Pyörän "sinkulointi" ja vapaarattaan vaihtaminen

Laku - 19:04, 15.9.2009 »
NKOTB - 22:54, 14.9.2009 » Muista sitten raportoida Pannut-ketjuun, kun chainsuck yllättää.
Apuakapua? Mitä se tarkottaa, ketjujen tippumista? Eikö siitä selviä kun lakkaa polkemasta? Vapaakytkin kun on tallella. Kehitin mielessäni semmoiset turvalaipat rattaan kummallekin puolelle, eikö semmoiset olisi fixed-pyörissä järkevät? Sanotaan nyt vaikka sentin ketjunhalkaisijaa korkeammat alumiinilaipat kai estäisivät ketjua pomppaamasta ja lukitsemasta takapyörää, ellei ketju sitten ole tosi löysällä. Onko sellaisille jotain laillista estettä?
Ketjujen takertumista rattaiden väliin. Yleisempää kai vaihdepyörissä eturattaiden kanssa, mutta tuosta tosiaan ainakin Chainbreaker Bike Bookissa varoitellaan. Itse en ole kokeillut.

Jos duunaa pakan väleihin soviteltavat alumiinilaipat ja asentaa ne paikalleen, niin eikö samalla vaivalla jo sitten laita kiinni sinkulakitin tai bmx-vapaarattaan.

NKOTB - 19:12, 15.9.2009 » Jos duunaa pakan väleihin soviteltavat alumiinilaipat ja asentaa ne paikalleen, niin eikö samalla vaivalla jo sitten laita kiinni sinkulakitin tai bmx-vapaarattaan.
Niin, meinasin fixed-pyörään tommosta laippaparia, siinä kai se ketjun pomppaaminen voi olla oikeesti tuhosaa. Ei mulla koskaan vaihdepyörissä ole ongelmaa tullut kun ketjut tippuu. Eikä noissa mun pyörissä mistä olen vaihtajat poistanut ole ketjut vielä kerinnyt tippumaan, kai sekin aika tulee. Purkasin just yhdestä navasta vapaarattaan irti ja rupesin sovittelemaan siihen silmilläni jotain sopivaa tsydeemiä, alumiiniholkit taidan sorvata 17h rattaan linjaamiseks, ja sitten voisin krouvisti hitsata paikat jumiin. Teen mieluummin osista joita nurkissa pyörii, että saa tavaran vähenemään.

Hum. Jos ketju fiksissä jostain syystä tippuu, niin se on aina tuhoisaa jos ketju pääsee kiertymään jonnekin. Jos takarattaan ympärillä on jotkut laipat, niin ketjun pompatessa se löystyy sitten eturattailta, jolloin tapahtuu varmasti chainsuck tai sitten ketju kiertyy johonkin niille tienoin. Takana on vielä se mahdollisuus, että se tipahtaa chainstayn ja naabelin väliin jos siellä ei ole mitään esteitä, jolloin vekotin ei välttämättä kierrä ketjua minnekään.

Eritoten brakelessina ajaessa suosittelen panostamaan kunnolliseen voimansiirtoon ja vaikka tugnuttiin tai muuhun vastaavaan jos ei luota omiin kiristyskykyihin.

OK, kiitti vinkistä. Jätetääns mokomat laipat tekemättä. Osaan ajatella vain toista päätä kerrallaan, näköjään.