Pyöräaiheiset liikeideat (ja puhetta yrittäjyydestä)

nyt on!

1 Like

No nythän ois markkinat suht kuumana. Yrittäkää!

Ajattelin heti tätä:

hah. mäki heti ajattelin mutta en piru muistanu että se oli erillinen lanka, muistin että oli osa jotain muuta. Harmi!

e. onpaha muute lanka, voi juku, lukasin! Kyllä saa voorumista olla ylpiä.

Mä tekisin tosi mieluusti niin, että perustaisin johonkin sopivaan talliin tai navettaan pajan, missä voisin sorvilla, jyrsimellä ym. vekottimilla valmistaa osia, jotka ratkaisee jonkunlaisen ongelman. Vaikka semmosia akseleita, mistä läpiakselitopissa oli puhetta. Yhden semmosen olen sorvannut ja Turkuun lähettänyt, tuli aika nätti itse asiassa.

Aina kun yksi ratkaisu olisi suunniteltu ja toteutettu, sitä voisi myydä nettikaupassa ja/tai pyöräliikkeiden kautta valmiina tuotteena muillekin, joilla on vastaava ongelma. Koska jos yksi ihminen on saanut törmännyt johonkin pulmaan, varmasti on joku muukin.

Eli vissiin samansuuntainen idea kuin Problem Solversilla ja J-Tek Engineeringillä.

Yritystoiminnan aloittamiseen liittyvät epävarmuudet on mulle ainakin tässä vaiheessa liian iso kynnys ylitettäväksi.

1 Like

Jos vaikka toiminimellä tekee niin eipä oo paljoo byrokratiaa riesana.

Mut jos on varaa maksaa kirjanpitäjälle (omasta mielestä ehdoton, jos ei oo itellä osaamista tähän, saa keskittyä siihen varsinaiseen substanssiin), niin oy on kyl helpompi. Eikä semmosenkaan pystyyn pistäminen oo kauheen vaikeeta. Et mikäli isoja investointeja ei tarvita, niin näkisin, että olennaiset epävarmuudet liittyy työttömyysturvan menettämisen mahdollisuuteen.

Sillon ku ittel oli tmi nii olin alvivelvollinen ja ennakkoperintärekisterissä ja pidin semmoista simppeleintä mahdollista kirjanpitoo. Kirjottelin tulot ja ostot paperille ylös ja laitoin kuitit ja laskut talteen siihe viereen kuukausi kerrallaan. Kukaan ikinä minkään perään kyselly. Kivaa oli.

(Toki jos olis pitäny ostaa 100 000 eurolla joku jyrsin niin sitte varmaan Oy ja kirjanpitäjä juu.)

@Carl millon laitetaan pystyyn nightride-skenekahvilaosuuskunta

2 Likes

Okei tajusin just että toiminimiajoistani on kakskyt vuotta kröhöm että ehkä asiat on muuttunu sittemmi. Juu. Tuota.

2 Likes

Itselläkin kyllä toiminut toiminimihommat ihan niin että google drivessä menot ja tulot ja kuitit skannattuna. Sitten veroilmoitukset ajallaan niin ookoo on ollut viimeiset 7 vuotta. Toki liiketoiminta ollut todella pientä, ettei isolle kirjanpidolle tarvetta. Mutta siis jos on muuten toi elannon hankinta ns. Kunnossa niin ei se toiminimen perustaminen oo hankalaa ja sittenpä voi myydä tuotoksiaan laillisesti ja ennen kaikkea ostella asioita ja vähennellä alveja ja muutenkin harrastaa sitä kuuluisaa verosuunnittelua.

Näin mää kanssa tän nään.

Mutta mitäs “riskejä” tohon sisältyy? Onko verottajan/muun viranomaisen silmissä ikuisesti yrittäjä sitte?

Tähän hintaan sais muuten jo teräskappaleita tekevän 3D-tulostimen. Semmosella voisi toteuttaa muidenkin ideoita maksua vastaan, semmosia mitä muutaman huntin kotitulostimella ei saa tehtyä.

Mulla ei ole sellaiseen rahkeita, että päivätöiden ja lapsivastuiden ohella pyörittäisin vielä yritystoimintaa edes toiminimellä pöytälaatikossa, ainakaan yksin. Joten jos mitään pyöräaiheista liikeideaa alan toteuttaa, sen pitäis alkaa kattaa elämisen kuluja melko pian.

Tää kyl! Ylipäätään tommoi bike kitchen/kahvila ja sit jonkun lähettifirman tai NR HQ samalla kuulostaa unelmalt. Ehk itel atm. eka prioriteetti kyl opinnot loppuu ja sit omien CAD-filujen realisoiminen jotenki :smiley: mut oon satasella messis jos helsinkii tulis tämmöne.

2 Likes

@Carl Mielenkiintosta… :smiley: t. lähettifirma-ukkeli

3 Likes

nyt niitä osuuskuntia pystyyn niinku olis jo!

3 Likes

Toivon että tää paikka tulee sitten itä-helsinkiin. Tos Roihikassa on yksi liiketilakin vapaana. Tuun sit skenettää sinne ihan huolella.

Johan tässä on kerran yhtä osuuskuntakahvilaa pyöritetty kaks vuotta joten call me maybe

2 Likes

Sanokaa mun sanoneen, tästä langasta tulee vielä kunnon fillaribizniz-inkubaattori. Mut ihan tosissaan, tommosta vois todellaki funtsia jossain vaiheessa kun nää koronahommelssonit on paremmin taputeltu!

1 Like

Itellä oli kans joskus toiminimi, hankin se lähinnä saadakseni yhden tietyn massiprojektin, tää oli aikaa ennen laskutusosuuskuntien kautta niin en keksinyt muuta. Laskutin sen kautta sittemmin lähinnä pikkujuttja opiskelujen yms. ohessa ja nappikauppiaalle siitä tuli lopulta riesa, varsinkin työkkärin luukulla.

Kokeiluun, protoiluun ym. toiminimi turhan raskas imho. Tai ainakin oli mulle kun olin enemmän freelancer kuin mikään yrittäjä.

Tänä päivänä jos ois tarvetta niin kattelisin kaupunkilaisena osuuskuntajuttuja, kun yhteiskäyttötilat, verstaat ym. on ihan mahdollisuus ja järkevääkin mut sit jos vaikka oiskin oma sorvi ja maatila niin kyräilisin kyl varmaan yksikseni.