Täysin eri mieltä, kun pyöräilijöitä on paljon, ja kilometrejä tulee kullekkin tuhansia, kertautuu nuo määrät nopeasti.
Mun kokemuksen mukaan tuolla maanteillä ei ole paljoa pyöräilijöitä ja niitä tuhansia kilometrejä ajavia vielä vähemmän. Tää keskustelu pyörii koko ajan jonkun hypoteettisen tilanteen ympärillä, jossa on raskaasti liikennöity maantie, jossa ei oo pientareita ja jossa on todella paljon pyöräilijöitä. Kun todellisuus on että noista toteutuu kerrallaan maksimissaan kaksi.
Suuri osa autoilijoista ajaa koko elämänsä ylinopeutta säännöllisesti ja käyttää puhelinta ajaessa, eikä silti sössi mitenkään. Silti niillä asioilla on merkittävä vaikutus liikenneturvallisuuteen kokonaisuutena. Kun miljoonat liikkuu niin harviset tilanteetkin toistuu jatkuvasti.
En väitä että niitä pyöräilijöitä on sillä samalla tiellä samaan aikaan paljon. Tietty suhteellista mikä on kenellekkin paljon, mutta tuhansia, joista monet ajaa yli 1000, osa yli 10 000, joten kyllähän noista tulee miljoonia maantie pyöräily kilometrejä.
Lupaan teille ihan rehellisesti, että sitten kun meillä on miljoonia pyöräilemässä tuolla maanteiden reunoilla, niin aion tarkastella toimintaan uudelleen. Siihen asti aion keskittyä nykytilanteeseen.
Lueppa mitä kirjoitin, vaikka siinä saattaa joku yhdys_sana_virhe ollakkin
E. Ja itse en ole kehottanut sinua vasemmalla ajamista lopettamaan, todennut vaan että pitäisi tarjota jotain näyttöä turvallisuudesta, jos suosittelee muille tuota nimenomaan turvallisempana vaihtoehtona.
Mä en vastannut sulle. Sun viimeisin tarjoama todiste koski kaupunkipyöräilyä, eli oli irrelevantti tän keskustelun kannalta. Mä oottelen edelleen että sä täytät omille väitteilles samanlaisen todistustaakan kuin mitä asetat mulle.
Valitettavasti se ei mene näin, koska en kehota ketään toimimaan millään normista ja laista poikkeavalla tavalla, vailla mitään pätevää todistetta.
Ja jos otat nyt sen oman kokemuksen esiin, niin muista että kyllä muillakin ihmisillä on kokemusta ulkona pyöräilystä ja esim omalla kohdallani ne sadat metrit tai kilometrit jotka kerrallaan olen vasemmassa laidassa ajanut, ovat luoneet itselleni turvattomuuden tunnetta. Jolloin nämä argumentit nyt sitten kumotkoon toisensa.
Jääkön kommentointi osaltani thän, mutta vielä kerran toivon että et kevyin perustein opeta ihmisiä turvallisuutta ja henkeä uhkaavissa asioissa toimimaan irrationaalisesti, jos et vaivaudu selvittämään, että tapasi todellisuudessa pienentää riskiä joutua onnettomuuteen
Eli mitä sä tässä efektiivisesti sanot on, että mun kokemukseni on ollut valetta. Sun kanssa olis paljon helpompi väitellä, jos sä sanoisit suoraan, että et aio uskoa yhtään mitään mitä minä sanon.
Päinvastoin mä olen täällä about ainoa, joka on antanut rationaalisia perusteluja väitteilleen. Lähes kaikki muut tarjoilee hypoteettisia tilanteita ja mielikuvitelmia. Jos sun lähtökohta on, että mikään mitä mä sanon ei voi olla totta, niin eihän sun kanssa voi käydä mitään keskustelua.
Onhan niistä pyöräilyn maantieonnettomuuksistakin dataa. Maantieverkon onnettomuustyypeistä 7 yleisintä tapahtuu liittymissä, joten mielestäni risteyspyöräily on turvallisuuden kannalta hyvinkin merkittävä osa maantiellä pyöräilyn turvallisuutta.
joo siis en muista yhtäkään hkiporhkiä missä joku tai useampikin joku ei ois jaksanu tavalla tai toisella ilmaista murhakuutiosta käsin mielipidettään että on niin tärkeä henkilö että on aivan kohtuutonta että monta kymmentä henkilöä kehtaa pitää hauskaa jos se saattaa laskea hänen keskinopeuttaan minuutiksi tai muutamaksi (joskus myös sen jälkeen tehnyt ohituksen ohituskieltoalueella).
Tossa on se ihan välittömästi silmiinpistävä ongelma, että tyypin 41 tapauksissa ei ole eroteltu pyöräilijän kulkusuuntaa. Jos muistikuvani pitää paikkansa, noista 24 prosentista (kaupungissa) 4 prosenttiyksikköä olisi oikeanpuoleista pyörätietä käyttäneitä ja 20 prosenttiyksikköä vasemmalla kulkeneen pyörätien käyttäjiä. Olisi tän keskustelun kannalta kiinnostava tietää, jakautuuko ne maanteilläkin noin. Onnettomuustyyppi on sielläkin yleisin (19%).
