaan ettei haluta. Valitaan toisin.

Moi Judda!
Viime kesän critiin liittyen: olisin halunnut kilpailla ja yritin järkätä ratapyörän lainaksi (mulla oli Suomessa sillon vaan mun vaihteellinen rando-Salsa mukana). Pyörän saaminen ei onnistunut, mutta tulin silti katsomaan alitajuisesti ajatellen, että ehkä jostain kuitenkin vois lainata pyörän kisan ajaksi.

Kun tulin paikalle näin miespuolisen tuttavani, joka sanoi ettei edes hän uskalla kilpailla criteissä koska taso on niin kova. Tästä päättelin, että jos kerran semihyväkuntoinen mies kokee olevansa liian hidas, ni mä nyt en ainakaan ole tarpeeksi nopea kilpailemaan radalla olleita hunkeja vastaan. Vaikka olen kuinka tasa-arvon puolestapuhuja ja esim en usko mies-nais-työrooleihin (oon tru raksamimmi), ni joissain tilanteissa on toi logiikka ei toimi. Testosteroni nyt on vaan sellainen mikä tekee suurimmasta osasta miehiä lähtökohtaisesti nopeampia kuin suurin osa naisista. Mun olisi siis pitänyt olla hyvin treenannut, jotta olisin tuntenut olevani samaa tasoa radalla olleiden miesten kanssa.

Jälkikäteen arvioituna olin tietty urpo - olisi vaan pitänyt olla rohkeampi ja ilmottautua, ja jäädä ehkä jälkeen. Aiemmassa tekstissä puhuin tosiaan yleistäen ja tässä blogipostaus liittyen siihen et millaista on olla nainen ja yrittää tunkea fiksipiirehin: https://velociposse.cc/blog/podium-shoe-time/ Joskus on vaan vaikea olla yksi jätkistä, kun ei ole jätkä. Mitä tulee viime kesän crittiin ja myös KOFiin, tuntu kummassakin siltä että meininki ei ole kovin entry-leveliä. Et kaikki tuntee toisensa ja siihen mukaan on vaikea ruveta tunkemaan, varsinkin ku on hieman epävarma et onks tarpeeks kovassa kunnossa ja et voiko skiddaa yhtä katu-uskottavasti sadan metrin etutankoliu’ulla. Tää johtuu tietty myös siitä, etten oo asunut Helsingissä kunnolla aikoihin enkä tunne muita yksivaihteilijoita kuin Samulin.

Mitä tulee naisten omaan crittikisaan, ni tää on ehkä sellainen klassinen muna-kana-dilemma: ehkä kukaan nainen ei ilmottaudu, koska naisten sarjaa ei ole. Mut jos naisille olisi oma sarja, ehkä kukaan ei siltikään ilmottaudu, koska fiksillä ajavia naisia ei ole niin paljon kuin miehiä. Ideaalitilanne olisi se, että joku perustais esim. Helsinkiin ratapyöräjoukkueen, jolloin vois harjoitella muiden kanssa esim sitä miten hallitsee pyörän ku joku tulee päin tai jos on tiukkoja mutkia. Mä en tällä hetkellä asu Suomessa ja Helsingistä tuntemani fiksitytöt, joita yritin houkutella perustamaan pyöräjengin, eivät enää aja. Johtopäätöksenä ajattelin kirjoittaa tänne tän Nocturne-postauksen. Tanskassa kilpaileminen voisi olla yks tapa päästä kilpailemaan omassa sarjassa, jos ei halua odottaa siihen asti et sellainen muodostuu Suomeen.

Toivottavasti en vaikuttanut negatiiviselta, varsinkaan mitä tulee Helsingin critticupiin! Musta on päinvastoin tosi siistiä, että Suomessa on niin aktiivinen ja ruohonjuurinen skene. Ainut mikä harmittaa, on se et ainakaan just viime kesänä ei siinä yhdessä critissä eikä KOFin skiddauskisassa näkynyt yhtään naista. Se on tylsää ja toivon ettei se johdu samoista syistä kuin mistä mulla on itsellä johtunut ja mihin viittaan yllämainitussa blogipostauksessa.

Niin ja kiitos, Red Hookista tulee mielenkiintoinen. Oon samassa heatissa Dani Kingin kanssa, jaiks

http://lebuzz.eurosport.co.uk/wp-content/uploads/sites/11/2016/01/tumblr_m02q7lP0yK1rngjayo1_500.gif

En ossaa “quotata” järkevästi niin lässytän tähän vaan nyt näin.

Juddalle, niin että tuota mulla ainakin välillä kisaliekkiä krittiin löytyis (vaikka kuntoa ei välttis niinkään :D) ja Suomessa se onkin mukavan epävirallista joten siksi mun mielestä kynnys osallistua on matala. Viime kesänä uskaltauduin yhteen krittiin kokeilemaan, kauheetahan se fyysisesti oli mutta nyt voisin olla henkisesti valmis kokeilee uudelleen ja osallistuisinkin nyt Hyvinkäälle, jos vaan en olis töissä… plaah. Ja tyttöjen kanssa toki ois kivempaa ajaa, mitähän keksittäis että saatais tyttökritit järkättyä?

