Pyöränkuljetustelineitä ja -tapoja

Moro,

En pikatutkiskelulla löytänyt tällä aiheelle omaa topiccia; siispä rohkenen avata uuden (modet sitten yhdistävät tämän jonnekin tai mitä tekevätkään, jos ei aiheelle ole tilausta…).

Joskus tulee pakosti eteen tilanne, että pyörää ei voi pyörittää sinne, minne on menossa ja täyty olla joku apuväline filon kuljettamiseen.

Pyöränkuljetustelineitä ja -tapoja on lähes yhtä monta, kuin on henkilöitäkin ja ajattelin, jos tähän topicciin kertyisi vinkkejä hyvistä kuljetustelineistä ja -tavoista noin tekniseltä kantilta asiaa tarkasteltuna.

Jokainenhan tietää, että Thulen telineet ovat ne ainoat oikeat mutta kait niitä nyt muitakin on?? vai onko??

Tässä yksi avaava esimerkki yhdestä vähän futuristisemmasta versiosta. Onko tämä nyt sitä saabismia vai ei…

http://0a1mgw.bay.livefilestore.com/y1p6OG6seQIqpBjkTOBrJCP0yO7pSm2RKP2Z1k7UIsjlcK_5vWl2rjK8xezzBWRwx3RrqfeVDFIUaw9VDBIttBUT0Xa-80DfIao/Saab-93_SportHatch_Concept_2003_800x600_wallpaper_05.jpg?psid=1

EDIT: …kele, väärä kuva, mihin se oikee hävis… no, täytyy ettiä se esille…

EDIT 2.0: no ny piräis näkyä…

EDIT 3.0: … ja “for the record” niin ettei joku ala heti dissaan… itsellä on siis tällanen, taattua Biltema-laatua, listahinta eur 9.99,- ei oo kovin seksikäs mutta ajaa asiansa, pehmusteet sarvissa vois olla paremmat…

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/34/large/34-299_l.jpg

Toi biltema ajaa asiansa. Itellä vastaava kirpputorilta löytyny. Hankaluus tosiaan vaan että takaluukkua ei saa auki kun tellinki on kiinni. Muuten älyttömän helppo ja nopea laittaa kiinni. Varoituksen sana, töyssyihin kannattaa ajella tosi varoen, kiekot naapii muuten helposti kiinni.

bilsutellingin ja kaltaistensa ongelmahan on tietysti takavalojen ja rekisterikilven peittyminen, mutta tämähän toki vastuulliset autoilijat osaavat ottaa huomioon lisäämällä ylimääräisen takavalo/kilpipaneelin, joka tulee pyörien “taakse” tuossa telineessä.

Jos pitäis säännöllisesti kuljetella pyörää ja olisi auto, niin valinta olis kyllä kattoteline. Ei estä näkyvyyttä ja takakontille pääsee vapaasti.

Itsellä käytössä kaksi eri tapaa. Thulen koukkuun kiinnitettävä malli joka muistuttaa tuota Biltema telinettä sillä erotuksella että pyörät saa vähän tukevammin kiinni siihen. Ja sitten vielä 2 kpl Thulen kattotelinettä mallia “ei tarvi etupyöärää irroittaa”

Kokemuksena näistä voi sanoa että koukkuun ripustettava joskus kätsä lyhyemmillä kuljetuksilla ja saa nopeasti paikalleen verrattuna kattotelineeseen. Miinuksena sitten että esim tällaisella kelillä fillari / fillarit aivan kurassa kun kaikki kerääntyy just sinne auton taakse. Sekä jos kuljettaa useampaa fillaria niin pääsevät naarmuttamaan toisiaan.

Kattotelineet taas pitää fillarit puhtaina ja ovat helpot käyttää kunhan ovat paikallaan. Mulla ollut koko kesän siellä bensalaskua suolaamassa. Eli varmaan fillarin kuljetus katolla kuluttaa enemmän polttoainetta.

Jos valitsisin vain toisen tavan niin ilman muuta kattotelineen. Ihan vaan sen takia että pysyy puhtaana, ( on proon näköinen :wink: ) ja helppo käyttää. Itse asiassa helpompi kuin pujottaa siihen koukussa kiinni olevaan telineeseen.

Itsekin aikoinaan katsoin Bilteman telinettä ja päädyin silloin siihen että kalliita fillareita ei kannata kuljettaa liian hääppöisellä telineellä (mielipide).

Pyörä paloihin ja autoon.

omakohtainen kokemus on että hi-aceen mahtuu kokonainen pyörä sisälle

Tähän asti olen kuljettanut pyörät autolla konkelin tavoin, pyörä paloihin ja autoon. Pyörien, joissa ei ole lokareita, rungot menee just passelisti takakonttiin. Tarvittaessa päällekäin ja täkkejä väliin. Kiekot niiden päälle pusseissa tai ilman. Hyvissä pusseissa on vähän toppausta, mikä vähentää huolia.

