Projektina Mercier

Naapuri lahjoitti 70-luvulta (?) peräisin olevan hyvässä kunnossa olevan Mercier special Tour de Francen. Kakkospyöräksi ajatus pikkuhiljaa talven aikana kasailla ja mahdollisesti naiselle lahjoittaa, koska runko tuntuu itselle olevan turhan pieni.

Pelkästään jarrupaloja katsomalla selvisi, ettei tällä ole kovin paljoa ajettu. Alkuperäiset kiekotkin ovat pysyneet suorassa ja pinnat OK-kunnossa. Runko itsessäänkin hyvässä kunnossa, eikä maalaamista tarvitse edes harkita.

Osa kromatuista paloista meinaa olla pienen ruosteen peitossa. Uutta hakiessani aloin ymmärtämään mitä nämä varoitukset ranskalaisista rungoista olivat. Onneksi uusien palojen hankkiminen ei ole niin akuutti hätä ja foliolla hankaamalla pahimmat pinttymät puhdistuivat “ihan kivasti”.

Tässä tilanne ATM. Uusi satula, pienempi kiekko eteen (nykyinen 52), uusi ohjaintanko ja polkimet olisivat syksyn aikana katseltava tähän kiinni.
Takana tosiaan 18-piikkinen vapaaratas.

Ideoita otetaan vastaan!

Kyllä, hyvässä maalissahan toi on, anna olla vaan noin.

Mikäli sen tangon ei tarvi olla “uusi”, niin mulla on ylimääränen tollasen mercierin riseri, jos sellasen tahdot. Jos et tosiaan aio käyttää noita polkimia, niin voisin ottaa ne omaan projektiin vaikka vaihdossa. :slight_smile:

jätätkö etutartsin pois? onko joutilaana?

Oma ideani on, että on jollain tapaa raadollista ryhtyä tekemään noin ok kuntoisen näköisestä tsygästä konversiota. Itse saattaisin mahdollisimman lähelle orkkiskuosia, jatkaisin kirkkaiden osien hinkkaamista ja sit ajaisin. Mut se on vaan mun mielipide. Hieno.

miksi pitää hienosta, kunnostusta vaativasta rando-kompliitista tehdä yksivaivainen?

^Koska niin voi tehdä.
Kaikki palat laitoin tietysti talteen, koska ajatuksena oli tästä mahdollisesti tehdä joskus monivaihteinen. Lähdin kuitenkin nyt tästä liikkeelle ja katsotaan mitä tapahtuu!

Tuo penkki.

Mun baaripyöräs on tollanen jakkara. Sohvahan se on, mutta hyväilee takapuolta kun tulen baarista kotiin.

Onko vaakaputki alaspäin kaareva, vai huijaako kuvat?

Huonot ensin: Tuo satula on kamala pallukka. Hommaa sirompi kokonaisuuteen sopiva penkki.

Hyvät sitten: Kokonaisuus on muuten tyylikäs ja siro. Rungon väri on pysynyt yllättävän hyvin. Siitä lähtee yleenä sininen väri pois ja jäjelle jää ikävää harmaata. Keskiöratas on hieno, kuvaapa vielä vetopuolelta.

Mercierin runko on jotakin kummallista “special luxtubea”, joka on varsin kevyttä. Punnitsepa pyörä ja ylläty.

^ Kuva fuskaa, ei ole kaareva. Itsekkin ihmettelin samaa tuota kuvaa katsoessa.

^^ Uusi satula on tosiaan hakusessa. Näyttää törkeälle eikä ole varsinaisesti kovin mukavakaan ajaa. Ajatuksena olisi joku tuohon aikakauteen sopiva jakkara istuttaa kiinni jahka tulee sopiva vastaan.

Ah, c’est romantique! Tätä fillaria katsellessa mieleen nousee kuva kauniista kesäpäivästä ja kiekkojen alla vilisevästä, puiden varjostamasta hiekkatiestä jossain patonkimaan ruraalialueella.

Mutta älä nyt helkkarissa vaihda polkimia, häkit ja sträpit vaan kiinni ja nainen kiittää :slight_smile:

Biciolli - 12:46, 29.8.2013 » Mercierin runko on jotakin kummallista "special luxtubea", joka on varsin kevyttä. Punnitsepa pyörä ja ylläty.
Tää kiinnostais. Mulla kun on ollut se (mahdollisesti väärä) käsitys, että toi "special luxtub" on vaan ranskalainen tapa sanoa "vesijohtoputkea". Mersun kalliimmat mallithan tais olla 531:stä, tota luxtubia löyty halvemista?
RTZ - 19:35, 3.9.2013 » Tää kiinnostais. Mulla kun on ollut se (mahdollisesti väärä) käsitys, että toi "special luxtub" on vaan ranskalainen tapa sanoa "vesijohtoputkea". Mersun kalliimmat mallithan tais olla 531:stä, tota luxtubia löyty halvemista?
Minulla on kellarissa tuollainen runko, ja muistelen punninneeni sen johonkin 2300 grammaan laakerikuppien kanssa, eli ei se nyt suoranaisesti kevytkään ole. Koko on muistaakseni 53.

Päivitelläänpäs hieman himmeällä kuvalla tätäkin ketjua. Kevät kun alkaa etenemään pidemmälle, niin uudet kumit napsahtaa alle, häkit tai sträpit polkimiin…

Oispa kesä.

Taaki välitys, taaki lookki, taaki stemmi, taaki patteri, taaki lattia, onks sulla kissaa? Siisti vehje, jätä se talvipöräks ja laita nappulakumia alle.

Hieman karu tuo kuvausympäristö tuo fillarikellari on, mutta ulkona oli pimeää ja valtava tarve tuli napata uutta kuvaa.
Välitys (18/52) on VOIMAA ja NOPEUTTA, ei mukavuutta. Eiköhän tällä vielä kesäkin rullailla, sen verran olen tähän mieltynyt vaikka aluksi karsastin.

En mä oikein kissoista, kusee ja paskoo kaikkialle.

http://i4.aijaa.com/b/00661/13852428.jpg?8008d083e74b5da9bf4dcfacca85202c781f0f7b551da0ecbc4962b0631ef65a3edb2a7fa0ab8ce3be3d069f363f26e3

Päivitetäänpäs taas. Hieman tämä bullis viritelmä alkaa tympiä ja tilalle tekisi mieli jotain muuta laittaa. Dropit ei oikein houkuttele kuitenkaan kaupunkifillariin pistää.

Läskimpiä renkaita kaipaisi ehkä, varsinkin jos tuommoisilla alustoilla ajelet. Ja eikös se etutartsi sopisi kaupunkipyörään kuin nenä päähän? (Hyvä, ettet ole lähtenyt rälläköimään kiinnikkeitä pois)

Näit Mersuja alkaa nyt hissukseen nousta esiin. Älä missään nimessä hukkaa poistamiasi osia. (Näytti olevan jopa alkuperäinen lamppu ja dynamo.) Jollekin entisöijälle ne ovat tosi arvokkaita.