Ja Eevalle, kyllä Koffeissa tyttöjä näkyy vissiin erittäinkin enenevissä määrin, oli kai meitä skidaamassa viime vuonna ainakin yhdeksän? Vaikkei ihan yhtä pitkälle liirailtukkaan kuin pojat :wink:

Ja jos lässyttäis vielä aloituksen aiheeseen liittyen, niin oon sen verran tyhmä ja hullu että harkitsin ja punnitsin köpikseen kisaamaan lähtemistä erittäinkin vakavasti, mut harmillisesti näyttää siltä etten kyllä saa sitä järkkääntymään. Tai varmasti saisin, jos ihan super tosissani uskaltaisin ja haluaisin osallistua. Huippua että Eeva ajajien perään täällä huutelit, en ollu aatellukkaan että tollasiin kisoihin vois vaan mennä :smiley:

Mikäli joku tätä harkitsee ja haluaa velocipossen mukana ajaa kuten Eevan tarjous oli, sanottakoon että kyseessä on maailman paras, hauskin ja toisiaan tukeva porukka jota sitä ei ainakaan kannata jännittää.

Multa saa Helsingissä lainaksi ratapyörää jos on intoa kokeilla velolla ajamista tai crittihommia. Passeli n. 165-175 cm pitkälle. Yksityisviestillä tarkemmin.

eeva. - 17:59, 20.7.2017 » ..tuntu kummassakin siltä että meininki ei ole kovin entry-leveliä. Et kaikki tuntee toisensa ja siihen mukaan on vaikea ruveta tunkemaan, varsinkin ku on hieman epävarma et ..
vähän kieltämättä toivoinkin jotain tämänsuuntaista syytä, eli ei ole niinkään sukupuolesta riippuvainen vaan ylipäänsä tuo fiilis mikä helposti noista touhuista välittyy jos ei "tunne modeja" eikä ole vielä uskaltanut kertaalleen osallistua ja päässyt toteamaan että on tullut jännitettyä ihan turhaan.

Oisko mitään vain laittaa pystyyn topsu “Entry-level-tyhmäpyöräilyä”? Siellä sitten ihmiset sukupuoleen, ikään, yms. katsomatta voisivat huudella itselleen ajoseuraa aloittelijoista aina taitavampiin kuskeihin asti. Jos vielä ajasta ja paikasta sopii langassa, niin vähemmänkin foorumilla aktiiviset tietävät speksit ja voivat uskaltautua mukaan?

Itse tyhmäpyöräilen suht usein krossarilla HKI:n kepulin metsäpoluilla ja juurakoissa, joskus muuallakin. Sinne olisi kiva saada kaveria mukaan, niin voisi mennä uusille alueille ilman pelkoa, miten selviän kotiin, jos jotain käy. Ja miksen huutele sukkisfoorumilla krossikuskien perään: no se fiilis ei siellä tavoita sitä, mitä se täällä on. Pitää olla kaiken maailman mittarit, muutenkin oikeat varusteet, sopivat renkaat ja mitä näitä nyt on sen sijaan, että vain menisi pitämään hauskaa ja pyöräilemään. Ja puhtaat MTB-puolen tyypit ajavat liian teknistä polkua ja/tai kovaa, että sinne krossarilla viitsisi mennnä.

Sinkulankin ajoa olisi joskus kiva kokeilla, niin pääsisi osaksi tätä YV-huumaa. Mukaan nyt hei muutkin. Ei täällä eletä kuin kerran!

CroixDeFille - 7:23, 21.7.2017 » Oisko mitään vain laittaa pystyyn topsu "Entry-level-tyhmäpyöräilyä"?
Siitä vaan laittamaan topaasia pystyyn, tai sitten Äärimmäisen matalan kynnyksen [topin](https://www.yksivaihde.net/old/27626) voisi laajentaa kikkailuista kaikkeen tyhmäpyöräilyyn.

Oon Eevan kanssa yhtä mieltä, et jos ois lähtökohtaisesti myös naisten sarja, kynnys osallistua pienenisi. Sit jos imottautujia on hyvin vähän, vois paikan päällä kysyä, mitä haluaa tehdä, et onko heidän mielestä mielekkäämpää ajaa pienessä porukassa keskenään vai yhdistää sarjat. En usko et kukaan täällä on väittämässä, että sukupuolitasa-arvo pyöräilyssä tarkottaa sitä, et kaikki skabaa samassa sarjassa, etenkään vauhtilajeissa (TransAmit sit asia erikseen).

Mitä tulee KoFfeihin ja muihin sen tyyppisiin tapahtumiin, niin eikös naisia oo vuosittain ollu enenevissä määrin mukana. Lajien luonteesta riippuen on mahdollistettu se, että naiset pääsevät kisaamaan myös keskenään. Ja ihan sukupuoleen katsomatta ja nimiä mainitsematta on skidauksissa ja takaperosissa ollu niitä, jotka hymyssä suin käy kokeilemassa, vaikkei laji olisikaan vielä ihan hallussa. Enemmän lienee kyse siitä, uskaltaako heittäytyä mukaan.

Lykkyä itse kullekkin kaikkiin ajoihin, oli ne sit Köpiksessä, Lontoossa, Wienissä tai Hyvinkäällä!