Kummassakin toimintaympäristössä risteykset vaikuttaa valtavasti turvallisemmilta ajorataa ajaen. Tosin, jos kymmenestä pyöräilijästä vaikka yksi valitsee ajoradan ja yhdeksän käyttää pyörätietä, ei ole yllätys, että ajoradalla sattuu onnettomuuksia harvemmin. Tämän takia noista tilastoista ei voi varmuudella päätellä, mikä kunkin valinnan tosiasiallinen riski on yksilötasolla.
Minä en tiedä, olisiko maantien vasenta puolta ajaminen yleisesti turvallisempaa. Ei välttämättä.
Vasemmalla kulkevan pyörätien käyttöön kaupungissa se ei kuitenkaan kovin hyvin rinnastu, koska maantiellä risteystilanteita tulee harvemmin. Tästä aiheutuu jo suorilta pienempi todennäköisyys onnettomuudelle per ajettu matka tai aika, minkä lisäksi ihminen väsyy ja turtuu usein toistuviin riskitilanteisiin. Toisaalta kyllä pitkät, monotoniset jauhamisjaksotkin sammuttelee valoja päästä. Kaupunkiympäristössä taas on suurempi määrä erilaisia ärsykkeitä kilpailemassa huomiosta. Tämäntyyppiset ilmiöt on todellisia ja pitää jollain tavalla huomioida, jos tekee vaikka työturvallisuuteen liittyvää riskianalyysiä.
Mä en pidä ihan tuulesta temmattuna ajatusta, että etuajo-oikeutettuna ajaessa on olemassa (pieni) luottamus siihen, että toinen osapuoli väistää. Tietoisesti sääntöjä vastaan ajaessa on ainakin jonkin verran enempi varpaillaan, vaikka tän skarppauksen taso väheneekin tottumuksen myötä. Tämän takia asbin kertoessa vasemmalla ajamisistaan tulee mieleen, että se ei yksilötasolla ole välttämättä kovin vaarallista ole, vaikka yleisellä tasolla vähän epäilenkin.
Jos joku autojuntti näkee vasemman puolen valinneen pyöräilijän ja mieltää pyörät sen takia aiempaa vähemmän ”oikeiksi” ajoneuvoiksi, voin ihan hyvin elää asian kanssa. Itse asiassa mun mielestä pyöräilijää päin maantiellä ajamista pitäisikin käsitellä vastaavana kuin jos saman olisi tehnyt jalankulkijalle: autoilijalle kuuluisi raskas vastuu, josta vapautuisi vain jos pyöräilijän todettaisiin tehneen tilanteen aiheuttamiseksi jotain tosi radikaalia.
About 150 yli 150km maantielenkkiä (Eddingtonin luku) heitetty Suomessa sekä Euroopassa ulkomailla ja sanonpa, että 99,99% autoilijoiden ohituksista jos ei enempikin on ollut turvallisia. Ei nyt tule mieleen kuin pari hasardimpaa tilannetta: toisessa rekka lähti ohittamaan läheltä mutkassa kun oli vastaantulijoita (vitostie Kuusamossa) ja toisessa henkilöautoilija 30kmh rajoitusalueella ylinopeutta alamäen mutkassa (Fagervikintie Raaseporissa). Kunhan nyt vaan sanon jonkinlaisena kokemusasiantuntijana.
heheh joka kesä vähintään pari kolme hihaa pitkin vetelevää kaveria.
en silti jaksa ajaa vasenta kaistaa YOLO
Joo, tokihan vähän kai asiassa vaikuttaa mitä kukin kokee vaarallisena. Se puolentoista metrin sääntö olisi kiva olla laissakin. Sitä kun paljon ajaa niin vähän turtuukin meininkeihin eikä kovin vähästä enää säikähdä, vaikka ehkä olisi syytäkin. Myönnän sen.
”Jos haluaa harjoitella, menee paikkaan, missä voi harjoitella.”
Entä jos haluaa vaan vetää?
E: teki mitä vähintäänkin pitää ja kuuluu tehä = upea ele. Toki tossa ois voinu pörä jatkaa taxilla hospitaalin kautta himaan jne ja tän teidenritarin vakuutukseenhan sekin ois menny.
No joo, Olli kai haluaa tuossa sanoa vähän huonolla sanavalinnalla, että “jos haluaa ajaa kovaa, niin menee paikkaan jossa voi ajaa kovaa”. En ole täysin eri mieltä tuon kanssa, mutta en myöskään tiedä mitä sillä on tekemistä tämän tapahtuneen kanssa.
pyöräilijä jäi osittain jumiin Onnibussin renkaan alle.
Hyi hitto! Jos puolitoista tuntia onnibussissa helsingistä saloon on tuskaa niin voin vain kuvitella mimmosta on olla “osittain onnibussin renkaan alla”.