Pyöränosien 3d-printtaus

Kehitys kehittyy ja kävi aseiden 3d-printtaus uutista lukiessa mielessä onko jossain jo kokoelma 3d-malleja pyöränosista. Eikös mallisuojat mene vanhoiksi jossain ajassa eli noheva 3d-mallintaja voisi printtailla itselleen titaanista navoiksi sheriffin tähdet. Aidot on tietysti aina ne ainoat oikeat, mutta jos printtien hinnat vaan on sopivat niin varaosat ainakin voisi kiinnostaa.

Titaanin 3d-printtaus kiinnostaa…

Ilmeisesti tällasella tekniikalla kuin DMLS (direct metal laser sintering) pitäs onnistua. Väittävät, että lopputulos on yhtä kestäävä kuin normi koneistetttu titaani. 3d-skannerilla vaan malleja tekemään.

http://vimeo.com/47522348

1 Like

Onnistuu myös Oulussa, tosin taitaa olla vielä tässä vaiheessa vain b2b käytössä.

rovaniemellä on maan parasta kalustoa tohon käyttöön. yliopiston syövereissä jossain. satuin viime keväänä paikalle esittelyyn täällä oulussa. sillähän sais jotain pesiaaliosaa teetettyä näppärästi…

Oulussa siis Oulu PMC osuuskunnalla nuo vehkeet. Sijaitsee teknokylässä VTT:n takana.

Kiinnostava ajatus! Itse olen printtaillut lähinnä muovimateriaaleja sekä kipsisiä malleja, olen työstänyt metalliksi alipainevaluna. Jo pelkän muoviosan tulostaminen hyvällä tulostuslaadulla on helvetin kallista, eli muutaman desilitran tilavuus APS-tulosteena maksoi 560€ alv 0% ja metallityö erikseen. Ei siis varmaan kannata lähteä kopioimaan jo olemassa olevia osia tohon hintaan. Tietysti, jos osia ei mistään saa, tai haluaa olla luova ja suunnitella itse, niin siitä vaan. Avaruusasemilla tulostetaan jo kaikki tarvittavat varaosat paikanpäällä, eli teknologia on olemassa ja toimii.

Kovametalleille sopiva CN-jyrsin on edukkaampi ja varmasti helpommin saavutettavissa kuin titaanin soveltuva 3D-tulostin, ellei sitten ole töissä Nasalla…

Jos jollain on jotain oikeaa tietoa metallin tulostamisesta, niin olen erittäin kiinnostunut kuulemaan missä, miten ja mihinkä hintaan?

Laitteiden hinnat varmaan tulee alaspäin kunhan teknologia yleistyy, mutta tietysti materiaalikustannukset voi tappaa ajatuksen. Lähinnä kiinnostaisi, koska joku keksii pistää protopajan pystyyn Kiinassa tai jossain muualla missä tuotantokustannukset ovat kuluttajaystävälliset. Globalisaatio sais duunien viemisen lisäksi joskus myös mahdollistaa uusia juttuja.

Joo, varmasti. Joissain visioissa on jo väläytelty laitteiden kotisovellusta. Kuluttaja ostaisi netistä tuotteen “mallin” ja tulostaisi itse sen kotonaan. Halvimman muovia tulostavan laitteen saa rakennussarjana reilusti alle tonnilla, tosin laatu on vielä näissä halvoissa laitteissa aika paskaa… Omassa tiedossa on, että ainakin jossain muodossa pikamallinnusmenetelmää voidaan soveltaa keramiikalle, muoveille sekä metalleille - tosin ainakin vielä, jokaiselle materiaalille tarvitaan oma tulostin.

Olisihan se ympäristön kannalta hienoa, kun ei enää valmiita tuotteita tarvitse roudailla ympäri maailmaa vaan kaikki syntyy tarpeen mukaan kotona. Tällainen tulevaisuuden näkymä avaa uskomattomat näkymät myös piratismille.

Itse saan aikamoiset sävärit, kun miettin mitä kaikkea rapid prototyping -laitteilla voisi tehdä…

Itse olen tulostuttanut muutamaan otteeseen tällä lafkalla:shapeways
Sekä metallia että muovia, mutta lähinnä pyöräilyyn liittyviä asioita ovat lienee olleet muoviset gopron kiinnikkeet…

Eipä mittään.

^

Satulat in general

mee ny maza pois :----D

munakorva - 16:45, 21.2.2013 » mee ny maza pois :----D
Ei nyt ollu vittuilumielessä vaan ihan ajatellen että tuolta varmaan saa paremmin jeesiä kun täältä.

Mikset tee satulasta toimivaa hahmomallia veistämällä / tulostamalla, josta voit testata satulan sopivuutta käytännössä? Ei reiän paikkaa voi silmämääräisesti arvioida, paitsi tietysti esteettisin perustein… Kuulostaa mielenkiintoiselta projektilta. Postaa infoa etenemisestä.

Lilliputti - 16:21, 21.2.2013 » Ajattelinkin yrittää oman satulan valmistamista hiilikuidusta tällä hetkellä käytössä olevan kashimax/concor-kopio -satulan pohjalta. Satula on muuten hyvän muotoinen omalle perberille, mutta tuo tyypillinen välilihan puutuminen tahtoo vähän vaivata. Haluaisinkin siis koettaa tehdä tuohon hiilikuitu-versioon ergonomisen loven.
On vähän sen kuuloinen ongelma, että satula on kuitenkin huono istua ja väärä. Tarkoittaen, ettet istu satulassa istuinluiden päällä vaan haaruksella. Ei se lovi tällöin mitään auta, se siirtää paineen sitten ei-kenenkään-maan reunoille ja painaa sitten ikävämmin siellä. Satulaergonomiaa voi internetistä hakea ja dear ekistä saattaa löytyä jotain samoin kuin satula-topikista.

Ei enempää tästä.

Mutta hienoa että saat mallintaa ja valmistaa, sekä viitsit tehdä tuon.

http://dolan.naurunappula.com/screen/0f/07/0f07591ce86d8eaf/0/883355.jpg
AVARUUSKULTTUURI ON JO TÄÄLLÄ

ghz - 11:42, 22.2.2013 » AVARUUSKULTTUURI ON JO TÄÄLLÄ
http://www.geekyuniverse.com/wp-content/uploads/2012/04/t2_mq_437-300x225.jpg

Printtaileekohan ne muutakin kuin titaania, vois kuvitella et amuliinista sais myös jotain tulostettua.

Miten vitun vaikeaa onkaan uuden topicin perustaminen, kun se ei onnistu ihmiseltä, joka haaveilee hiilikuituisen satulan rakentamisesta.

Elikkä.

Nyt, vittu, oikeasti hiilikuitukötöilyt helvettiin 3d-printtaustopicista.