Pyrkijä kesäkuntoon!

Viime vuonna näihin aikoihin varastettiin mun juuri valmistunut Rautateollisuusosuuskunta Pyrkijän valmistama, malli RO-herrapyörä Turusta, mutta en aio luovuttaa näin helpolla!

Pyöräkirppiksen kaverit olivat ottaneet syksyllä talteen Pyrkijän rungon, ilmeisesti samanlainen kuin mun edellinen. Nyt olisi tarkoitus kunnostaa se viimeisen päälle. Ensimmäinen vaihe on hiekkapuhallus rungolle (ruostetta on vuosien varrella kertynyt kiitettävästi). Sitten vanteiden kasaus, maalaus ja kasaus. Osat löytyy etutarakkaa ja kiekkoja vaille.

Lähtotilanne: Pyrkijä

Ongelmana on tällä hetkellä renkaat. Vanhoissa pyörissä käytettiin 584 vanteita, ja ajattelin sellaiset itsekin hankkia. Alunperin tarkoituksena oli laittaa schwalben fat frank-renkaat ruskeina, mutta eihän niitä saa kuin 550 tai 622 koossa…
Onko ideoita 584-kokoisiin vaaleisiin/ruskeisiin balloon-renkaisiin?

edit: linkki.

Mulla on pyrkijässä tällaisetOngelmana voi olla herkästi tila, etuhaarukat tuppaa olemaan turhan kapeita, vaikka taakse mahdollisesti mahtuisi, sama juttu fat frankeillä.
650A (590 mm) löytyy scwhwalbelta creamina, mutta vain 37 leveenä. Mulla voi ehkä olla 590 vanhanmallisia vanteita. Pystyn tarkistamaan vasta kun lämpötilat on inhimillisiä.
Punavalkoista löytyy 584 http://www.compasscycle.com/Tires.html Halba :wink:

Muistin väärin mun 559 olikin SOK eikä pyrkijä. Tässä 559 kiekoilla:

http://lh6.ggpht.com/_22ABBizNbOQ/SkPDri2oPzI/AAAAAAAADYY/Z0_bVJxIxXw/s720/kesä09%20006.JPG

Kuvan mustat on samanlaiset kuin nykyisin allaolevat tiilenpunaiset. Pikkasen pitää olla varovainen kun kanttaa kovassa vauhdissa ettei polkimet kolise tonttiin :smiley:

Tässä taas on 584-54 mustat:

Noissa takana olevissa puuvanteisissa on molemmissa schwalben creamet delta cruiserit. 37 leveet 622.

Nämä on varmaan tuttuja, mutta eivät ehkä aivan mitä etsit?

http://cgi.ebay.com/Panaracer-Fatty-Rumpkin-650b-x-40mm-Black-Tan-Steel-/110600006311
http://cgi.ebay.com/Panaracer-Col-Vie-650B-x-38mm-Black-Tan-Steel-/110600038985
http://cgi.ebay.com/Panaracer-Nifty-Swifty-650b-x-32-8mm-Black-Tan-Steel-/110600056910

Kiitoksia linkeistä ja vinkeistä. Käykö noi 590-renkaat 584 vanteisiin? Ei luulisi olevan kuudesta millistä kiinni. Ootko Velo muuten saanut selville miksi vanhoissa etuhaarukoissa on umpinaiset dropit (reiät) akselille? Oon tätä kummastellu muutamaan otteeseen.

olen tainnut joskus laittaa 584:t 590 vanteelle. Mutta en ole koskaan kokeillut toisinpäin. Luulen että “tasapainottaminen” voisi tuottaa tuskaa.
Etuhaarukoitten rei’istä en osaa sanoa mitään, muutakuin että melkoista voimamiehenhommaa kiekon asennus.

Pyrkijä-savotta etenee. Runko on puhalluksessa Raumalla, 20€ huokeaan hintaan. Kehät hankittu uutena, Helkaman Oivan varaosia. Vanha profiili, mutta alumiinia. Rihtausta odottavat. Renkaiden metsästys ei ole tuottanut tulosta, tai riippuu nyt suostuuko ebayn myyjä vastaamaan kyselyihin.

Seuraavana olisi edessä maalaus. Itse pitäisi tehdä ja hyvään lopputulokseen päätyä. Koulun puolesta on käytettävissä maalaushuone ja ruisku. Kai järjestys olisi pohjat/rostex-pinta (pariin otteeseen)-lakka. Pitäisi myös saada muutama koristeraita runkoon.

Miten nämä olisi järkevä tehdä? En ole juurikaan maalaillut, mutta aikaa ja kärsivällisyyttä löytyy :slight_smile:

Tänään hain rungon puhalluksesta. Duunari oli osoittanut loisteliasta oma-aloitteisuutta ja laittanut pintaan pohjamaalin valmiiksi. Samaan kahteenkymppiin tuo puhallus+pohjat kävi opiskelijaystävälliseksi :slight_smile: Sain myös favoriten takanavan pelastettua vanhasta rautakehästä, puhdistusta ja huoltoa jäi odottamaan.

Kävin paikallisessa automaaliliikkeessä kyselemässä pintakäsittelystä. Ilmeisestikin 2-komponentti polyuretaanimaali olisi fiksuin. Jos laitan koristenauhat, niin pitäisi käyttää 1-komponenttimaaleja ja päälle 2-k lakka. Hinta on myös kaksinkertainen. En vielä tiedä kumpi kannattaisi. Hinta vai tyyli…

Utelen tässä vaan, että kuka puhaltaa (ja pohjamalaa) Raumalla tohon hintaan?

Niin ja oliks nuo Oivan varaosakehät myös 584?

Pin-straippaus apuja
Ja maaleja saa myös suomesta esim paltuartja alasalmi
Tuollaisilla minäkin onnistuin :smiley:
Ja pohjalle musta pulverimaali.

Raumalla Sampaanalan puhallus teki. Tuo pohjamaali tuli vähän yllätyksenä itsellekin. Oli kaverilta kuulemma jäänyt yli sitä maalia edellisestä työstä, niin suihkaisi kaupan päälle mullekin. En tiiä paljon ottaisi jos sopisi etukäteen. Täällä olis kuulemma toinen vielä halvempi mesta, mutta kun soittelin firmaan niin olivat jättäneet syksyllä puhallusvehkeet ulos jäätymään, joten ennen kevättä ei siellä mitään saa teetettyä.

Oivan varakehät (ilmeisesti valmistajana westewood) on joo 584, hintaa tuli 40€/2 kpl. Ihan mahdotonta löytää niihin uusia läskejä kokovalkoisia renkaita…

MrVelo, en saa noitamaali-linkkejä toimimaan. Pin-straippaus pitäisi tosiaan opetella, voivat tulla aputeipit tarpeeseen. Mitenkä tuo pin-straippaus onnistuu 2k-maalin päälle? En haluais pulverimaalausta käyttää, kun “vois säästää ja tehdä itse…”

Homma etenee!

Kiekot on kasattu, etuhaarukat avattu ja tänään sain puolet etutarakasta valmiiksi. Maalit myös ostettu, päädyin 2-K uretaanimaaliin. Kiiltomusta, tottakai. Uusin sivujuonneprojekti myös polkaistiin käyntiin: laitoin nahkasatulan kipsivaluun tyyliin.lontoon tyylin.

Tämän päälle pitäisi vetää uudet nahat:

Ensi viikolla pitäisi päästä maalailemaan. Ehkä vappuna jo ajetaan!

edit: linkit.

Viimeistä silausta vaille valmis…

Satulan päällystäminen on edennyt tähän pisteeseen:

Ajattelin alkuun että olisin voinut tehdä muotin päälle imemisen alipainekuvun alla, mutta tietenkin paine piti saasa muodostettua muotin ja nahan väliin. Joten piti käydä ostamassa vaatteiden säilytykseen tarkoitettu muovipussi, josta voi nurkasta imeä ilmat pois. Näin homma toimi hyvin. Seuraavaksi niittien kiinnitys ja muotoon leikkaaminen.

Muutoin alkaa Pyrkijä on tällä mallilla:

lisää.

Puulaatikkokin on hankittu eteen. Aika massiiviselta vaikuttaa. Enää uupuu satula, soittokello ja toimiva lamppu&dynamo. Ehkä vapuksi ajoon…

On se komee. Ja hatunnosto satulanahan teosta.

Hyvä Heikki!

^ kiitos ja kumarrus.

Tässä Pyrkijä koko komeudessaan. Oli mukava projekti, joka opetti paljon satulan päällystämisestä ja ruiskumaalaamisesta. Nyt vain kauniita kesäpäiviä odottelemaan että voi piknikille lähteä.

Edit: Lisää kuvia

Myös Peukkua täältä sekä Heikille, Heikin Porteurille että Chainxthugin kuvalle

Upea on! Voisit laittaa muuten kuvia siitä sun laukusta ihan vaan vintage miesten iloksi. Oli se sen verran hieno ja työnjälki oli kateutta herättävää.

näin!