quill kierteettömään haarukkaan

Moro

Mulla olisi kierteetön haarukka, johon haluaisin quill-stemmin. Syitä on kaksi ilman erityistä tärkeysjärjestystä, korkeutta ja ulkonäköä haetaan.
Runko ja haarukka on muuten hyviä ja koska haarukka on hemmetin nätti ja rungon kanssa tyylillisesti yhteen sopiva, en sitä vaihda. Soveltuva quill on jo tiedossa, joten sen saatavuutta ei tarvitse spekuloida.

Nähdäkseni vaihtoehtoja on kaksi.
-Haarukan kierteittäminen, tekeekö joku tätä Tampereella? Ruotoputki on 11/8” ja terästä. Onko jollain kokemusta kierteitetystä haarukasta.
-Jokin muu kiristys ja säätösysteemi kierteettömään haarukkaan kuin stemmi-tähtimutteri-systeemi. Vaan mikä se voi olla?

Jos jollakulla olisi ideaa ja näkemystä tästä, niin olisin kiitollinen. Tietty, jos tietää kierteettömän stemmin, mikä nousee kunnolla ylös eikä näytä ihan kamalalta, niin saa kyllä vinkata, se nyt olisi ehkä se paras vaihtoehto. Kun tarve on nätille fillarille, jossa saa ajaa herraskaisesti selkä suorassa ja jossa olisi levyjarrut, niin homma menee tämmöseksi.

siis onko siinä kuitenkin tarpeeksi ruotoo ahead stemmille?

Surly esimerkiksi ei taida suositella ruotoputkien kierteytystä, eli putken spekseistä kannattaa varmistua ennen kierteiden töräytystä.

Ruotoa on kyllä rutkasti ja siihen kyllä saa ahead stemmin ihan helposti ja levyjä mahtuu väliin ihan liikaakin. Välilevyjä ei vaan suositella määrättömästi ja näyttäähän se ihan urpolta.

Valmistaja ei sano kierteytysasiaan juuta eikä jaata, mutta kyllä tuossa on ihan tyypilliset seinämävahvuudet 11/8” ruotoputkelle. Siis tuumanen quill sinne sisään menee passelisti.

Pyörä ja mopohuolto Laukkanen on perinteisesti Tampereella tehnyt nuo kierteytykset.

toimiskohan tämmönen?

Itse olen yhden Surlyn haarukan kierteyttänyt, ongelmitta. Sen verran jöötiä on silti. Se oli tosin 1" eli työkalut löytyy helposti. 1-1/8" kierteytyskamoja ei löydy kovinkaan helposti. Haaveissa ollut ostaa setti kun tiedän paikan mistä suht halvalla sais käytetyn setin mutta jäänyt ajatuksen tasolle. Oishan se parasta kierteyttää kaikki, koska quill. Joudut siis todennäköisesti ostamaan työkalut itte.

Ultraromanttinen ratkaisu olis seurata ultra_romancen jalanjäljissä ja jättää tähtimutteri ja kierteet kokonaan pois yhtälöstä. Kierteetön laakeri ja ruoto ja päälle 28.6mm klämppi, esim. satulaputken klämppi toiminee. Tiedä sitten miten kestää ryskytystä, laakerin hienosäädön voi unohtaa mutta close enough. Tämän jälkeen sujauttaa quillin sisään ja baanalle.

Pari keulaa olen hitsauttanut niin että haarukan ruotoputki on sahattu pois ~3cm kruunusta ja kierteellinen tilalle. Holkki sisällä toki, molemmat tietääkseni vielä ajossa. Uskalsin myydä eteenpäin, sen verran hyvin tehty duunit.

Arvostan projuasi, antaa mennä vaan. Itsekin haluaisin Stavangeriin kierteellisen keulan niin saisin XTR laakerini käyttöön <3

Eikö tarpeeksi korkea customm stemmi olis siistimpi ja varmempi?
Hintakin varmaan aika sama kuin laakeri+kierteytys.

Vai oliko tarkoitus säätää korkeutta välillä?