Olen katellut paljon kattotelineitä, mutta tullut siihen tulokseen etten halua altistaa pyöriäni, varsinkaan kilpa-, Suomen ilmastolle. Pari kertaa matkalla on tullut rankkoja loska/rae/vesisateita, yllätyshiekkateitä ym., jolloin olen ollut tyytyväinen ettei pyörä ole katolla kurmottumassa. Joskus kaukaisessa tulevaisuudessa kun auto menee vaihtoon, aion ottaa tilalle jonkun sellaisen johon saa takaosaan pyörät mukavasti takapenkkejä kaatamalla ja pelkät etukiekot irrottamalla.

^ OK sisällähän se kaikkein parhaiten on suojassa. Mutta katolla nimenomaan kurat ja pölyt ei juurikaan haittaa kuten takakoukussa.

Edit: Niin ja sitten kun on ollut maastolenkillä niin kuraista pyörää on ikävä tunkea auton sisätiloihin. Silloinhan se koukkukiinnityskin on parempi.

Kyllä se puhtaan fillarin ketjukin voi aiheuttaa kosmeettisia vikoja sisätiloihin. Tätä asiaa helpottaa esim. joku suojamuovi tai vanha matto takakontissa.

VW Golf: 8000€
NJS fixie: 1500€
Bilteman teline: 9.99€

Järkeä ei saa rahalla. Muihin asioihin käy MasterCard.

Thulen telineet toimii ja niihin saa kiinni takavalot ja lisäkilven. Oli testissä RideOn 9502 kesällä. Ainoa vika oli, että vaikka telineessä oli “kiikku” jolla sen sai kallistettua taakse, niin Touranin takaluukku ei silti mahtunut aukeamaan.

Edit: Päädyttiin sitten siihen, että kun omat telineet tulevat hankintalistalle, nini otetaan kattotelineet ja niihin laitettavat pyörätelineet. Tämä siksi, koska kattotelineen kanssa säilytetään pääsy takaluukkuun ja auton painojakauma pysyy järkevänä. Kattotelineille on muutakin käyttöä ja sen kanssa ei tule tilannetta jossa joutuu vaihtamaan NATO-liittimen keskellä paarmaparvea, kun unohtaa lisävalojen johdon irti ja se hakkaa itsensä säpäleiksi asfalttia vasten.

^ …ja keskellä pahamaineista District 9:iä.

Kokemusta tältä kesältä useampi tuhat ajokilometri fillari autonkyydissä, sekä sisällä etupyörä irroitettuna ( penkki kaadettuna farmarissa), että katolla. Sisällä mukava kun voi ajaa ziljoona km/h mutta katolla kivempi kun ei tarvi pelätä että kolarin sattuessa foxin haarukka takaraivon kautta suusta ulos. :slight_smile:

mites tuota onko mitään uutta auringon alla? vai onko kattoteline vieläkin hyvä vaihtoehto?

just jumppasin riisikippoon kesärenkaat huollossa vaihdattamista varten ja melko paskaisen fillarin kasan päälle. meni kyllä pelkällä etukiekon irrotuksella kun veti pelkääjän penkin ihan eteen.

Takapenkit alas, pari roskapussia niiden päälle, pyörä keula edellä sisään ja
sitten vaan etukiekko kaadetun takapenkin ja etupenkin väliin jäävään tilaan…

Mahtuu helposti koko pyörä mitään osia irroittamatta pienenkin auton sisään.

Pedro - 14:40, 16.11.2015 » maastossahan tulee toisinaan tarvetta siirtää kalustoa autolla paikasta toiseen. palstaltahan löytyy joku kuljetusteline -topsu mikä on melkosen pintapuolinen huitaisu. kattoteline tai koukkuteline. onkos mitään uutta innovaatiota tullu maastohefeille? usein tulee paloiteltua konttiin, mutta välillä on tuplarattaat, kasseja jne jos muksut kyydissä. onko kattotelineissä jotain mitä kannattais yytsiä? helppo/kestävä/järkevä kiinnitys pyörälle tai 'vältä näitä malleja' -havaintoja?
Kare_Eskola - 14:52, 16.11.2015 » Katolla kuskaaminen nostaa kulutusta litran satasella per pyörä. Ja ainakin kerran elämässä katolla kuljetettu kalusto tuhoutuu autotallin, huoltoaseman tai parkkihallin yllättävään mataluuteen. Sitten on vielä kesä ja pyörän peittävä kuolleiden hyönteisten massa... Itse päädyin peräkoukkutelineeseen. Thulella on muutamaakin mallia. Nehän eivät suinkaan estä peräkontin käyttöä, paitsi asbin Touranissa, vaan kippaavat pois tieltä. Ja pysyvät paikallaan. Täysjoustokuitupyöriä joutuu vähän asettelemaan, mutta säädöt toimivat hyvin. Suosittelen.
Kare_Eskola - 14:52, 16.11.2015 » Katolla kuskaaminen nostaa kulutusta litran satasella per pyörä. Ja ainakin kerran elämässä katolla kuljetettu kalusto tuhoutuu autotallin, huoltoaseman tai parkkihallin yllättävään mataluuteen. Sitten on vielä kesä ja pyörän peittävä kuolleiden hyönteisten massa... Itse päädyin peräkoukkutelineeseen. Thulella on muutamaakin mallia. Nehän eivät suinkaan estä peräkontin käyttöä, vaan kippaavat pois tieltä. Ja pysyvät paikallaan. Täysjoustokuitupyöriä joutuu vähän asettelemaan, mutta säädöt toimivat hyvin. Suosittelen.
Se kippaaminen kannattaa testata ennen ostamista. Meillä blokkas takakontin, ku oli semmonen teline, jossa pyörät lepää renkaiden päällä. Vaimon siskolla on teline, jossa pyörät roikkuu vaakaputkesta, mikä toimii, mutta sitte saatkin leikkiä irtonaisen lisäkilpi- ja takavalotelineen kanssa. Ja yritäs ripustaa täpäri semmoseen. Jos se talliin ajaminen on oikea riski, ni sitte on betoniporsaaseen peruuttaminenkin. Kannattaa antaa lenkkikaverin ajaa ehkä. Tai antaa kortti kokonaan pois.

Meillä nykyään 3x Thulen FreeRide telineitä.

Aika usein tulee erinäisistä syistä kuljeteltua fillaria peräkoukkuun kiinnitettävällä telineellä ja Thule 9502 on ollut loistava. Edellyttää toki että on se koukku…

Itse päädyin tohon koska piti saada teline johon vaimokin pystyy fillarin helposti ja nopeasti kiinnittämään. Kattotelineet jäi siis saman tien laskuista ja noihin koukkutelineisiin joissa fillari roikkuu, on esim. täpärin asettelu usein aika kinkkistä (niin ettei heilu, kolise, rengas pakoputken edessä jne.).

Viimeksi eilen heilahti tolla telineellä 29 jäykkis ja 27.5 täpäri Helsingistä Espooseen oikein mainiosti (siirtymät autolla koska matkalla maastopyöräilemään piti pudottaa muksu harrastamaan).

asb - 15:00, 16.11.2015 Se kippaaminen kannattaa testata ennen ostamista. Meillä blokkas takakontin, ku oli semmonen teline, jossa pyörät lepää renkaiden päällä.
Blokkaa meikäläiselläkin mutta silti oon tyytyväinen. On toki vähän hankalaa jos kontista pitäis saada jotain kun fillari on edessä. Toisaalta jos niitä fillareita on siinä vaan yksi, niin sen irrotttaminen on 30sek homma. Joskus oon kans ottanut tavaraa kontista kaatamalla takapenkin kun fillarit on olleet telineellä.
Salomo - 15:07, 16.11.2015 »
asb - 15:00, 16.11.2015 Se kippaaminen kannattaa testata ennen ostamista. Meillä blokkas takakontin, ku oli semmonen teline, jossa pyörät lepää renkaiden päällä.
Blokkaa meikäläiselläkin mutta silti oon tyytyväinen. On toki vähän hankalaa jos kontista pitäis saada jotain kun fillari on edessä. Toisaalta jos niitä fillareita on siinä vaan yksi, niin sen irrotttaminen on 30sek homma. Joskus oon kans ottanut tavaraa kontista kaatamalla takapenkin kun fillarit on olleet telineellä.
Ehkä olen täysin väärässä, mutta mitä siellä takakontilla noin yleensä tarvitsee ravata? Tarkoitan siis lastailun ja purun välillä jolloin pyörä nyt muutenkin yleensä tuosta poissa.
zykkeli - 15:16, 16.11.2015 Ehkä olen täysin väärässä, mutta mitä siellä takakontilla noin yleensä tarvitsee ravata? Tarkoitan siis lastailun ja purun välillä jolloin pyörä nyt muutenkin yleensä tuosta poissa.
Ei kovin usein tarttekaan, mistä johtuen en ole kokenut ongelmaksi. Yleensä jos tarttee niin ollaan pidemmässä reissussa ja huoltoasemapysähdyksellä kontista pitää saada jotain, tai jotain pitää saada konttiin.