Pyöräilyn tehokkuus

Polkupyöräilyhän on kaupunkialueeella selvästi nopeampi tapa liikkua kuin ajaminen julkisilla liikennevälineillä.

Mikä on teidän tehokkuuskertoimenne?

Tehokkuuskerroin K = Aika julkisella / Aika pyörällä. Mitä isompi luku sitä nopeampi on pyörä verrattuna julkiseen.

Oma tehokkuuteni välillä Haaga-Ratakatu on:
Kellolla mitattu tehokkuus Kk = 1,50 (Julkisilla 45 min, pyörällä 30 min)
Reittioppaan tiedoista laskettu tehokkuus Kr = 1,33 (Julkisilla 40 min, pyörällä 30 min)

Pääseekö kukaan 2,0: n yli?

Punavuori-Keilaranta
K = 1,2

Talvella julkinen varmasti tehokkaampi.

Riippuuko to tehokkuus siitä millä julkisella menee, onko vain yksi kulkuneuvo huomioitu kaavassa vai käykö sekatekniikka? Ite paha lähtee tähän mitään heittää kun ei täällä maalla kulje ku kusi päässä. Muuten kiinnostava aihe, olen just pari päivää räntänny facebookissa pikkukylän pyöräkulttuurin parissa. Taidanpa tarjoilla laskukaavaa sinnekin, jos herra brocolli suo.

Mulla tolla laskukaavalla on aikalailla snadisti fillaroinnin puolella duunimatkan osalta.
Tosin kääntyy hemmetisti enemmän fillari puolelle lisää jos huomioo dösällä kulkemisen venailut/aikataulujen sopimattomuus työaikoihin.

Jos ääriesimerkkiä haetaan niin vanha koulumatkani puolarmaari-espoon keskus meni pyörällä ~10min jos IHATÄYSII ja julkisilla kävelyineen ja kiertelevän bussireitin kanssa yli puoli tuntia. pyörällä pääsi siis keskuspuiston läpi kun bussi taas joutuu kiertämään

eli
K: ~3

Jos lähdetään siitä, että verrokki on reittioppaan antama ensimmäinen vaihtoehto, kun lähtöajaksi annetaan sama hetki, kuin pyörällä matkaan lähtiessä. Sittenkin tuohon kaavaan pitäisi saada mukaan matkan pituus, koska lyhyillä pyrähdyksillä fillari on tietysti ylivoimainen.

24km työmatkalla Kehä 3:n vartta pitkin pääsin keväällä kerran tasan 1.0 tehokkuuskertoimeen. Yleensä kyllä roimasti alle. Mulla oli tosin aika lyhyt väli silloin. Vaihteilla olisi varmasti mennyt helposti päälle yhden ™. Nyttemmin lukemat puolta lyhyemmällä matkalla ovat aika tasan 1.5.

reittioppaan mukaan ajat, kun julkisilla kulkiessa ei oo tullut kellotettua:)

Itäkeskus-hakkila

peruspäivänä 45/25=1,8

jos haluaa ajaa täysiä kotiin tullessa (töihin mennessä ei onnistu)

45/n.20=2,25

sitten kun laskee aikaan mukaan sen kuinka paljon kauemmin fillarikamoihin sonnustautuminen ja niiden töissä kuivumaan laittaminen vie vähän paskemmalla kuin perus kesäkelillä niin aletaan olla aika lähellä lukua 1

julkiset 20min / fillarilla 7-9min riippuen miten valot menee. 2.86-2.22

Onks tää niinku ovelta ovelle? Olin ennen Kuusisaaressa työssä ja liikuin sekä linja-autolla, että pyörällä. Julkisilla matka-aika oli n. 45min kotiovelta duunin portille. Pyörällä oon runtannu kotiin (merenrannasta kantakaupungin korkeimpaan kohtaan) parhaimmillaan 12min 31sek, normaalin matka-ajan ollessa jossain 14min korvalla. Tällöin suhdeluvuksi siis tulee 45/14 = 3,21
Mitä enemmän kantakaupungissa asuu, sitä nopeammaksi korkeammaksi suhdeluku kasvaa. Ollillakin tulee takkiin dösälle tossa Haagan ja Tullinpuomin välissä…

Harju-Keilaranta K:1,16. Enkka on ollut K 1,666.

Vähän riippuu mihin aikaan pitää liikkua: jos pitäis valua kahdeksaksi keskustaan, olisin autoilevia nopeempi, mut koska näin ei ole niin oon snadisti hitaampi. Mut meillä maalla ei ookkaa ihan niin paljoo sitä liikennettä.

Tämä ei ole ihan yksioikoista, mutta nopsasti arvioiden kesällä 1,9 talvella 1,26 (reittioppaan arviolla)… olettaen että julkiset kulkevat talvellakin yhtä nopeasti kuin kesällä.

Olen NIIN huono julkisten kanssa, että osaan nippa nappa valita oikean raitsikan himaan… busseista ei hajua paitsi Kutsuplus.

edit: Ainiin Muncciwuori-Köydenpunojankatu

Terveisiä Oulusta, the land of yksityisautoilu ja omaan käyttöön sopimaton joukkoliikenne.
Tehokkuskerroin: 3 (tai lähellä)
Siinä missä bussilla vaihtoineen mennee parisen tuntia, selviän pyörällä 40:ssä minuutissa.

3,33.

Korkeavuorenkadun toisesta päästä toiseen päähän.

oho yllättävän nopeasti tuo hyötysuhde kohoaa. oma kommuutti ~12km 50min nopeimmalla bussiyhteydellä vs 35min fillarilla (enkat ~25min ja jos pitää polkea puoli matkaa 20cm sohjossa niin varmaan 45min)

sit vielä 0,5km kävelyä bussimatkailuun päälle. sovitaan vaikka 5min. eli 55min vs 35min
K= ~ 1,5

mutta kun laskee suihkussakäynnit yms niin K on varmaan aika lähelle 1. tosin mieluummin käytän aikani suihkussakäyntiin kun bussia vaihdettaessa odottelen 10-15min tyhjänpanttina.

Ilman muuta sekatekniikka kelpaa, kunhan kulkee julkisilla ja liitynnät jalkaisin.

Keskustasta Viikkiin tehokkuuskertoimeksi muodostuu 1,50 (j. 45 min/p. 30 min). Kuitenkin aamuisin se saavutettu 15 säästö menee siihen, että perillä joutuu käydä suihkussa, joten ajallisesti joutuu lähtemään samaan aikaan, jos oletuksena on, että joutuu olla johonkin tiettyyn kellonaikaan jossain. Jos taas haluaa säilyä ilman suihkua niin suuremmin hikoilematta säästöä ei tolla reitillä juuri synny.

Jos lasketaan pelkkä ovelta ovelle, niin taitaa keskimäärin olla luokkaa 30min/30min = 1. Ennätys ehkä 25/17 = 1,47

Töölö-Keilaranta.

laskuri sekoo, kun jos tulisin bussilla kävisin kotona suihkussa ja tehostaisin siten aamutoimia yhdistämällä niitä päällekäin, mut nyt käyn suihkussa töissä pyöräilyn päälle, mikä lisää säätöä kummassakin päässä hieman.

mut Käpylä-Ruoholahti 8km 40/25 = 1,6