Säästä ittees

Pfft, säälittävä “tallstack” stemmi.

Kaikki pitää vittu tehä itte.

Diatechillä on ainakin ollu kävyttömiä kiristyssysteemejä.

https://cruzbike.com/sites/default/files/ckfinder//images/Diatech(1).JPG

E:diatech abn / sbn

Mulla taitaa olla tommonen ohjainlaakeri jossain. Jäi Marinista yli. Voin kaivaa?

Kiitti vastauksista. Tässähän alkaa olla jo valinnanvaraa.

VO:n tall stack stemmi ei ehkä nyt ole se, mitä kaipaisin, itse vastaavan tekeminen voisi olla vaihtoehto, mutta on sekin minusta vähän pöhkön näköinen sirompaan quilliin verrattuna. VO:n Cigne voisi sekin olla varteenotettava vaihtoehto, mutta en kyllä näkemättä ja sovittelematta lähde tuohonkaan rahojani laittamaan.

Diatech on mielenkiintoinen, vaatii tietty kaverikseen jonkun clampin. Jokin kyllä pistää epäilemään tuon kiristyksen toimivuutta ja kestoa.

Problemsolversin clamp on kiinnostava, ja heiltä näköjään löytyy 10-12 mm säädettävä spacer myös, joten siinä voisi olla toimiva pari.

Onko kenelläkään mitään näkemystä siitä, kuinka paljon kierteetön haarukka vaatii puristusta pysyäkseen paikoillaan? Ei kai tuohon tule ihmeemmin vääntöä edes, mikäli laakerit on hyvällä kiristyksellä.

Tää homma ratkesi ainakin toistaiseksi linkin takana olevan kuvan osoittamalla tavalla. Laakereiden päällä alhaalta ylös on problem solversin säädettävä välilevy, sen päällä saman firman clamp ja ylinnä 28,6 mm satula-clamppi.
Laakerin kiristys oli helppoa tuolla kokoonpanolla.
Hommaa on testattu talven ja kevään ajan yksittäisellä clampilla ahead -kokoonpanossa, siis alinna clamppi ylinnä stemmi eikä välissä yhtään levyjä. Piti sikäli kunnolla, että aattelin kahden clampin olevan vallan riitosti. Tuossa juuri lisäsin settiin tuon säätölevyn ja toisen clampin ja pistin ruodon poikki.

Kuva

Ei tuo toki ole yhtä nätti kuin kierrehaarukka, mutta hitosteen sirompi kuitenkin kuin ahead-stemmi millään tavalla. Tuossa on sen verran ruotoa, että siihen pystyy vielä kääntämään ne kierteet, jos siltä rupeaa tuntumaan.

Jos muistan, niin laittelen raporttia sitten kun on kertynyt käyttökokemusta.

Hauskasti ratkastu! Kiitos vinksusta.

No joo onhan siinä stackia kerrakseen :slight_smile:

Tuli mieleen, että Eastonilla oli joskus HS-A(?)-niminen setti jolla olis kai tarkoitus säästää tähtimutterin, huippuhatun ja näiden välisen ruuvin paino asentamalla se ohjainkannattimen ja ohjauslaakerin väliin.

Mulla oli takavuosina semmoinen yhessä pyörässä ja oli ihan toimiva ja melko sirokin esim tohon problem solver-tuotteeseen verrattuna. Sehän vois toimia hyvin just jonkin sopivan satulaputkenkiristyspannan kanssa.

e: headset adjusterhan sen nimi oli.

Ilmeisesti siis Easton Bear Trap headset adjusterista kyse.
Hieman siistimpi kyllä kuin tuo Problem Solvers, mutta saatavuus käytännössä nolla. Jostain pitäisi löytää käytetty, mutta heikkoa on.
Muutenkin visuaalinen ilme kärsii eniten tuosta satulaclampista (ehkä todellisuus poikkeaa hieman kuvasta), joten ei tuo Problem Solversin säätöpalikka minua kamalasti harmita.

Osta minulta Easton Bear Trap, saat kuitustemmin kaupan päälle.