Projekti: Semiläski 29" aka Fenrir aka susi(?)

Mielenkiintoinen projekti taas kerran. Alkaa taas tulla rungonrakennuskuume (Santun linkki ei auttanut asiaa).

Onko muuten J_K sama J_K, jolla oli projekti mtbr:n rungonrakennuspalstalla? Jos näin, niin hienoa työtä ja tsemppiä jatkohommiin.

Nyt kun on ollut puhetta putkien päiden muotoilusta, niin onko rungonrakentajilla kokemusta nauhahiomakoneista, jossa on vaihdettavat rullat joka putkikoolle? Huonekaluja rakentaessa olen käyttänyt vastaavaa laitetta ja karkealla nauhalla se on melko nopea.

^Näitä putkenmuotoilutapoja taitaa olla yhtä paljon kuin rakentajiakin. Näkisin kuitenkin, että tuon nauhahiomakoneen heikkous on se, että ohuet putket lämpenevät melkoisesti hiomanauhan vaikutuksesta. Ainakin kuvasta voisi päätellä näin. Tiedä sitten onko tuolla vielä vaikutusta putkeen muuten. Parashan olisi, että turhaa lämpöä annetaan putkille mahdollisimman vähän koko projektin aikana.

Oon joskus kappaletta kuumentavaa laitetta käyttänyt varovasti sillä tavalla, että hioin lyhyen aikaa kerralla kevyesti, ja välillä jäähdyttelin kappaletta nesteessä.

Joskus oon kappaletta kuumentavalla työstömenetelmällä työstäny kappaletta ja jäähdyttäny sitä koko ajan nesteellä.

Välttäsin myös kuumentamasta putkia työstäessä ja varsinkin jäähdyttämistä nesteellä. Työstettäessä aiheutuva lämpö on haitaksi ainakin hitsatessa/juottaessa karkeneville teräksille jotka on jo muutenkin hankalammin käsin työstettäviä, esim. 853 Reynolds jne.

Arttu - 21:40, 12.3.2013 »

Onko muuten J_K sama J_K, jolla oli projekti mtbr:n rungonrakennuspalstalla? Jos näin, niin hienoa työtä ja tsemppiä jatkohommiin.

Kyllä.

Sorvissa ja jyrsimessä voi käyttää kiertävää leikkuunestettä voiteluun ja jäähdyttämiseen. En oo ihan saletti, mitä nauhahiomakone tykkäisi virtaavista litkuista. Ja tarkoitus ei ole kuumentaa kappaletta värimuutokseen asti ja sitten sihauttaa kylmäksi, vaan hioa vähän kerrallaan ja jäähdytellä vähän väliä, jotta lämpötila ei missään vaiheessa nouse kiderakennetta muuttavalle tasolle.

^Joo, eihän sitä putkea tarvitse kerralla vetää muotoon punahehkuisena. Oma kommentti tuossa aikaisemmin vaan perustui tuohon kuvaa, jossa näyttää putket käyneen melko kuumana.

Itse projektiin. Putkia ja osia odotellessa voisi laittaa hieman havainnekuvaa, mitä ollaan tekemässä. Tuli myös annettua alustavasti nimikin projektille. Koska näille maastureille on näköjään hienoa antaa kaiken maailman taruolentojen nimiä, kuten Krampus, Sasquatch ja Chupacabra, niin ajattelin nimetä tämän Fenririksi.
https://dl.dropbox.com/u/31410179/29%2B/001.jpg

https://dl.dropbox.com/u/31410179/29%2B/002.jpg

https://dl.dropbox.com/u/31410179/29%2B/003.jpg
Väritys nyt on noissa kuvissa tehty aika läpällä, eikä todennäköisesti tule vastaamaan millään tavalla todellisuuden kanssa.

Hyvä nimi ja kauheat värit. Toi rucolansyöjän laimean kurkkupaskan sävy vois toimiakin mut ehkä silti paremmin läppänä kuin oikeasti rungon pinnassa.

Hyvää meninkiä Kongalta jälleen kerran.

Ai suden meinaat tehdä? Toivottavasti nimi ei ole enne. :wink:

Toivottavasti nähään myös noi kaksi muuta hirviömäistä lasta.

Lumikko - 18:06, 14.3.2013 » Ai suden meinaat tehdä? Toivottavasti nimi ei ole enne. ;)
Jees, sormet ristissä itekin tässä jännitän. Ragnarökiä odotellessa.

Näyttää ihan helvetin hienolta. Täysläskiä odotellessa. Se vois sit varmaan olla Jörmungandr.

Tästäkin näyttää kehkeytyneen ikuisuusprojekti, niin kuin tällä hetkellä kaikista mun projekteista. No, sain vihdoin aikaiseksi ylipäätään tarkistettua, mitä sitä tuli tilattua aikaisemmin keväällä. Takakolmion ylä- ja alaputkiksi tuli otettua lopulta Dedacciain valmiiksi taivutetut putket J_K:n suosituksesta ja Zonan putket säästän toiseen projektiin. Haarukan jalat on Reynoldsin. Vielä puuttuu haarukanpäät sekä runkoon, että etuhaarukkaan, mutta asia korjaantunee lähipäivinä.

Oon kyllä kateellinen ihmisille jotka voi itse rakentaa omat pyöränsä.

mites tää etenee?

Hyvin hitaasti. Eiköhän tämä kuitenkin vielä tänä talvena pääse ajoon.

Mites tämäkin on mennyt multa ohi?

Näyttää taas kerran aivan törkeän hyvältä.

mitäs kuuluu kukkuluuruu

Eiköhän tätä joulukuun alussa pääse jo rakentamaan.

No ei päässyt vielä joulukuun alussakaan rakentamaan. Loput osat runkoon tosin sain hankittua, eli haarukanpäät. Kun tätä projektia nyt on tässä tarpeeksi pitkään pyöritellyt, niin emäputki vaihtui myös matkalla 44mm standardiin.
http://farm8.staticflickr.com/7431/11495873433_f257172f5b_c.jpg