Pyörä hakusessa, vinkkejä?

Moi! Uutena foorumilla ja koitinkin poimia aikaisempia ketjuja ja löysinkin mutta tuntui olevan niin vanhentuneita enkä oikein tuohon vastausta löytänyt.
Eli olen ostamassa ensimmäistä sinkulaa ja täysin tietämätön mitä ja mistä kannattaa maksaa ja hintahaitari on suuri kun pikaisesti näitä koitin etsiä, Oulussa kun tuntuu ettei liiaksi ole pyöräliikkeitä joista näitä sinkuloita saisi kun sivut ohjaavat aina sitten vain valmistajien omille sivuille ja hinnoista ei sitten loppujen lopuksi hajuakaan.

Hinnaksi olen ajatellut pyörälle 400e - 1000e max ja haluaisinkin kuulla mitä lisäarvoa saan maksamalla enemmän, tuoko se kestävemmän pyörän, huomattavasti paremman ajettavuuden vai mitäs?
Malleja mitä katselin niin kaikki nämä näyttivät hyvältä mutta siihen se jääkin :confused:

Quella One ? Tästä ei oikein löytynyt netistä juuri mitään tietoa muutakuin muutama bikeradarin arvostelu tms. Kivalta se näyttää ainakin ja hintakin on miellyttävä.

Fuji Feather? Näyttää oikein hyvältä, ainut että sarvet mielellään olisin ehkä halunnut ns. bullhornina tai suorana kun tulee ns. kaupunki ajeluun, työmatkoihin ja miksei pidempäänkin matkaan.

Pelago San Sebastion? Näyttää myös kivalta mutta hinta lähes tuplat verrrattuna kahteen aikaisempaan mutta se tietty maksetaan mikäli tarjoaa oikeasti paremman ajettavuuden, sekä on kestävempi yms.

Muitakin toki saa ehdottaa mutta olisin kyllä kiitollinen jos joku alan harrastaja/osaaja voisi minua hieman valaista mistä kannattaa maksaa ja mistä ei :slight_smile:

Eri valmistajat suosittelevat tuota runkokokoa hieman erillä tavalla ja ilmeisesti näin on että ei ole ns. yhtä kaavaa vaan kaikki pitäisi kokeilla mikä tuntuu parhaimmalta. Olen 180cm ja selkä on pidempi kuin jalat, olisiko n. 55-57 runko minulle oikea?

Kiitos hirmuisesti jo etukäteen!:slight_smile:
-Henkka

Mikäs niissä nyt on vanhentunutta tietoa? samoja mallejahan niissä on puitu jo monta vuotta, ja samoja kysymyksiä kuin mitä esitit nyt. Löydät vastauksesi täältä suurella todennäköisyydellä.

On niissä Oululaisissa liikkeissä sinkuloita, ne ei vaan panosta nettisivuihin niin hirveästi. Suvalassa ja Special Bikessa voi olla useampikin erilainen. Jos haluat kokeilla eri pyöriä niin sulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin mennä liikkeeseen tai käydä tapaamassa Oululaisia internetpyöräilijöitä.

Jos joku pyörä kiinnostaa niin laita se tuohon foorumin Google-laatikkoon, ollaan keskusteltu eri pyöristä aika paljon tässä vuosien varrella. Kuten myös fillarien mitoituksesta.

EDIT: Mikä sielä nyt on niin vanhentunutta, ei kai tätä forumia markka-aikana ole aloitettu?

Muutama liike lisää mistä voit sinkulaa / fixiä etsiä: Urheilu-Ulappa ja City Sport. Ensin mainitussa ainakin Feltin sinkula alle 500 ja jälkimmäisessä Konaa vähän kalliimmalla.

Jotkut valmistajat tarjoavat kahta runkokokoa, kun taas toisella voi olla viisi eri kokoa parin sentin portain. Tässä yksi syy miksi eri suositukset ja toinen syy tietysti erilaiset geometriat.
Monessa valmiissa fix/sinkulassa on aika raskas välitys, tyyliin 48/16. Varaudu että joudut heti päivittämään voimansiirtoa mieluisampaan.
hinta ei välttämättä kerro että pyörässä olisi kaikki osat hyviä. 800€ pyörissä on yllättävän huonoja osavalintoja. Sinkuloissa esim Dictan vapaaratas on yleinen, ja se on myös huono, polkimet monesti huonot jne… puhumattakaan jos haluaa hifistellä.
Valinnassa määräävimmäksi tekijäksi laittaisin rungon.

Kiitos paljon kaikille, täytyypäs tulla pyörähtämään Oulussa joskus miitingeissä, kävin hakemassa nyt kun sopuhintaan sain tuon Feltin ja eka lenkki takana… täytyy sanoa että innostuin niin paljon pyöräilystä että voi olla että kohta tilataan kunnon pyörä ja jätetään tämä työmatkoihin :slight_smile: